ads

پرده‌ی دوم مذاکرات صلح

زلمی خلیل‌زاد، نماینده خاص ایالات متحده امریکا در روند صلح افغانستان می‌گوید که دور تازه‌ی سفرهایش را به قطر و افغانستان به این امید آغاز نموده‌است که در دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی پیش‌رفت‌های محسوسی صورت گیرد.

کلید
16 جدی 1399
پرده‌ی دوم مذاکرات صلح

در این دور مذاکرات که هردو جانب مذاکره‌کننده روی موضوعات مهم و سرنوشت‌ساز برای افغانستان با هم به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند، برای هیچ طرفی خالی از اهمیت نیست و می‌باید که حکومت افغانستان با استفاده از فرصت ها و موقعیت‌های مناسب خواست و دیدگاه‌های مشخص خود را در روند صلح و مذاکرات مطرح نماید.

زلمی خلیل‌زاد، روز سه شنبه به افغانستان آمد و در دیدارش با مقام‌های حکومت افغانستان در رابطه به کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس برای تامین صلح پایدار، آغاز دور دوم مذاکرات صلح در قطر و پیش‌رفت‌های اخیر در پروسه‌ی صلح، بحث و گفت‌وگو کرده‌است.

سفر خلیل‌زاد به افغانستان، قطر، پاکستان و ترکمنستان در حالی صورت می‌گیرد که افغانستان در دو ماه گذشته در کنار ترورهای هدفمند، شاهد خونین‌ترین حملات بوده که انجام حملات متذکره  باور مردم را نسبت به صلح و روند مذاکرات صدمه زده‌است.

این موردی‌ است که خلیل‌زاد خود در آخرین توییت‌هایش به آن پرداخته و گفته‌است که سطح کنونی خشونت در افغانستان برای هیچ‌کسی پذیرفتنی نیست. او هشدار داده‌است، کسانی که به خشونت تداوم می‌بخشند، می‌خواهند که به پروسه‌ی صلح و آینده‌ی افغانستان صدمه برسانند.

در اعلامیه‌یی که از سوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا نشر شده آمده‌است که خلیل‌زاد در دوحه روی کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس و نقشه‌ی راه حل سیاسی و توافق روی شریک‌نمودن قدرت بحث خواهند کرد.

از سوی دیگر، جک سولیوان؛ مشاور امنیت ملی اداره‌ی جوبایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا گفته‌است که گروه طالبان باید به اساس توافقی که با امریکا امضا کرده‌اند، خشونت‌ها را کاهش دهند و تمام روابط خود با دیگر گروه‌های تروریستی را قطع کنند و این را در گفتار نه بلکه در عمل ثابت بسازند.

جک سولیوان همچنان گفته‌است، برای این‌که افغانستان بار دیگر به پناه‌گاه امن تروریستان تبدیل نشود، امریکا نیاز به گفت‌وگوها با حکومت افغانستان و اعضای هیات صلح دارد.

با توجه به اظهارات زلمی خلیل‌زاد و جک سولیوان، فرصت‌هایی وجود دارند که حکومت افغانستان می‌تواند تمامی نگرانی‌ها و خواست‌های خود را با ایالات متحده امریکا به گونه‌ی جدی مطرح کند تا در آینده و به ‌خصوص در جریان مذاکرات بین‌الافغانی به بن‌بستی بر نخورد.

برعلاوه‌ی توافق روی طرزالعمل و آجندای دور دوم مذاکرات میان هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ی حکومت افغانستان و گروه طالبان، حکومت و شورای عالی مصالحه باید با توجه به  نشست‌های ملی، سفرهای منطقه‌یی و ملاقات‌های بین‌المللی  در رابطه به صلح افغانستان یک تصویر روشن از وضعیت را ترسیم کرده و در دور دوم مذاکرات با اتخاذ تدابیر و موضع‌گیری‌های واضح ضمن تحقق خواست‌های مردم، موفقیت صلح در مذاکرات را تضمین کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA