ads

ترکیه تا تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان، میدان هوایی کابل را مدیریت نمی‌کند

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، اعلان کرده که به دلیل نبود حکومت همه‌شمول در افغانستان، این کشور در مدیریت میدان هوایی کابل سهم نمی‌گیرد.

راحله یوسفی
5 میزان 1400
ترکیه تا تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان، میدان هوایی کابل را مدیریت نمی‌کند

 

در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی، به این باور اند که مدیریت میدان هوایی کابل از سوی ترکیه، قطر و سایر کشورهای خارجی، اعتماد کشورهای جهان را بر خطوط هوایی افغانستان بیشتر می‌سازد و با مدیریت فنی و امنیتی این کشورها ، خطوط هوایی این میدان، دوباره فعال خواهد شد.

اما به گفته آگاهان، در صورتی‌که این کشورها مسوولیت مدیریت و امنیت میدان هوایی کابل را نگیرند، امکان دارد که خطوط هوایی کشور، در حالت نیمه فعال قرار گیرد.

جواد سجادی، آگاه سیاسی می‌گوید که موقف ترکیه مبنی بر خودداری از گرفتن مسوولیت مدیریت میدان هوایی کابل، موقف سیاسی است؛ چون‌که کشورهای جهان ومنطقه برای هر گونه همکاری با حکومت افغانستان پیش‌شرط‌های دارند و ترکیه نیز از این امر مستثنا نیست.

او می‌افراید که اگر مسوولان امارت اسلامی، در تشکیل حکومت تغییر وارد نکنند و بر موضع مشخص شان را در رابطه به حقوق زنان، حقوق بشر، حقوق اقلیت‌ها و تحصیل زنان تاکید نکنند، با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

از سوی هم، سید ناصر موسوی، آگاه سیاسی به این باور است که برای ادامه ارتباط جهان با افغانستان، میدان هوایی کابل فعال خواهد ماند و اگر ترکیه حاضر به همکاری نشود، کشورهای مانند؛ قطر، امارات متحده عربی و چین در این زمینه همکاری خواهند کرد.

او تاکید دارد که کشورهای جهان، برای رساندن کمک به مردم افغانستان، ممکن همکاری شان را در میدان هوایی کابل و سایر بخش‌های تخنیکی، انکشافی و امدادرسانی، اما اگر سران حکومت فعلی، در تشکیلات شان تغییرات به وجود نیاورند، کشورهای زیادی، آن‌را به رسمیت نخواهد شناخت.

در همین حال، عبدالنصیر ریشتیا، آگاه اقتصادی می‌گوید که اگر بی‌توجهی در مدیریت میدان هوایی صورت گیرد، عواید ترانزیت هوایی از دست خواهد رفت و در کنار آن ارتباط تجاری، اقتصادی و سیاسی افغانستان با جهان قطع خواهد شد.

گفتنی‌ست که پس از خروج نیروهای خارجی و همکاران افغان شان از افغانستان در 31 اگست، سیستم‌های فنی و تخنیکی میدان هوایی کابل غیر فعال شد و پس از آن قطر و ترکیه برای بازسازی آن دست به کار شد.

با این حال، به تازه‌گی مسوولان میدان هوایی کابل، اعلان کردند که این میدان آمده پروازهای خارجی و داخلی از لحاظ تخنیکی است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA