ads

دومین نشست و نگرانی از تفاوت دیدگاه‌ها

دومین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی امروز در حالی بر گزار گردید که کابل و شماری از ولایات کشور آماج حمله‌های پی در پی قرار داشت که بیش‌ترین تلفات آن به افراد ملکی رسیده‌است.

کلید
6 جدی 1399
دومین نشست و نگرانی از تفاوت دیدگاه‌ها

افزایش حمله‌های گوناگون مانند موتربم، ماین‌های چسپکی و ترورهای هدفی امروز و یک ماه گذشته، بیش از پیش نگرانی‌ خلق کرده و به امنیت روانی صدمه وارد کرده‌است. مردم می‌خواهند که شورای عالی مصالحه‌ی ملی و حکومت افغانستان هرچه‌زودتر برای برون‌رفت از این وضعیت، به‌جای زد و بندهای سلیقه‌یی روی اقدامات عملی برای موفقیت در پروسه‌ی مذاکرات تمرکز نمایند.

در این نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی، با آن‌که گفته شد، وضعیت موجود مسوولیت‌های بزرگی را به دوش شورای عالی مصالحه‌ی ملی و هیئت مذاکره‌کننده‌ی دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌گذارد، انتقاداتی از سوی اعضای کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالخه‌ی ملی نیز مطرح گردید که نشان می‌دهد هنوزهم برخوردها با پروسه‌ی صلح سلیقه‌یی بوده که این می‌تواند پروسه را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. شماری از اعضای کمیته‌ی رهبری خواستند که در سطح رهبری از دیدارها و تماس‌های انفرادی جلوگیری به عمل آید.

رهبری شورای عالی مصالحه ملی در این نشست ابراز امیدواری نمود که مذاکرات به موقع و زمان آن برگزار گردد و تعیین مکان مانع تاخیر در مذاکرات نگردد. پس از آن‌که هیئت‌های مذاکره کننده‌ی هردو طرف به تعطیل سه هفته‌یی رفتند، حکومت افغانستان گفت که‌ اگر دور دوم مذاکرات در افغانستان برگزار گردد، از آن استقبال و حمایت خواهد نمود. در یک پیش‌رفت دیگر مردم در ولایت دایکندی گفتند که می‌توانند، میزبان خوبی برای این دور مذاکرات باشند. اگر توافقی در این مورد صورت نگیرد، ممکن است که مذاکرات به تعویق بیفتد.

تفاوت دیدگاه‌ها نشان می‌دهد که هنوز میان حکومت و شورای مصالحه مشکل وجود دارد و تا زمانی‌که به این مشکل راه حلی معقولی جست‌وجو نشود، فرصت‌ها از دست خواهند رفت و هیئت مذاکره‌کننده با قاطعیت در مذاکرات از موضع افغانستان دفاع کرده نخواهد توانست.

دومین نشست کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه ملی بعد از طرح مواردی سری گردید. صلح، خواست مردم افغانستان است و هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود باید مردم خود را در آن شریک احساس کنند. این‌که مواردی باعث می‌گردد، نشست‌های صلح سری گردد، اطلاعات آن باید هرچه‌زودتر همه‌گانی شود تا مردم بدانند که موارد چون زد و بندهای سلیقه‌یی سبب چنین کاری نشده باشد که نتیجه‌ی آن بر پروسه‌ی مذاکرات تاثیر منفی برجا خواهد گذاشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA