ads

تعرفه‌های وضع‌شده بر محصولات تجارتی افغانستان، از سوی پاکستان لغو گردید

درپی تحولات اخیر در کشور و مختل‌شدن روند واردات و صادرات به‌خصوص میوه‌ی تازه در بندر تجارتی تورخم و نگرانی‌ها از فاسدشدن آنها، پاکستان تعرفه‌های گمرکی بر میوه‌ی تازه افغانستان را لغو کرد.

مقدس هاشمی
4 میزان 1400
تعرفه‌های وضع‌شده بر محصولات تجارتی افغانستان، از سوی پاکستان لغو گردید

وزارت خارجه، گفته‌است که بر اثر تلاش‌های این وزارت، پاکستان 17 فیصد مالیات را که بر میوه‌ تازه‌ی افغانستان وضع کرده بود، برداشته‌است.

درهمین حال، خان جان الکوزی، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری، این اقدام پاکستان را مثبت خوانده، می‌گوید که رفع مالیات بر میوه‌جات افغانستان سبب ایجاد روابط بهتر تجارتی با پاکستان خواهد شد.

با این حال، وی تاکید می‌کند که رفع این مالیات روی کاهش قیمت کالاهای تجارتی در بازارهای کابل تاثیر نخواهد کرد.

از سویی هم، اظهارالحق فضلی، آگاه اقتصادی، این تصمم پاکستان را گام مثبت می‌خواند؛ اما آن ‌را دیر از وقت می‌خواند.

وی، به کلید گفت که فصل جمع‌آوری حاصلات در افغانستان به پایان رسیده و در حال حاضر، این تصمیم پاکستان روی قیمت‌ها در کشور تاثیر مثبت ندارد.

با این همه، بلندشدن نرخ مواد غذایی در کشور سبب نگرانی فروشنده‌ها و خریداران شده‌است.

به گفته‌ی آنان، هرچند روند صادرات و واردات در بنادر تجارتی از سر گرفته شده؛ اما همه‌روزه نرخ مواد ارتزاقی و سوختی در افغانستان، درحال افزایش است.

فضل‌الرحمن، رییس اتحادیه دوکان‌داران کابل، ضمن نگرانی از بلندرفتن نرخ مواد اولیه در بازارها می‌گوید، بازشدن بنادر تاثیری روی کاهش قیمت‌ها نداشته و مواد ارتزاقی در گدام‌ها نیز رو‌به‌اتمام است.

وی، هشدار می‌دهد که اگر واردات آرد، روغن و سایر مواد اولیه از کشورهای همسایه از سر گرفته نشود، در ماه‌های آینده بازارهای کشور با کم‌بود مواد غذایی مواجه خواهد شد.

خواستیم دراین مورد دیدگاه مسوولان امارت اسلامی را نیز داشته باشیم؛ اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

این درحالی‌ست که براساس معلومات اتحادیه دوکان‌داران کابل، قیمت یک بوری آرد به 2050 افغانی رسیده‌است؛ در حالی‌که قبلاً، تا 1900 افغانی به‌فروش می‌رسید.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA