ads

کارشناسان: اعضای حکومت پیشین جایگاه سیاسی و دیپلوماتیک ندارند

در پی نشر اعلامیه مشترک از سوی شماری از “رهبران و شخصیت‌های سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان” مبنی بر ادامه کار این حکومت در خارج از افغانستان، برخی از کارشناسان می‌گویند، اعضای حکومت پیشین جایگاه سیاسی و دیپلوماتیک ندارند.

نویسنده: Atash
7 میزان 1400
کارشناسان: اعضای حکومت پیشین جایگاه سیاسی و دیپلوماتیک ندارند

شماری از مقام‌های حکومت پیشین افغانستان که نزدیک به دوماه پیش از کابل فرار کردند، در اعلامیه‌ای مشترک گفته اند که قراراست سران پیشنین دولت، کار شان را در بیرون از افغانستان ادامه دهند.

در اعلامیه گفته شده است که، “دولت جمهوری اسلامی افغانستان، یگانه مرجع مشروع نظام سیاسی کشور است که مبتنی بر انتخابات تشکیل می‌شود. هیچ نظام و حاکمیت دیگری نمی‌تواند برخلاف ماده‌های قانون اساسی جایگزین آن شود.”

در اعلامیه آمده که ارکان ثلاثه دولت دوباره انسجام یافته، جلسات منظم برگزار می‌کند و برای برگشت به افغانستان آمادگی می‌گیرد.

در اعلامیه اشار شده است که “شورای عالی دولت به زودترین فرصت با اشتراک بزرگان و سیاسیون تشکیل می‌شود تا امور مملکت را در هماهنگی با اعضای حکومت و پارلمان پیش ببرد.”

در اعلامیه آمده است که “مکان و محل فعالیت حکومت و شورای ملی به زودی” اعلام خواهد شد

درهمین حال شماری از تحلیل گران سیاسی از پیامد های ناگوار این موضع گیری ها هشدار داده می‌گویند، ادامه این وضیعت سبب ایجاد بحران تازه درافغانستان خواهد شد.

علی صفدری؛ استاد پوهنتون و آگاه اقتصادی می‌گوید، اعضای حکومت پیشین در تبعید قرارداشته و جایگاه سیاسی و دیپلوماتیک ندارند.

وی تاکید می‌کند، آنان به همچون اقدامات تلاش دارند تا به‌صورت غیر مستقیم بر امارت اسلامی افغانستان فشاروارد کنند.

از سویی هم شفیق امین؛ آگاه سیاسی، می‌گوید، که این اقدام سران حکومت پیشین وجهه منطقی و قانونی نداشته و سبب مشروعیت دهی به آنان نمی‌شود.

امین درصحبت با کلید می‌گوید، درحال حاضر حکومت فعلی از لحاظ علمی و منطقی مشروعیت دارد و این تلاش ها سبب اخلال نظام کنونی نمی‌شود.

وی به این باور است که مقام‌های حکومت پیشن تلاش دارند تا یکبار دیگر توجه جامعه جهانی را جلب کنند.

امین، سران حکومت پیشین را چهره های ننگین تاریخ عنوان کرده، می‌گوید که آنان مشروعیت و اعتبار خود را نزد جامعه جهانی از دست داده و با همچون اقدام ها نمی‌توانند مشروعیت ازدست رفته را دوباره بدست آورند.

گفتنی‌ست که این اعلامیه که دارای ۱۸ بند است، از سوی سفارت افغانستان در سویس منتشر شده است.

اما اسامی امضا کنندگان این بیانیه منتشر نشده است و مشخص نیست کدام یک از چهره‌های حکومت پیشین و رهبران سیاسی افغانستان در تهیه و نشر این بیانه نقش داشته‌اند.

این در حالی‌ست که اکثریت مطلق خاک افغانستان، در کنترول امارت اسلامی قرار دارد و حکومت سرپرست نیز کارش را آغاز کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA