ads

سردی میدان مذاکره، میادین جنگ را گرم‌تر ساخته‌است

در حالی‌که پس از آغاز رسمی گفت‌وگوهای صلح در قطر،  قطع جنگ و برقراری آتش‌بس  یکی از خواست‌ها و امیدهای اساسی مردم افغانستان بوده و هنوزهم است؛ اما سردی میدان مذاکره و گرمی میادین جنگ آهسته آهسته این امید مردم را به یاس مبدل خواهد کرد.

کلید
21 دلو 1399
سردی میدان مذاکره، میادین جنگ را گرم‌تر ساخته‌است

امریکایی‌ها با امضای موافقت‌نامه‌ی دوحه با طالبان، به یکی از خواست‌های اساسی طالبان که خروج نیروهای خارجی از افغانستان بود به شرط کاهش خشونت‌ها و آغاز مذاکرات صلح تعهد کرده بودند؛ اما دیده می‌شود که ادامه‌ی جنگ و خشونت‌ها از سوی طالبان، امریکا را به تغییر موقف در این خصوص وادار کرده‌است.

در ادامه‌ی موقف‌گیری‌های حکومت جدید ایالات متحده امریکا به بررسی موافقت‌نامه‌ی امریکا با طالبان به تازه‌گی جنرال فرانک مکنزی؛ قومندان قومندانی مرکزی ایالات متحده امریکا گفته‌است که ادامه‌ی خشونت‌ها از سوی طالبان  در افغانستان، خروج نیروهای خارجی از این کشور را پیچیده‌تر ساخته‌است.

او از طالبان و حکومت افغانستان خواسته است تا به جنگ پایان داده و از طریق گفت‌وگوهای سیاسی به یک نتیجه برسند.

در کنار آن‌که مطابق به موافقت‌نامه‌ی امریکا با طالبان جنگ و خشونت‌ها در کشور کاهش نیافته‌است و با گذشت هر روز پدیده‌ی شوم جنگ از مردم قربانی می‌گیرد، دیده می‌شود که میدان مذاکره میان هیئات‌های گفت‌وگوکننده صلح نیز با گذشت هر روز سرد و سردتر شده روان است.

پس از آن‌که شماری از اعضای هیات مذاکره‌کننده‌ی طالبان مصروف سفرهای منطقه‌یی شده و به کشورهای روسیه، ایران و قزاقستان سفر کردند گفته می‌شود که شماری از اعضای هیات مذاکره‌کننده حکومت افغانستان نیز به کابل برگشته و حتی گفته‌هایی وجود دارد که به استثنای تیم تخنیکی و شمار معدود از اعضای هیات مذاکره‌کننده، متباقی به کابل برگشته‌اند.

هرچند هیات‌های مذاکره‌کننده‌ی طالبان و حکومت افغانستان، پس از جنجال‌های طولانی و برگزاری جلسات متعدد در پایان دور اول مذاکره، موضوعات مربوط به اجندای شان را با هم تبادل کرده و توافق کردند که به تاریخ شانزدهم ماه جدی سال جاری گفت‌وگوها را دوباره آغاز کنند؛ اما در آغاز دور دوم مذاکرات به عوض بحث و توافق روی ترتیب اجندا، برگزاری جلسات متوقف شده و حکومت افغانستان جانب طالبان را به فرار از میدان مذاکره و سفرهای غیرضروری متهم می‌کند.

همزمان با قطع جلسات هیات‌های مذاکره کننده طالبان و حکومت افغانستان در دوحه، دو طرف از آماده‌گی‌ها برای ادامه‌ی جنگ، یک‌دیگر را هشدار داده و با گذشت هر روز میدان‌های جنگ در سرتاسر افغانستان داغ‌تر شده و در کنار نظامیان، از مردمان ملکی نیز قربانی می‌گیرد.

مردم افغانستان انتظار دارند تا دوطرف به عوض بهانه‌جویی و ایجاد مشکلات سر راه مذاکرات صلح و رسیدن به یک آتش‌بس، از ادامه‌ی خشونت‌ها دست بردارند و دوباره به میز مذاکره برگردند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA