ads

نشست احتمالی ویدیویی با اشتراک بیش از بیست کشور به میزبانی افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید به هدف تقویت اجماع منطقه‌ای در زمینه صلح و حمایت از مذاکرات بین‌الافغانی، از طریق ویدیو کنفرانس نشستی با اشتراک بیش از بیست کشور منطقه به میزبانی حکومت برگزار می‌شود.

محمد فصیح متوکل
16 سرطان 1399
نشست احتمالی ویدیویی با اشتراک بیش از بیست کشور به میزبانی افغانستان

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ارگ ریاست جمهوری، طی کنفرانس خبری گفت این نشست ؛ به هدف رسیدن به اجماع منطقه‌ای و مشورت روی آغاز مذاکرات بین الافغانی انجام می‌شود.
از سویی هم، تحلیل‌گران سیاسی با آنکه برای نتیجه مثبت این نشست ها خیلی ها خوش‌بین نیستند اما می‌گویند در صورت داشتن اجندای قوی از سوی حکومت، این نشست ها برای تامین صلح در کشور موثر تمام خواهد شد.
سیدناصر موسوی؛ آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید که پیش از این گمانه‌زنی‌ها بر این بود که حکومت افغانستان در انزوای روند صلح کشور قرار دارد و اما برگزاری این نشست‌ها در سطح کلان آن، یک دستاورد مهم و در محراق قراردادن حکومت در روند صلح خواهد بود.
همچنان، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری تاکید دارد که طالبان باید به خواست مردم، حکومت و جامعه جهانی مبنی بر کاهش خشونت‌هااقدام کنند.
به گفته‌ی وی، حکومت برای کاهش خشونت‌ها آماده رهایی همه‌ی زندانیان طالبان در صورت اقدامات بعدی این گروه است.
در این میان، سازمان همکاری‌های اسلامی از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته‌است تا از خشونت دست برداشته و برای دستیابی به‌صلح و آتش‌بس دایمی، تلاش کنند.
با این حال، اعضای ولسی جرگه نگران عدم کاهش خشونت‌ها از سوی گروه طالبان‌اند.
علی اکبر جمشیدی؛ نماینده مردم در ولسی جرگه می‌گوید که هرچند حکومت افغانستان بیشتر از 4هزار زندانی گروه طالبان را رها کرده، اما در خشونت‌ها کاهش دیده نمی‌شود.
این در حالی‌ست که در کنار تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان، مقام‌های پاکستانی از عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی خواسته‌اند تا به پاکستان سفر کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA