ads

سقوط ولایات؛ امریکا و بریتانیا نیروی نظامی به کابل می‌فرستند

همزمان با سقوط چندین ولایت به دست طالبان، امریکا و بریتانیا از اعزام نیروی نظامی به کابل برای خارج‌کردن شهروندان خود خبر دادند.

محمد فصیح متوکل
22 اسد 1400
سقوط ولایات؛ امریکا و بریتانیا نیروی نظامی به کابل می‌فرستند

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا روز پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد ۶۰۰ نیروی نظامی اضافه برای «حمایت از ادامه حضور دیپلماتیک در کابل، کمک به خروج شهروندان بریتانیایی و جابه‌جایی کارکنان افغان که جان خود را با همکاری با ما به خطر انداختند» به افغانستان اعزام می‌شوند.

همزمان با این، شبکه سی‌ان‌ان امریکا هم شامگاه پنج‌شنبه به نقل از یک مقام آگاه در پنتاگون گزارش داد که حدود ۳ هزار نیروی نظامی دیگر برای خارج کردن شهروندان امریکایی در افغانستان و ادامه فعالیت دیپلماتیک سفارت ایالات متحده در کابل، به این کشور اعزام خواهند شد.

با این حال، آگاهان سیاسی به این باورند که حضور این‌بار جامعه‌جهانی محدود و تکتیکی خواهد بود.

سیدناصر موسوی، آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید که  سقوط پیهم ولایت‌های کشور دور از تصور ایالات متحده آمریکا و ناتو بود.

به گفته وی، تصمیم حضور دوباره‌ی سربازان آمریکایی و برتانیایی درازت مدت نخواهد بود.

از سوی دیگر، وزیران خارجه و دفاع امریکا روز پنج‌شنبه  در گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی درباره آخرین تحولات کشور تاکید کردند که امریکا به حمایت از امنیت و ثبات افغانستان در برابر خشونت طالبان پایبند باقی خواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر گفت، آنتونی بلینکن؛ وزیر خارجه و لوید آستین؛ وزیر دفاع به آقای غنی اطلاع دادند با توجه به تحولات امنیتی جاری در افغانستان، ایالات متحده از حضور غیرنظامی خود در افغانستان را خواهد کاست.

با این حال، عین الدین بیگ، آگاه سیاسی می‌گوید که دولت افغانستان از آغاز در هیچ توافق کلان سیاسی در مورد افغانستان نقش نداشت.

به گفته وی، حکومت افغانستان در آغاز باید روی خروج مسوولانه آمریکا تاکید  میکرد.

این حالی‌ست که در پی خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان ابتدا حدود ۲۰۰ ولسوالی و طی روزهای اخیر هم دست کم مراکز ۱6 ولایت را تصرف کردند.

از صبح دیروز تاکنون بادغیس، کندهار، غور، هلمند، غزنی، هرات و بادغیس به دست طالبان افتاده است.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA