ads

رکود فعالیت شهرک صنعتی هرات در پی افزایش تحرکات طالبان

تشدید جنگ‌ها درهرات نه تنها باعث رکود۸۰ درصدی فعالیت شهرک صنعتی و خسارات میلیونی به پروژه‌های انکشافی گردیده بلکه ۹۰ درصد فعالیت زنان تجارت پیشه دراین ولایت را نیزبه حالت تعلیق درآورده است.

مهرو سروری
8 اسد 1400
رکود فعالیت شهرک صنعتی هرات در پی افزایش تحرکات طالبان

حمیدالله خادم، رییس اتاق صنعت و تجارت ولایت هرات با اشاره به پیامدهای منفی ناشی از افزایش خشونت‌ها در این ولایت گفت: با افزایش تحرکات طالبان و چالش‌های به‌وجود آمده در بنادر اسلام‌قلعه و تورغندی، ۸۰ درصد فعالیت شهرک صنعتی با رکود مواجه شده است.

وی، از فرار ده‌ها تن از سرمایه‌گذاران به کشورهای خارجی نیز خبر داده هشدار می‌دهد، ادامه این روند باعث افزایش فقر و بیکاری و از بین‌رفتن دست‌آوردهای چندین‌ساله خواهد گردید.

با این حال، فرید عظیم، رییس احیا و انکشاف دهات ولایت هرات می‌گوید: در اثر درگیری میان نیروهای امنیتی و مخالفین مسلح دولت یک شبکه آبیاری در ولسوالی پشتون زرغون به ارزش ۳ میلیون افغانی تخریب که حدود ۱۵۰ خانواده از آب صحی آشامیدنی محروم شدند.

آقای عظیم، تصریح می‌کند که در حال حاضر کار روی ۵۷۱ پروژه دیگردر ولسوالی‌های مختلف ولایت هرات نیز جریان دارد.

در همین حال رومینا عثمانی، رییس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری زنان زون غرب با ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها و به تعلیق‌درآمدن اکثریت پروژ‌ه‌های مربوط به زنان در ولسوالی‌های تحت حاکمیت طالبان؛ می‌گوید: در حال حاضر ۹۰ درصد از فعالیت زنان تجارت‌پیشه نیز به حالت تعلیق در آمده است.

وی، با اشاره به اینکه در اکثریت ولسوالی‌های تحت حاکمیت طالبان اجازه گشت وگذار برای زنان بدون محرم داده نمی‌شود؛  تاکید می‌کند؛ تاکنون بیش از ده گزارش از سوی زنان تجارت پیشه مبنی بر ممانعت از فعالیت‌شان در مناطق تحت حاکمیت این گروه به این اداره مواصلت ورزیده است.

برخی از زنان متشب و باشنده‌های ولسوالی‌های هرات هم می‌گویند: به دلیل تشدید جنگ‌ها کار و بار شان را ترک کرده و به شهر به پناه آورده انداما چالش‌های اقتصادی و افزایش بهای مواد اولیه زندگی توام با بیم را برایشان دشوار ساخته است.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی نیز می گوید: شدت جنگ وخشونت در برخی از ولسوالی‌ها باعث توقف شماری از پروژ‌ه‌های انکشافی و افزایش سطح بیکاری گردیده است.

با این همه جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید: تلاش‌ها برای بهبود وضعیت امنیتی ورونق اقتصادی در این ولایت جریان دارد.

نگرانی‌ها از تاثیرات منفی جنگ و تشدید خشونت‌ها در حالی مطرح می‌گردد که از نزدیک به یک ماه به این طرف برعلاوه بنادر اسلام‌قلعه و تورغندی ۱۶ ولسوالی ولایت هرات در تصرف طالبان قرار داشته و میلیون‌ها دالر به حکومت ضرر وارد شده‌است.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA