ads

سازمان خبرنگاران بدون مرز از تهیه سند حفاظتی برای خبرنگاران خبرداد

سازمان خبرنگاران بدون مرز، به روز جمعه در نشست مشترک خبری با کمیته‌ی مشترک حکومت و رسانه‌ها از تهیه سند حفاظتی برای خبرنگاران خبرداد که بر منبای آن، خبرنگاران مصونیت جانی و زیر تهدید قراردارند را طبقه‌بندی و راه‌حل‌هایی برای آن پیشنهاد کرده‌اند.

مقدس هاشمی
8 اسد 1400
سازمان خبرنگاران بدون مرز از تهیه سند حفاظتی برای خبرنگاران خبرداد

رضا معینی، مسوول بخش افغانستان سازمان خبرنگاران بدون مرز که در این نشست حضور داشت، با اشاره به تهیه این سند گفت که این سند از سوی این سازمان تهیه و با کمیته‌ی مشترک حکومت و رسانه‌های افغانستان شریک ساخته شده‌است.

به گفته‌ی وی، این سند در پرتو قانون اساسی افغانستان، قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد، مقرره‌ی کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها و تجربه خبرنگاران جهان که عملا از جنگ‌ها گزارش‌دهی می‌کردند، ساخته شده‌است.

وی، در ادامه یک‌بار دیگر افغانستان را کشور خطرناک برای خبرنگاران دانسته، حضور فعال و معنی‌دار رسانه‌های افغانستان را خارچشم دیکتاتوران منطقه خواند.

درهمین حال، ضیاء بومیا، معاون کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها با اشاره به این سند گفت که قراراست این سند درهفته‌ی آینده تصویب و عملی گردد.

آقای بومیاء، کار خبرنگاران را در شرایط کنونی خطرناک عنوان کرده گفت، خبرنگران زیادی به دلیل تهدیدات و شدت گرفتن نبردها به کابل پناه آورده‌اند.

وی با اشاره به پناه‌دهی بعضی از کشورها به خبرنگاران افغان، این کار آنان را تخلیه خبرنگاران در افغانستان عنوان کرده گفت، تخیله خبرنگاران به معنی تخلیه آزادی بیان است.

از سویی هم، شماری از خبرنگاران می‌گویند که ادامه این وضیعت چرخه‌ی اطلاع‌رسانی را کند ساخته و شرایط را برای کار اطلاع‌رسانی در کشور تنگ‌تر خواهد ساخت.

واحد الیاسی، یک‌تن از خبرنگاران افغان در صحبت با کلید، می‌گوید که عدم رسیده‌گی به قضایای قتل خبرنگاران سبب شده تا هر گروهی دست به کشتن و تهدید خبرنگاران بزند.

با این همه، رضا معینی، مسوول بخش افغانستان سازمان خبرنگاران بدون مرز، می‌گوید که این سازمان در مورد قتل یازده تن از خبرنگاران افغان که در سال گذشته کشته شده‌اند، به محکمه‌ی کیفری بین‌المللی شکایت کرده تا به این قضایا رسیده‌گی همه‌جانبه صورت گیرد.

این در حالی‌ست که به اساس گزارش، سازمان گزارش‌گران بدون مرز، افغانستان از رهگذر آزادی اطلاعات و مصونیت کاری خبرنگاران در شرایط بدی قراردارد.

در تازه‌ترین مورد چهارتن از خبرنگاران در ولایت قندهار از سوی ریاست امنیت ملی بازداشت شده‌اند.

وزارت امور داخله گفته است که این چهارتن به نفع گروه طالبان و بر ضد نظام تبلیغ می‌کردند.

این اقدام حکومت سبب خشم نهادهای حامی خبرنگاران داخلی و خارجی شد.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA