ads

در ده روز گذشته چندین حمله تهاجمی طالبان در هرات عقب زده شده است

نیروهای امنیتی و دفاعی که با تجهیزات نظامی اندک، در برابر طالبان در ولسوالی‌های ولایت هرات می‌جنگند، در جریان ده روز اخیر، چندین حمله‌ تهاجمی این گروه را به‌عقب زده‌اند.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
10 سرطان 1400
در ده روز گذشته چندین حمله تهاجمی طالبان در هرات عقب زده شده است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

میروس بارکزی؛ جوانی که در ولایت‌های هرات و فراه در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی، وظیفه اجرا کرده است، چهارشنبه شب (9 سرطان) از حمله موتر بم‌ طالبان در ولسوالی غوریان جلوگیری کرده و جان ده‌ها همسنگر خود و افراد ملکی را از مرگ نجات داده است.
بارکزی که در جریان منهدم کردن موتر‌بم‌ گذاری شده طالبان زخم برداشته است، اکنون از شدت درد زخم‌هایش نفس راحت ندارد.
با آن‌هم، وی به کلید گفت که در برابر مخالفان مسلح دولت همچنان خواهد رزمید.
هرچند عبدالصبور قانع؛ والی هرات از قهرمانی این سرباز پولیس ستایش کرده، وعده سپرده که وی تقدیر خواهد شد، اما میروس از مسوولان محلی و مرکزی می‌خواهد که به‌جای دادن تقدیرنامه، برای نیروهای امنیتی و دفاعی، تجهیزات جنگی مورد نیاز را فراهم سازند.
در کنار میرویس، صدها نیروی امنیتی و دفاعی دیگر هم در ولسوالی‌های هرات، با وجود مشکلات فراوان، با اراده در برابر مخالفان مسلح دولت مبارزه می‌کنند.
در همین حال، شماری از اعضای شورای ولایتی هرات، با آن‌که از توانمندی نیروهای امنیتی و دفاعی ابراز خوشبینی می‌کنند، اما می‌گویند که ضعف مدیریت سبب شده که طالبان در برخی ولسوالی‌های پیش‌روی کنند.
غلام حبیب هاشمی؛ مسوول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات به کلید گفت، در حال حاضر چهار ولسوالی این ولایت، به‌گونه کامل در تصرف طالبان قرار دارد.
هاشمی، افزود که که پس از جدا شدن جغرافیایی ولسوالی‌های پشت‌کوه وزیرکوه از ولسوالی شیندند، نیروی امنیتی و دفاعی در آن ولسوالی مستقر نشده و این دو لسوالی نیز در تصرف طالبان قرار دارند.
غلام حبیب هاشمی، گفت که در ۱۵ ولسوالی دیگر هم طالبان نفوذ گسترده دارند و تنها مراکز این ولسوالی‌ها در کنترول حکومت قرار دارد.
دفتر والی هرات نیز می‌پذیر که چهار ولسوالی این ولایت، در تصرف طالبان قرار دارد.
اما جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات به کلید گفت که از دو هفته به اینسو، عملیات نیروهای افغان در ولسوالی‌های گلران، غوریان، کشک رباط‌سنگی، شیندند، پشتون‌زرغون و زنده‌جان هرات ادامه دارد و از چندین حمله‌ تهاجمی طالبان نیز جلوگیری شده است.
فرهاد، افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی به تازه‌گی در مناطقی که با تهدید مواجه‌ است، اعزام گردیده و مشکل کمب‌ود تجهیزات نیز به زودی بر طرف خواهد شد.
از سویی هم، شماری از باشنده‌گان ولایت هرات، از افزایش نا امنی‌ها و حمله‌های تهاجمی طالبان ابراز نگرانی می‌کنند.
آنان، می‌گویند که با تغییر و تبدیل والی و قومندان امنیه نیز وضعیت امنیتی در این ولایت بهبود نیافته و خطر پیشروی طالبان در ولسوالی‌ها و حتی حومه شهر، همچنان پا برجاست.
این در حالی‌ست که طی دو هفته اخیر، در ولسوالی‌های گذره، انجیل و کرخ هرات، نیروهای مردمی به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی و حفظ نظام جمهوریت، بسیج شده و در برابر مخالفان مسلح دولت سلاح برداشته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA