ads

دور دوم مذاکرات، پیچیده اما پر توقع

با آنکه طرف‌های مذاکره‌کننده، برای آغاز دور دوم مذاکرات اعلام آماده‌گی کرده‌اند، اما عبدالحفیظ منصور؛ یکتن از اعضای هیئت مذاکره‌کننده، از نبود اجماع ملی، منطقه‌یی و جهانی در رابطه به صلح افغانستان شاکی است که نشان می‌دهد هنوز هم مشکلاتی در این راستا وجود دارد.

کلید
13 جدی 1399
دور دوم مذاکرات، پیچیده اما پر توقع
عکس از شبکه‌های اجتماعی

آماده‌گی طرف‌های مذاکره کننده، برای آغاز دور دوم مذاکرات صلح تا سه روز دیگر، در حالی اعلام می‌گردد که افغانستان به‌خصوص جامعه مدنی و رسانه‌یی، سه هفته‌ی خیلی خونین را پشت سر گذشتانده است.
خواست مردم از طرف‌های مذاکره کننده این‌ست که در نخستین روزهای دور دوم گفتو‌گوهای صلح، روی آتش‌بس دایمی به توافق برسند.
با آنکه این دوره، پیچیده‌تر از دور نخست به‌نظر می‌رسد، اما مردم منتظر نتایج بهتری از آن بوده و توقع دارند که هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان، به آتش‌بس و کاهش خشونت توافق کنند.
مردم در حالی توقع آتش‌بس و کاهش خشونت را دارند که تفاوت زیادی در اجندای هیئت‌های مذاکره‌کننده وجود دارد، در کنار تفاوت‌ها شماری از اعضای هیئت‌های مذاکره‌کننده از وجود مشکلات در این پروسه، حرف می‌زنند که خوشبینی‌ها به این پروسه و موفقیت آن را زیر سوال می برد.
عبدالحفیظ منصور؛ عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان، امروز در نشستی که در مرکز مطالعات استراتیژیک برگزار گردیده بود گفت، برای صلح افغانستان هیچ‌گونه اجماع ملی، منطقه‌یی و جهانی وجود ندارد.
اگر واقعا چنین باشد، هیچ‌گونه توقع از پروسه صلح و هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان برای پیشرفت حقیقی باید نداشت.
آقای منصور در حالی از نبود اجماع حرف می‌زند که شورای عالی مصالحه ملی و شورای رهبری آن، تشکیل گردیده و در آخرین جلسات شان با وجود کاستی‌ها، از اجماع ملی سخن گفته‌اند.
همچنان رهبری شورای عالی مصالحه ملی برای ایجاد اجماع بین‌المللی به کشورهای منطقه سفرهای زیادی نموده و از این جهت، بارها اظهار اطمینان کرده است.
این اظهارات، مردم را در سردرگمی قرار می‌دهد و باور شان را نسبت به حکومت، شورای عالی مصالحه و هیئت مذاکره‌کننده، صدمه می‌زند.
تفاوت در اجندای گفت‌وگو کننده‌گان، هرچند نگران کننده بوده، اما ممکن است که نظر به شرایط افغانستان و توانایی مذاکره‌ کننده‌گان، توافقی در اولویت‌دهی موضوعات صورت گیرد.
هیئت مذاکره‌کننده افعانستان که گفته می‌شود، مشورت‌هایی را با مردم، نهادهای مدنی و سیاسیون افغانستان انجام داده و اعلام آماده‌گی کامل، برای دور دوم مذاکرات دارد، با تمرکز جدی روی خواست‌های مردم، باید به قناعت طرف مقابل بپردازد و آرزوی مردم را که آتش‌بس دایمی است، تحقق بخشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA