ads

تشدید خشونت‌ها باعث افزایش سه برابری شمار بیجا‌شده‌گان داخلی در ولایت هرات شده است

مبین قادری، رییس اداره‌ی مهاجرین و عودت‌کننده‌گان ولایت هرات به کلید می‌گوید: با گذشت چهارماه از سال جاری خورشیدی ۱۵ هزار فامیل بی‌جاشده‌ی داخلی  از ولسوالی‌ها و ولایات غربی به این ولایت پناه‌ آوردند.

  مهرو سروری
10 اسد 1400
تشدید خشونت‌ها باعث افزایش سه برابری شمار بیجا‌شده‌گان داخلی در ولایت هرات شده است

وی‌، می‌افزاید که از مجموع ۱۵ هزار بی‌جاشده‌ی داخلی در ولایت هرات ۵ هزار فامیل را باشنده‌گان ولسوالی‌های این ولایت تشکیل می‌دهند.

به گفته‌ی وی، طی دوماه اخیر، ۳۵۰۰ فامیل از ولسوالی‌های مختلف هرات به دلیل تشدید خشونت‌ها به این ولایت بی‌جا شده‌اند.

مبین قادری، رییس امور مهاجرین و عودت‌کننده‌گان ولایت هرات بیان می‌دارد، تشدید خشونت‌ها در ولایت بادغیس نیز باعث گردید تا  ۷ هزار فامیل به این ولایت بیجا شوند.

آقای قادری، میزان بی‌جاشده‌گان داخلی را بیش‌تر از این دانسته و آمار ارائه‌شده را برگرفته از میزان عرایض این افراد برای درخواست کمک عنوان می‌کند.

وی، از سروی۳ هزار و ۵۰۰  بی‌جاشده‌ی داخلی در ولایت هرات نیز خبر داده، تاکید می‌کند از این میان؛ ۶۵۰ فامیل مستحقین واقعی شناخته شده و کمک‌های غذایی و غیرغذایی برای این شمار جریان دارد.

در همین حال، شماری از بی‌جاشده‌گان داخلی که از ولسوالی‌ها و ولایات غربی کشور به ولایت هرات پناه آورده، از وضعیت بد اقتصادی، نبود آب آشامیدنی صحی و امثال چالش‌هایی که با آن دست به گریبان بوده اظهار نگرانی می‌کنند.

آنان، می‌گویند که شدت جنگ در مناطق‌شان باعث گردیده تا کار و بار و مسکن‌شان را ترک کرده و برای حفظ جان‌شان به هرات بی‌جا شوند.

با این همه، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات با اشاره به افزایش شمار بی‌جاشده‌گان داخلی، می‌گوید که کمک‌‌رسانی برای تمام این افراد نیازمند منابع بیش‌تر از سوی نهادی ملی و بین‌المللی می‌باشد.

وی، تاکید می‌کند که در سطح محلیبرای بیش از هزار تن از بی‌جاشده‌گان داخلی، کمک‌های غذایی و غیرغذایی صورت گرفته و این روند نیز جریان دارد.

از سویی هم، برخی از آگاهان امور به این باورند که افزایش بی‌جاشده‌گان داخلی تبعات منفی بر وضعیت امنیتی و اقتصادی این ولایت خواهد داشت و حکومت باید برای تامین امنیت ولسوالی‌ها و  ولایات غربی و برگشتاندن این شمار از بی‌جاشده‌گان به مناطق اصلی‌شان تلاش نماید.

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی مسوولان ریاست مهاجرین و عودت‌کننده‌گان ولایت هرات در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار بی‌جا‌شده‌ی داخلی در این ولایت وجود دارد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA