ads

نبود برق؛ مشکل افغانستان و یا کشورهای صادرکننده برق؟

حکومت افغانستان باوجود وعده‌های پی‌هم و ادعای صادر نمودن برق به کشورهای منطقه، در بیست سال گذشته نتواسته است که برق مورد نیاز مردم را نه از منابع داخلی و نه هم از منابع وارداتی تامین کند.

کلید
18 جدی 1399
نبود برق؛ مشکل افغانستان و یا کشورهای صادرکننده برق؟

این مورد باعث گردیده که مردم به تمامی وعده‌های حکومت در این زمینه، به دیده شک و تردید بنگرند و آن را دروغ بخوانند.
با آنکه افغانستان آب فراوان دارد، ولی توانایی مدیریت این آب‌ها را نداشته و درتولید برق از آن کمتر استفاده جسته است.
به همین دلیل افغانستان محتاج برق وارداتی است، برقی که هر لحظه تصور قطع شدن آن وجود دارد.
از زمانی که افغانستان به وارد نمودن برق از کشورهای همسایه مانند ازبکستان و تاجکستان پرداخته است، تا کنون چندمین بار است که به گفته مسوولان شرکت دولتی برشنا، کشورهای یاد شده با بهانه گیری‌های مختلف به خصوص در فصل زمستان که نیاز بیشتر به برق وجود دارد، برق را قطع می‌کنند و به شمول کابل، شمار ولایت‌های افغانستان، در تاریکی فرو می‌روند.
اخیرا شرکت برشنا اعلان نمود که نسبت مشکلات تخنیکی، برق ازبکستان قطع گردیده است.
پیش از این چندبار برق تاجکستان و ازبکستان حتی کاهش ۸۰ درصدی هم داشت.
از این طرز برخورد معلوم می‌شود که مشکلی در قرارداد و یا هم در مدیریت برق در افغانستان وجود دارد و مسوولان، توانایی بیرون رفت از این مشکل را ندارند.
اگر چنین باشد که کشورهای صادر کننده برق به افغانستان، مسوول بی برقی در این کشور اند، حکومت افغانستان مطابق به قرارداد که با آنان امضا کرده است، باید برخورد قانونی نماید و اگر مشکل در سکتور برق افغانستان وجود دارد، باید هرچه زودتر به آن رسیده‌گی شود.
شماری به این نظراند که انحصاری بودن ارایه خدمات برق، توسط شرکت برشنا سبب این همه مشکلات گردیده و حکومت نتوانسته است در این زمینه، سرمایه گذاری‌های خصوصی را جذب نماید.
حکومت اگر بخواهد و از دست زیر الاشه نشستن پرهیز کند، می‌تواند برای رفع مشکل برق، راه‌ها و شیوه‌های دیگری را روی دست گیرد و حد اقل پایتخت کشور را از فرو رفتن در تاریکی نجات دهد.
با بلند شدن شکایات مردم از نبود برق، شرکت برشنا در خبرنامه که در شبکه‌های اجتماعی نشر گردیده، گفته است که شرکت برشنا جهت تامین انرژی برق از منابع داخلی توانست تا ۳۲۶ میگاوات برق را از بندهای نغلو، سروبی، ماهی پر و برق حرارتی تره‌خیل و برق وارداتی چمتله تامین نماید.
در این خبرنامه همچنان آمده است که هیئت رهبری د افغانستان برشنا شرکت با جانب تاجکستان نیز صحبت‌های داشته و به زودترین فرصت ۱۰۰ میگاوات برق وارداتی تاجکستان الی رفع مشکل تخنیکی برق ازبکستان جذب خواهد شد.
مردم دیگر پذیرفته نمی‌توانند که هرازگاهی مسوولان شرکت برشنا مشکلات تخنیکی، پولی و یا هم کم‌بود آب را بهانه قرار دهند و شهرهای افغانستان در تاریکی کامل فرو روند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA