ads

در سفر غنی و عبدالله به آمریکا، روابط واشینگتن و کابل بازنگری خواهد شد

شماری از تحلیل‌گران سیاسی، می‌گویند که در سفر اشرف غنی و عبدالله عبدالله به آمریکا، روابط ایالات متحده با دولت افغانستان برمبنای منافع طرفین بازنگری خواهد شد.

خیرالبنات سادات
31 جوزا 1400
در سفر غنی و عبدالله به آمریکا، روابط واشینگتن و کابل بازنگری خواهد شد

 

کارشناسان سیاسی، به این باوراند که با توجه به وضعیت حاکم در افغانستان، این سفر می‌تواند صفحه‌ی جدیدی از روابط میان کابل و واشنگتن را رقم بزند.

قراراست به تاریخ 25 ماه روان میلادی، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی به دعوت رسمی کاخ سفید، به آمریکا بروند.

براساس اطلاعات کاخ سفید، در این نشست دو طرف روی مذاکرات صلح، خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، تداوم روابط دیپلوماتیک میان دو کشور، وضعیت حقوق بشر در افغانستان و حقوق زنان بحث خواهد شد.

محمد امیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، روز دوشنبه در مصاحبه با کلید، گفت که محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در سفرش به آمریکا با جوبایدن رییس جمهور ایالات متحده امریکا دیدار و روی تداوم همکاری‌های دوجانبه و روابط دو کشور بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

همزمان با این، فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی نیز از سفر عبدالله عبدالله به آمریکا خبر داد و گفت که آقای عبدالله نیز به دعوت رسمی کاخ سفید، رییس جمهور اشرف غنی را در سفر امریکا همراهی خواهد کرد.

با این حال، شماری از تحلیل‌گران سیاسی، می‌گویند که در دیدار سران حکومت افغانستان و  ایالات متحده آمریکا، با توجه به وضعیت حاکم در کشور، همکاری‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی چهارچوب جدیدی را تعریف خواهند کرد.

سید ناصر موسوی، تحلیل‌گر سیاسی، می‌گوید که احتمال دارد در این دیدار جانب آمریکا، از تعهدات درازمدت کشورش در بخش همکاری‌های اقتصادی، برای دولت افغانستان اطمینان دهد.

به گفته‌ی آقای موسوی، روند صلح افغانستان نیزبه عنوان یک اولویت برای هردو طرف  از بحث‌های محوری در این دیدار خواهد بود و طرف‌ها خطوط قرمز شان را در این زمینه  مطرح خواهند کرد.

از سویی هم، شماری از تحلیل‌گران، می‌گویند که با توجه به وضعیت کنونی کشور و زمینه‌سازی این سفر از سوی آمریکا، دولت بایدن می‌خواهد به ارباب اقتدار افغانستان تفهیم کند که کشورش به هیچ عنوان خواهان فروپاشی نظام مورد حمایت‌اش نخواهد بود.

موسی فریور، استاد پوهنتون کابل می‌گوید که آمریکا به هیچ عنوان افغانستان را ترک نخواهد کرد و به شکلی می‌خواهد حضور نظامی‌اش را در افغانستان حفظ کند.

به گفته‌ی آقای فریور، با توجه به تشدید جنگ و خشونت‌ها در افغانستان، آمریکا می‌خواهد به مخالفان حضور نظامی‌اش در افغانستان تفهیم کند که عدم حضور آنان چه پیامدهای ناگواری  می‌تواند بر وضعیت افغانستان و کشورهای منطقه داشته باشد.

پس از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اعلام خروج تمامی نظامیان آن کشور از افغانستان، این نخستین سفر مقامات حکومتی کشور به امریکا است که به دعوت رسمی کاخ سفید انجام می‌شود.

سفر مقام‌های حکومت افغانستان به امریکا در حالی انجام می‌شود که روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، ادامه دارد و با شدت‌گرفتن نبردها، نزدیک به پنجاه ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده‌است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA