ads

بی‌جاشده‌های دایکندی در وضعیت بدی به سر می‌برند

در پی جنگ و ناامنی، صدها خانواده از مناطق سرتگاب و بیری ولسوالی پاتوی ولایت دایکندی به ولسوالی‌های کیتی، کجران و نیلی مرکز ولایت دایکندی آواره شده‌اند و وضعیت بدی به سر می‌برند.

اسحق اکرمی
31 جوزا 1400
بی‌جاشده‌های دایکندی در وضعیت بدی به سر می‌برند

این بی‌جاشده‌های جنگ از حکومت که خواهان واپس‌گیری مناطق شان از دست طالبان‌اند، می‌گویند که آنان، نان برای خوردن و آب برای آشامیدن ندارند و باید موسسات و نهادهای حکومتی با این آواره‌های جنگ کمک و همکاری نمایند.

نعمت، یکی از بی‌جاشده‌های جنگ، می‌گوید که ۳ روز می‌شود به نیلی مرکز ولایت دایکندی آمده‌اند و سرپناهی برای بودوباش و نان برای خوردن ندارند.

مناطق سرتگاب و بیری ولسوالی پاتوی ولایت دایکندی به تاریخ ۲۷ جوزا به دست طالبان سقوط کرد و به اساس آمارهایی که نشر شده، بیش از یک‌هزار خانواده در مناطق خجور، کیسو، کیتی و نیلی مرکز ولایت دایکندی آواره شده‌اند.

این بی‌جاشده‌های جنگ از بخش‌های امنیتی و اداره‌ی محلی می‌خواهند که مناطق شان را دوباره از نزد طالبان تصرف کنند تا دوباره به مناطق شان برگردند و به زنده‌گی معمولی شان ادامه دهند.

در بین این آواره‌گان جنگ پاتو، زنان و اطفال نیز شامل‌اند. آنان می‌گویند که دولت به وضعیت شان هیچ‌گونه توجهی نشده و در وضعیت بسیار ناگوار به سر می‌برند.

از سویی هم، سید انور شهاب، رییس شبکه‌ی جامعه مدنی ولایت دایکندی از بی‌توجهی حکومت نسبت به این بی‌جاشده‌ها انتقاد نموده، می‌گوید که برای آواره‌گان جنگ هیچ‌گونه کمک و همکاری صورت نگرفته است.

مسوولان اداره‌ی مبارزه با حوادث طبیعی ولایت دایکندی، می‌گویند که برای یک‌هزار و ۱۰۰ فامیل مواد غذایی کمک شده و خیمه و کمپل و دیگر ضرریات خانه برای آنان از سوی موسسات کمک صورت می‌گیرد.

اسدالله سروری، رییس مبارزه با حوادث طبیعی ولایت دایکندی به کلید گفت که برای ۵۰۰ فامیل در کیسو کیتی، برای ۵۰۰ فامیل در قخور و برای ۱۰۰ فامیل بی‌جاشده در نیلی مرکز ولایت دایکندی کمک صورت گرفته است.

گفتنی‌ست که جنگ از ۱۳ روز به این طرف در ولسوالی پاتو و بعضی از سرحدات این ولایت جریان دارد و بی‌جاشده‌های جنگ  می‌گویند که گروه طالبان، خانه‌های مسکونی و خرمن‌ها را به آتش زده و همچنان اموال شان را به غارت برده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA