ads

صدها گل‌خانه به‌هدف کشت سبزیجات در بامیان ایجاد شده است

دهقانان در ولایت بامیان، صدها گل‌خانه خورد و بزرگ را برای پرورش سبزیجات ایجاد کرده‌اند که بیشتر نیازمندی‌های این ولایت را مرفوع می سازد.

نویسنده: اسحق اکرمی
3 سرطان 1400
صدها گل‌خانه  به‌هدف کشت سبزیجات در بامیان ایجاد شده است

محمد شریف؛ یک تن از جوانان بامیانی، با سرمایه 400 هزار افغانی، هفت گل‌خانه را در مرکز ولایت بامیان ایجاد کرده که سالانه، 800 هزار الی ۱۲ صد هزار افغانی، عاید به‌دست می‌آورد.
شریف، در ماه حمل سال جاری، در این گل‌خانه‌ها بادرنگ، بادنجان رومی و کاهو، کست کرده که قرار است تا اخیر ماه میزان، حاصلان آن‌را جمع‌آوری کند.
به گفته وی، در این گل‌خانه‌ها سه تن مصروف کاراند که روزانه ۳۰ الی ۴۰ سیر بادرنگ جمع‌آوری کرده و هر سیر آن‌را در بدل 120 افغانی، به ‌فروش می‌رسانند.
محمد شریف که از کارش راضی است به کلید گفت، دو سال در این بخش در ولایت کابل آموزش دیده و از دو سال به‌ اینسو، در گل‌خانه‌هایش در مرکز بامیان مصروف کار است.
باشنده‌گان بامیان که میوه‌ها و سبزیجات را از ولایت‌های همجوار خریداری می‌کردند،
بامیان، از ولایت‌های سردسیر افغانستان است که باشنده‌گان آن، میوه‌ها و سبزیجات را از ولایت‌های همجوار خریداری می‌کردند، اما در دو سال اخیر بامیان در این بخش به خودکفایی نزدیک شده است.
باشنده‌گان ولایت بامیان، از کیفیت سبزیجاتی که در این ولایت تولید می‌شود، خوشحال‌اند و می‌گویند که دارای مزه خاص است.
با این حال، مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بامیان می‌گویند، در این ولایت بیش از ۱۵۰۰ گل‌خانه خورد و بزرگ ایجاد شده و قرار است در سال‌های آینده تعداد آن افزائیش یابد.
عبدالوهاب محمدی؛ رئیس این اداره به کلید گفت، در ولایت بامیان ۶۰۰ گل‌خانه کوچک توسط زنان و بیش از ۹۰۰ گل‌خانه دیگر توسط مردان ایجاد گردیده است که بیشتر نیازمندی‌های مردم را مرفوع می‌سازد.
اما به گفته وی، این کافی نیست و بامیان هنوز هم به سبزیجات ولایت‌های دیگر متکی است.
گفتنی‌ست که بیشترین محصولات زراعتی ولایت بامیان را کچالو و گندم تشکیل می‌دهد، اما در سال‌های اخیر دهقانان به کشت سبزیجات نیز رو آورده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA