ads

افزایش در قیمت تیل و کاهش درآمد راننده‌گان

شماری از راننده‌گان در کابل، از بلند بودن، قیمت تیل شکایت دارند. آنها می‌گویند که بلند بودن قیمت تیل کار آنان را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

راحله یوسفی
12 عقرب 1400
افزایش در قیمت تیل و کاهش درآمد راننده‌گان

محمد قسیم، راننده تکسی در شهر کابل به کلید می‌گوید، قیمت تیل بالا رفته است و عوایدی که او از کار روزانه خود بدست می‌آورد، بسیار اندک بوده و برای پیشبرد زندگی روزمره‌اش کفایت نمی‌کند.

حبیب‌الله یکی دیگر از راننده‌گان تکسی در کابل، می‌گوید که قیمت تیل 40 تا 50 درصد افزایش یافته است. او می‌گوید که پیش از این یک هزار افغانی در روز عاید داشته، اما پس از بالا رفتن قیمت تیل، او تنها 200 افغانی به دست می‌آورد.

با این حال، خان جان الکوزی، معاون اتاق‌ تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، به کلید می‌گوید که افزایش قیمت تیل در بازارهای جهانی و کاهش ارزش پول افغانی در برابر دالر، از لایل اساسی بالا رفتن قیمت تیل در کشور است.

او می‌افزاید که شیوع ویروس کرونا و وضع قرنطین در بسیاری کشورهای جهان نیز برای دوسال، موجب توقف تولید تیل گردید و یا هم منجر به کاهش یافتن آن شد. اینگونه با افزایش تقاضا، قیمت تیل هم بلند شد.

از سوی دیگر سیف‌الدین سیحون، آگاه اقتصادی می‌گوید که شماری از تاجران و واردکنندگان افغان، از بلند بودن قیمت تیل در بازارهای جهانی سوء استفاده می‌کنند و قیمت‌ها را چندین برابر نرخ اصلی، بلند می‌برند.

او می‌افزاید، زمانی‌که تقاضا برای کالای مورد نیاز مردم زیاد و عرضه کم شود، تاجران افغان از وضعیت پیش‌آمده به نفع شان استفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

این درحالی است که علاوه بر بالا بودن قیمت مواد سوختی و نفت در بازارهای کشور، قیمت مواد خوراکی نیز بالا رفته و بیشتر مردم را به چالش‌های اقتصادی مواجه کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA