ads

نگرانی زنان بامیان از آمدن گروه طالبان در افغانستان

شماری از زنان در ولایت بامیان، طی کنفرانس مطبوعاتی نگرانند که اگر طالبان در قدرت در افغانستان سهیم شوند، ممکن است بار دیگر برای زنان محدودیت ایجاد شود و آنان مجبور شوند در خانه بمانند.

اسحق اکرمی
6 ثور 1400
نگرانی زنان بامیان از آمدن گروه طالبان در افغانستان

شماری از زنان در ولایت بامیان، طی کنفرانس مطبوعاتی نگرانند که اگر طالبان در قدرت در افغانستان سهیم شوند، ممکن است که بار دیگر برای زنان محدودیت ایجاد شود و آنان مجبور شوند در خانه بمانند.

معصومه امیری، یکی از فعالین حقوق زن در ولایت بامیان می‌گوید که محاکم صحرایی از سوی گروه طالبان در نقاط مختلف افغانستان جریان دارد و با شریک‌شدن آنان در قدرت، زنان نگران آینده شان می‌باشد.

در دو دهه‌ی گذشته، بانوان در بخش‌های مختلف و به ویژه در بخش تجارت و سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های فرهنگی و حقوق بشری رشد چشم‌گیری داشته‌اند.

اما منصوره واثق، یکی از فعالین حقوق بشر از حضور کم زنان در گفت‌وگوهای صلح شاکی بوده می‌گوید که باید زنان بیش‌تر در مذاکرات صلح حضور داشته باشند، تا از دستاوردهای ۲۰ ساله‌ی زنان دفاع نمایند.

شماری از زنان ولایت بامیان، طی قطع‌نامه‌ی ۵ ماده‌ای از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواستند که ۱۰ روز اخیر ماه مبارک رمضان را آتش‌بس اعلام نمایند، تا مردم در فضای صلح و صمیمت عید شان را تجلیل کنند.

گفتنی‌ست که از ماه سپتمبر سال گذشته، مذاکرات صلح بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر آغاز شد؛ اما  گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده‌، فعالین حقوق زن را بیش از پیش  نگران ساخته است.

 

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA