ads

افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا در هرات به‌دلیل بی‌پروایی مردم

همزمان با افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن در ولایت هرات، مسوولان صحی از بی‌پروایی مردم در برابر این ویروس ابراز نگرانی می‌کنند.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
7 سرطان 1400
افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا در هرات به‌دلیل بی‌پروایی مردم
عکس از شبکه‌های اجتماعی

احمد امیر نژاد؛ مسوول بخش سرویلانس ریاست صحت عامه هرات، شیوع نوع جدید ویروس کرونا را در جریان موج سوم خطرناک خوانده، افزود که سرعت انتشار و رقم مرگ‌ومیر نوع جدید کرونا نسبت به موج نخست و دوم آن متفاوت است.
امیرنژاد، گفت که اکنون ۱۸۹ فرد مبتلا به کووید-۱۹ در مراکز صحی بستراند که وضعیت ۸۰ تن شان وخیم است.
به گفته وی، آمار رسمی امروز دوشنبه( ۷ سرطان) ریاست صحت هرات، نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ تن از بیماران کووید-۱۹ در این ولایت جان باخته‌اند.
مسوول بخش سرویلانس ریاست صحت هرات، گفت که در یک ماه اخیر، ۱۲۹ بیمار کووید-۱۹ در شفاخانه شهید بسیم، جان خود را از دست داده‌اند.
احمد امیر نژاد، بی‌پروایی مردم را دلیل اصلی افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن خوانده، افزود که ممکن تا دو هفته دیگر، شمار مبتلایان ویروس کرونا و قربانیان، افزایش پیدا کند.
وی، کمبود آکسیجن و متخصص صحی را از چالش‌های اصلی قلمداد کرده و بیان داشت که برای رسیدگی به هر بیمار کووید-۱۹ در مراکز صحی، به یک داکتر متخصص و یک نرس نیز ضرورت است.
در همین‌حال، اداره محلی هرات، برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، علاوه بر مسدود کردن مراکز آموزشی، محدودیت‌های را در دیگر اماکن عمومی، وضع کرده است.
عبدالرحیم مرادی؛ رییس اداره تنظیم‌ امور مارکیت در اداره شاروالی هرات، به کلید گفت که پس از افزایش واقعات مثبت کرونا، تمامی تالارها و حمام‌ها را مسدود کرده‌اند.
مرادی، افزود که در دو هفته اخیر با بیش از ۱۰۰ متخلف به دلیل باز بودن تالارهای عروسی برخورد جدی شده است.
با وجود این، شماری از متخصصان صحی و اعضای شورای ولایتی هرات نیز بی‌توجهی بسیاری از باشنده‌گان هرات را در قبال ویروس کرونا، تهدید جدی برای صحت سایر افراد می‌خوانند.
توریالی طاهری؛ معاون شورای ولایتی هرات هشدار داد که بی‌توجهی مردم در جریان موج سوم ویروس کرونا، فاجعه انسانی به وجود می‌آورد.
طاهری، گفت که اکنون ریاست صحت عامه نیز با چالش‌های از جمله کمبود امکانات و نیروی کار در مراکز صحی کووید-۱۹ مواجه است.
از سویی هم، وکیل‌ احمد محمدی؛ باشنده‌ هرات که ویروس کرونا جان مادرش را گرفته است، با وجود تزریق دو دوز واکسین کووید-۱۹ رهنمودهای صحی را رعایت می‌کند.
وی، در صحبت با کلید، از مردم خواست که توصیه‌های صحی را عملی نموده، با صحت و جان خود در برابر ویروس کرونا بازی نکنند.
با این حال، برخی دیگر از باشنده‌گان ولایت هرات، از ریاست صحت عامه و سایر اداره‌ها، انتظار دارند که به هدف ارتقای آگاهی مردم در زمینه وقایه از ویروس کرونا، برنامه‌های بیشتری راه‌اندازی کنند.
بر اساس آمار رسمی ریاست صحت عامه هرات، از ۱۵ فبرور سال ۲۰۲۰ الی ۲۸ جولای ۲۰۲۱ میلادی، یازده هزار و ۲۹۹ واقعه مثبت ویروس کرونا و ۵۰۲ مورد فوتی ناشی از آن در این ولایت ثبت شده است.
اما به گفته مسوولان صحی، آمار واقعی مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا بیشتر از این است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA