ads

آگاهان: حکومت افغانستان در زمینه تامین امنیت مردم ناکام است

در ادامه ناامنی‌ها و انفجارها در شهر کابل، پایتخت نشینان یکبار دیگر روز را با صدای انفجار و آه‌وناله‌ قربانیان آن، آغاز کردند.

نویسنده: مقدس هاشمی
28 حوت 1399
آگاهان: حکومت افغانستان در زمینه تامین امنیت مردم ناکام است

فردوس فرامز؛ سخنگوی قومندانی امنیه کابل به کلید گفت، یک عراده موتر نوع کاستر، در مربوطات ناحیه هفدهم شهر کابل، هدف انفجار ماین قرار گرفت.
به گفته وی، در این انفجار که حوالی ساعت 7:20 صبح امروز پنج‌شنبه (28 حوت) درجاده عمومی کوتل خیرخانه به‌وقوع پیوست، 4 تن جان باخته و حدود 10 تن دیگر زخم برداشتند.
مسوولیت این انفجار را شخص و یا گروهی به‌عهده نگرفته است.
درهمین حال، شماری از آگاهان، افزایش حمله‌ها درپایتخت را سیاسی می‌دانند.
اسدالله ندیم؛ آگاها امور نظامی درصحبت با کلید، ضمن اشاره به ضعف مدیریتی در نهادهای امنیتی گفت، در کنار نبود برنامه‌های مشخص برای مهار حمله‌های هدفمند، نبود دانش کافی نظامی واستخباراتی در سکتورامنیتی نیز از مشکلات اساسی فراراه تامین امنیت در کشور است.
وی ‌افزود که حمله‌های اخیر، بیشتر بُعد سیاسی دارد تا نظامی و گروه‌های مخالف دولت، با راه‌اندازی این‌گونه حمله‌ها، اذهان عامه را مغشوش ساخته و فاصله میان حکومت و مردم بیشتر می‌سازند تا از این طریق، به اهداف سیاسی شان برسند.
از سویی هم، آگاهان امور سیاسی، حفظ جان و مال شهروندان را از مکلفیت‌های عمده حکومت‌ها دانسته، می‌گویند که حکومت افغانستان، در بحث تامین امنیت شهروندان، همواره ناکام بوده است.
محمد یوسف امین‌زازی؛ آگاه امور سیاسی و نظامی در صحبت با کلید، عدم حمایت مقام‌های بلندرتبه حکومتی از نیروهای امنیتی را یکی از دلایل بیشتر شدن حمله‌ها و انفجارها در کشور می‌داند.
به گفته وی، برای بهتر شدن شرایط امنیتی، نیاز است تا از نیروهای امنیتی حمایت شده و چتر منظم نظامی شکل گیرد.
نگرانی‌ها از بدتر شدن وضعیت امنیتی درحالی افزایش یافته که تلاش‌ها برای رسیدن به صلح، ابعاد تازه‌ای یافته است و در آخرین اقدام، مسکو میزبان نشست بزرگی با اشتراک دولت افغانستان، سیاسیون، نماینده‌گان طالبان و برخی کشورهای منطقه است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA