ads

اقدام امیدوارکننده و ارزشمند

دستگیری سه نفر از افرادی که به صورت مستقیم در ترور یوسف رشید، رییس پیشین اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا دخیل بودند، نشان می‌دهد که اگر حکومت بخواهد می‌تواند به زودترین فرصت عاملین تمامی ترورها را تثبیت و دستگیر نماید؛ اما موثریت پروسه در این است که باید همیشه و با جدیت پی‌گیری شود.

کلید
20 جدی 1399
اقدام  امیدوارکننده و ارزشمند

 

 البته امر تثبیت و دستگیری عاملان ترورها و سایر جرایم، خواهان تدابیر و میکانیزم‌های مشخص بوده که باید قبل و بعد از وقوع، اتخاذ و عملی شود.

امرالله صالح؛ معاون اول رییس جمهور امروز در صفحه‌ی فیسبوکش در بخشی از متن جلسات شش‌ونیم نوشته است که سه نفر از افرادی که به ‌صورت مستقیم در ترور یوسف رشید دخیل بودند، تثبیت و دو نفر شان دستگیر گردیدند. او نگاشته است که “قاتلان به بهانه‌ی درس‌خواندن خود را همصنفی پسر یوسف رشید ساخته بودند تا از این طریق تمام برنامه را تکمیل نمایند.”

به اساس معلومات صالح و وزارت امور داخله، عاملان ترور یوسف رشید مربوط به یک گروه کوچک زیر نام مستعار مسلمیار در لوگر بوده‌اند.

آقای صالح در پایان امید برده‌است که افراد بازداشت‌شده پس از تکمیل دوسیه، اعدام شوند.

با توجه به سخنان آقای صالح، اجراات کشفی در جست‌وجو و تثبیت عاملان ترورها و جرایم نقش اساسی دارد و حکومت باید در پی تقویت ارگان‌های کشفی و استخباراتی باشد. اکنون چنان‌چه دیده می‌شود، از دو جهت توجهی چندانی به این مساله وجود ندارد. طوری که لازم است فعالیت‌های ارگان‌های کشفی به موقع و با سرعت عمل نبوده و گروه‌هایی که دست به ترور و جرایم دیگر می‌زنند، با استفاده از این خلا بیش‌تر از پیش فعال گردیده و به ترور و دهشت‌افکنی مبادرت می‌ورزند. حکومت باید در این زمینه یک بررسی جدی انجام دهد و مسوولین را در قبال وظایف شان پاسخ‌گو بسازد.

از سوی دیگر لازم است تا برای پی‌گیری دقیق فعالیت‌های تروریستی، ارگان‌های کشفی تجهیز شوند و تمامی امکاناتی که در موفقیت این ارگان‌ها نقش دارد قرار گیرد. مردم از اقدامات اخیر حکومت در راستای شناسایی و دستگیری عاملان ترور و جرایم راضی به نظر می‌رسند؛ اما آن را کافی نمی‌دادند و می‌خواهند که شکل موقتی نداشته باشد و به گونه‌ی اساسی و دوام‌دار پی‌گیری گردد.

مردم می‌خواهند که به شمول عاملان قتل یوسف رشید، عاملان دستگیرشده‌ی سایر ترورها به گونه‌ی علنی محکمه و به اشد مجازات محکوم شوند تا قناعت خانواده‌های قربانیان فراهم شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA