ads

شیوع انفلونزای مرغی در هرات، باعث تلف شدن هزارن مرغ گردیده است

شیوع ویروس انفلونزای مرغی در ولایت هرات، در جریان کمتر از یک‌ ماه، بیش از بیست‌هزار قطعه مرغ را تلف و یک میلیون دالر امریکایی، به فارم‌داران مرغ خسارات مالی وارد کرده است.

نویسنده: سمیه ولی‌زاده
7 حوت 1399
شیوع انفلونزای مرغی در هرات، باعث تلف شدن هزارن مرغ گردیده است

فارم‌داران مرغ در ولایت هرات، می‌گویند که آنفلونزای مرغی، از کشور ایران به این ولایت سرایت کرده است.
حمیدالله نوری؛ رئیس اتحادیه مرغ‌داران ولایت هرات به کلید گفت که از اداره زراعت و مالداری جهت جلوگیری از شیوع این ویروس، درخواست کمک شده بود، اما این اداره توجهی در این زمینه نکرده است.
نوری، تاکید دارد که ویروس آنفلونزا دو ماه پیش در ایران مشاهده شده بود و پس از آن به فارم‌های مرغ در اسلام‌قلعه هرات نیز شیوع پیدا کرد.
در همین حال، ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات نیز شیوع ویروس آنفلونزای مرغی را تائید می‌کند.
بشیراحمد احمدی؛ رئیس ترویج امور زراعتی این اداره به کلید گفت، در جریان شیوع ویروس آنفلونزای مرغی، بیش از بیست و سه هزار قطعه مرغ در این ولایت تلف‌ شده‌اند.
احمدی تاکید کرد که اکنون، پنجصد فارم مرغ در ولسوالی‌های هرات وجود دارد که تنها به چند فارم در اسلام‌قلعه، ویروس آنفلونزا سرایت کرده است.
وی، اطمینان داد که از شیوع این ویروس در میان فارم‌های دیگر جلوگیری شده است.
در همین‌حال، مسوولان صحی در ولایت هرات، از شیوع ویروس انفلونزای مرغی نزد انسان‌ها هم سخن می‌زنند.
عبدالحلیم جمشیدی؛ مسوول بخش کنترل امراض زونوتیک (بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان) در ریاست صحت عامه هرات، به کلید گفت که در جریان هفته گذشته، پنج الی هفت واقعه مشکوک مبتلا به آنفلونزای مرغی در این ولایت ثبت شده است.
جشمیدی، گفت که نمونه‌های آزمایشی افراد مشکوک به انفلونزا برای تشخیص به کابل فرستاده شده است.
گفتنی‌ست که تب، گلودردی، سرفه، درد استخوان‌، مفاصل و ماهیچه‌ها، خونریزی بینی و درد قفسه سینه، از علایم اساسی بیماری آنفلونزای مرغی نزد انسان‌‌ است.
به گفته متخصصان، تشدید علایم این بیماری منجر به مرگ افراد نیز خواهد شد.
از سویی هم، شماری از باشنده‌گان هرات می‌گویند که بسیاری افراد، از چگونگی سرایت و روش‌های وقایه از انفلونزای مرغی، آگاهی لازم را ندارند.
آنان، از ریاست صحت عامه می‌خواهند که برای حفظ سلامتی مردم، برنامه‌های آگاهی‌دهی را در این راستا راه‌اندازی کند.
با این‌همه، مسوولان ریاست زارعت ولایت هرات می‌گویند که روزانه حدود 100 تُن گوشت مرغ، از فارم‌های مرغ‌داری این ولایت حصول می‌شود.
به گفته آنان، اکنون هرات از محصول گوشت مرغ به مرحله خودکفایی رسیده و در کنار این، روزانه ده‌ها تُن گوشت مرغ به بازارهای سایر ولایت‌ها نیز صادر می‌شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA