ads

موج سوم کرونا؛ مسوولان صحی هرات از بروز یک فاجعه‌ی انسانی هشدار می‌دهند

همزمان با نگرانی‌ها از افزایش روزافزون مبتلایان و جان‌باخته‌گان ویروس کرونا در ولایت هرات و احتمال بازشدن مکاتب و مراکز آموزشی مسوولان صحی این ولایت از بروز یک فاجعه‌ی بزرگ انسانی هشدار می‌دهند.

مهرو سروری
8 سرطان 1400
موج سوم کرونا؛ مسوولان صحی هرات از بروز یک فاجعه‌ی انسانی هشدار می‌دهند

 

داکتر احمد امیر نژاد، مسوول بخش نظارت و پاسخ‌گویی از امراض ملی در زون غرب همزمان با اعلام مخالفت‌ اداره‌ی صحت ولایت هرات برای بازشدن اماکن مزدحم همچون مکاتب و مراکز آموزشی، به کلید گفت که حضور بیش از ۵۰ شاگرد در یک صنف وعدم رعایت نکات صحی به صورت جدی، کنترل بیماری کرونا را از کنترل اداره صحت هرات خارج خواهد ساخت.

به گفته‌ی وی، آغاز تدریس حضوری باعث گسترش ویروس کرونا در میان خانواده و احتمال وقوع یک فاجعه را در ولایت هرات به میان خواهد آورد.

داکتر احمد امیر نژاد همچنان از افزایش ۵۰ درصدی واقعات مثبت کرونا  و ثبت روزانه ۱۰ الی ۱۵ واقعه فوتی ناشی از این ویروس طی نزدیک به یک هفته اظهار نگرانی کرده، می‌گوید که اداره صحت هرات دو مرکز با ظرفیت۱۸۵ بستر را برای بیماران کووید- ۱۹ اختصاص داده که در این روزها این رقم  به بیش از ۲۰۰ تن نیز افزایش یافته است.

وی، از احتمال بروز بحران ناشی از ویروس کرونا الی دو هفته‌ی آینده نیز هشدار می‌دهد.

در همین حال، تعدادی از شهروندان هرات به این باورند که شروع مکاتب سرنوشت ناگواری را برای باشنده‌گان این ولایت رقم خواهد زد.

رعنا، یک‌تن از بانوان این ولایت با اشاره به آن‌که برای جلوگیری از مبتلاشدن به کرونا سخت تلاش کرده؛ اما مصاب‌بودن معلم دو طفل‌اش به این بیماری باعث شده تا او و تمام اعضای خانواده‌اش این بیماری را نیز تجربه کنند.

در کنار او، عبدالسمیع سادات نیز مخالف بازشدن مکاتب است.

او، می‌گوید که در حال حاضر ۱۵ درصد از خویشاوندانش به کرونا مبتلااند و در خانه تحت تداوی قرار دارند.

 از سویی هم، محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات، می‌گوید که در شرایط کنونی حکومت باید روی یک طرح منسجم و جامع  به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا و ادامه‌ی تدریس شاگران روی دست بگیرند.

با این وجود، جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، گفت که اگر طرحی مبنی بر آغاز مجدد مکاتب و مراکز آموزشی از سوی ادارات مرکزی ابلاغ گردد، اداره‌ی محلی برای تطبیق آن متعهد می‌باشد.

با این همه، نجیه آرین، سخنگوی وزارت معارف در صحبت با کلید، از کار روی یک مسوده برای شروع مکاتب و مراکز آموزشی خبرداده، می‌گوید که تصمیم نهایی در این مورد را وزارت صحت عامه اتخاذ خواهد کرد.

نگرانی‌ها از گسترش ویروس کرونا در حالی بلند رفته است که در یک شبانه‌روز گذشته یک‌هزار و ۵۰۱ تن در کشور به این ویروس مبتلا و  ۷۷ تن هم جان باختند.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA