ads

باشنده‌گان غرب افغانستان از بسیج مردم به حمایت از نیروهای امنیتی استقبال کردند

برخی اعضای شوراهای ولایتی، مقام‌های محلی و باشنده‌گان ولایت‌های غربی، از بسیج شدن هواداران سران جهادی و احزاب سیاسی برای حمایت از نظام جمهوریت و نیروهای امنیتی استقبال می‌کنند، اما برخی‌ها می‌گویند که وارد شدن سران جهادی و احزاب سیاسی در میدان‌های جنگ، وضعیت را بدتر خواهد ساخت.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
1 سرطان 1400
باشنده‌گان غرب افغانستان از بسیج مردم به حمایت از نیروهای امنیتی استقبال کردند

کامران علیزایی؛ رئیس شورای ولایتی هرات، بسیج کردن نیروهای مردمی علیه طالب را تاکتیک موثر خوانده، گفت که صدها تن از هوادارانش مجهز با سلاح، از نیروهای امنیتی حمایت کرده و در صورت نیاز، وارد میدان‌های نبرد خواهند شد.
در همین‌حال، محمد اسماعیل؛ قومندان پیشین جهادی، هوادارانش را چندی پیش در ولایت هرات به هدف حمایت از نیروهای امنیتی و نظام جمهوریت بسیج کرده بود.
جیلانی فرهاد؛ سخنگوی والی هرات، بسیج کردن نیروهای مردمی را جهت پایداری نظام کنونی تاثیرگذار دانسته، گفت که این نیروها صفوف نیروهای امنیتی را نیز قوی‌تر می‌سازد.
در ولایت بادغیس، روز شنبه (29 جوزا) حدود ۵۰۰ فرد مسلح تحت نام گروه مقاومت، اعلام موجودیت کرد.
عبدالعزیز بیگ؛ رئیس شورای ولایتی بادغیس، هدف از تشکیل گروه مقاومت را بسیج کردن مردم برای حمایت از نیروهای امنیتی و نظام جمهوریت خوانده، افزود که اعضای پارلمان، اعضای شورای ولایتی و برخی از بزرگان قوم، اعضای برجسته این گروه‌اند.
به گفته بیگ، این افراد سلاح‌های خویش را از دوران جهاد نگهداری کرده و اکنون با تشدید جنگ‌های داخلی، از این سلاح‌ها استفاده خواهند کرد.
از سویی هم، زلمی کریمی؛ سخنگوی والی غور می‌گوید که امروز سه‌شنبه (اول سرطان) شماری از متنفذان و مجاهدین، برای تقویت صفوف نیروهای امنیتی در میدان‌های نبرد، بسیج شده و حمایت شان را از نظام کنونی اعلام کردند.
کریمی، افزود که در صورت تشدید جنگ، از این نیروی مردمی برای سرکوب طالبان کمک گرفته خواهد شد.
با این حال، وزارت دفاع ملی برای مجهز ساختن نیروهای مردمی به تجهیزات جنگی اعلام آماده‌گی کرده است.
فواد امان؛ معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی گفت که این وزارت، به هدف سرکوب طالبان در میدان‌های جنگ، به اساس یک پروسه‌، نیروهای مردمی زیر نفوذ سران جهادی و احزاب سیاسی را مجهز به سلاح خواهد کرد.
این در حالی‌ست که شماری از منابع از تبعات این وضعیت ابراز نگرانی می‌کنند.
مسعوده کرخی؛ نماینده مردم هرات در ولسی جرگه، مسلح‌سازی افراد به رهبری سران احزاب سیاسی و قومندانان جهادی را نشان‌دهنده ناتوانی حکومت در زمینه تامین امنیت می‌خواند.
وی گفت که توزیع سلاح به بهانه بسیج کردن مردم برای حمایت از نیروهای امنیتی و نظام جمهوریت، مردم را دچار مصیبت‌های جبران‌ناپذیر خواهد کرد.
با این‌همه، اخیرا حمله‌های تهاجمی طالبان در ولایت‌های حوزه غرب، افزایش یافته و ۱۵ ولسوالی در این حوزه، به‌گونه کامل در تصرف این گروه است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA