ads

آگاهان: دیدار مقام‌های امارت و آمریکایی‌ها، سبب به‌رسمیت‌شناختن حکومت جدید می‌شود

همزمان با دیدار سرپرست وزارت خارجه‌، امارت اسلامی با مقام‌های امریکایی، آگاهان به این باورند که این دیدارها سبب به‌رسمیت‌شناختن حکومت جدید افغانستان خواهد شد.

مقدس هاشمی
18 میزان 1400
آگاهان: دیدار مقام‌های امارت و آمریکایی‌ها، سبب به‌رسمیت‌شناختن حکومت جدید می‌شود

برای نخستین‌بار پس از روی‌کارآمدن حکومت جدید در افغانستان، امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ طی سفری به قطر، با مقام‌های امریکایی دیدار و در مورد آغاز فصل جدید روابط میان افغانستان و امریکا، گفت‌وگو کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه‌، در صحبت با آژانس خبری باختر گفته‌است که دراین دیدارها روی انتقال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و عملی‌شدن توافق‌نامه‌ی دوحه بحث و گفت‌وگو شده‌است.

وی، می‌گوید که در این دیدارها، خواستار آزادسازی سرمایه‌ی منجمدشده‌ی افغانستان نیز شده‌‌است.

 در همین حال، برخی از آگاهان روابط بین‌الملل، این نشست‌ها را گام مثبت برای ایجاد روابط میان سران امارت اسلامی و جامعه جهانی می‌دانند.

سید علی صفدری، آگاه روابط بین‌الملل و استاد پوهنتون، می‌گوید که این دیدارها زمینه را برای به‌رسمیت‌شناختن حکومت جدید افغانستان از سوی جامعه جهانی فراهم خواهد ساخت.

صفدری به کلید، می‌گوید که دو طرف باید برای رسیدن به اهداف شان انعطاف‌پذیری نشان داده و زمینه را برای ایجاد حکومت همه‌شمول فراهم سازند.

از سویی هم، محمد یوسف امین زازی، آگاه سیاسی در صحبت با کلید، بحث روی پول‌های منجمدشده‌ی افغانستان نزد ایالات متحده را حیاتی خوانده می‌گوید، اگر این پول‌ها آزاد نشود دنیا شاهد فقر گسترده و ایجاد هرج و مرج در افغانستان خواهد بود.

وی، هم‌چنان تاکید می‌کند که این مذاکرات زمانی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد که روی این موضوع، به‌گونه‌ی واضح میان امارت اسلامی و امریکا بحث شود.

این درحالی‌ست که پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ، در تویتی گفته بود که در این سفر امیرخان متقی با مقام‌های قطری و نماینده‌گان برخی کشور‌های دیگر، درباره‌ی وضعیت سیاسی جاری افغانستان گفت‌وگو می‌کند.

این دیدارها درحالی صورت می‌گیرد که تاکنون هیچ کشوری، حکومت جدید افغانستان را به‌رسمیت نشناخته‌است.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA