ads

خطوط نخست جنگ به برخی از نواحی شهر هرات کشانده شده‌است

با آن‌که اداره‌ی محلی هرات از ادامه‌ی عملیات نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی برای سرکوب طالبان سخن می‌زند؛ اما اکنون خطوط نخست جنگ به برخی از نواحی شهر هرات کشانده شده‌است.

سمیه ولی‌زاده
14 اسد 1400
خطوط نخست جنگ به برخی از نواحی شهر هرات کشانده شده‌است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به کلید گفت: چهارشنبه‌شب (۱۳ اسد) عملیات مشترک نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی جهت سرکوب طالبان در نواحی اول، سیزدهم، هفتم و برخی از ساحات ولسوالی انجیل راه اندازی شد.

آقای فرهاد، افزود که در این عملیات بیش از ۲۵۰ طالب کشته و حدود ۵۰ تن دیگر از اعضای این گروه زخم برداشته‌اند.

سخنگوی والی هرات، تصریح کرد که در این عملیات آمر حوزه‌ی دهم امنیتی با دو سرباز پولیس کشته شدند و سه نیروی امنیتی هم زخم برداشتند.

عبدالرزاق احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت در هرات می‌گوید که در عقب جنگ کنونی در هرات چهره‌های خارجی نقش رهبری دارند.

با آن‌هم احمدی می‌افزاید که نیروهای مقاومت مردمی با نیروهای امنیتی در تلاش عقب‌کشاندن دامنه‌ی جنگ به بیرون از نواحی و حومه‌های شهر هرات هستند.

به گفته‌ی وی، چهارشنبه شب نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی چهارشنبه شب طالبان را از قسمت‌های غرب ولسوالی انجیل، مناطق دروازه قندهار و شیدایی عقب راندند.

سخنگوی جبهه‌ی مقاومت افزود که در جریان هشت روز نبرد در حومه‌های شهر هرات صدها طالب کشته و زخمی شده‌اند و همچنان هفت نیروی مقاومت مردمی کشته و حدود ۱۵ تن دیگر زخم برداشتند.

در همین حال برخی از آگاهان نظامی، فعالان مدنی و باشنده‌گان هرات از شدت جنگ در نواحی شهر ابراز نگرانی کرده و افزودند که سهل‌انگاری حکومت مرکزی نسبت به امنیت هرات منجر به شدت جنگ در شهر هرات شده است.

محمد نعیم غیور، یکی از آگاهان امور نظامی در هرات می‌گوید که ضعف مدیریتی و عدم شناخت کادرهای نظامی و ملکی از جغرافیایی هرات باعث تشدید جنگ و پیشروی طالبان در برخی از قسمت‌های شهر هرات شده است.

غیور می‌افزاید، با این‌که حکومت فرصت‌های زیادی را برای بهبود وضعیت امنیتی کشور از دست داده‌؛ اما در این شرایط می‌تواند با جاگزین‌کردن افراد مسلکی در پست‌های کلیدی نظامی و ملکی اداره‌های محلی هرات وضعیت امنیتی این ولایت را تغییر دهد.

محمدمهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات از شدت جنگ در برخی از نواحی شهر ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که در شهر جمعیت زیادی تراکم دارد و ادامه جنگ در نواحی شهر منجر به افزایش تلفات افراد ملکی خواهد شد.

از سویی هم، شماری از باشنده‌گان ولایت هرات به کلید می‌گویند که شدت جنگ در نواحی شهر هرات بر زنده‌گی مردم تاثیرات منفی داشته و بسیاری از افراد اکنون با مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری مواجه‌ شده‌اند.

آنان از حکومت و طالبان انتظار دارند که برای خاموش کردن آتش جنگ روند مذاکرات صلح را تسریع ببخشند و آتش بس دایمی را برقرار کنند.

گفتنی‌ست که از هشت روز پیش جنگ در حومه‌های شهر هرات شروع شد؛ طبق آمار دفتر والی در این مدت بیش از

۷۰۰ طالب کشته و زخمی شده‌اند.

 طالبان تاکنون در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA