ads

حاصلات عسل در بلخ 30 درصد افزایش یافته‌است 

مسوولان اداره زراعت، آبیاری و مالداری بلخ، از افزایش 30 درصدی تولیدات عسل در این ولایت خبر داده‌‌اند.

جواد نبی‌زاده
16 سرطان 1399
حاصلات عسل در بلخ 30 درصد افزایش یافته‌است 
 آنان می‌گویند که به دلیل مهیابودن آب و هوایی مناسب و ایجاد گل‌خانه‌ها در این ولایت، تولیدات این محصول با ارزش، بلند رفته‌است.
به گفته‌ی مسوولان، افزایش فارم‌های تولید عسل در بلخ، عایدات خوبی برای زنبورداران و دولت داشته و در کنار آن برای صدها تن زمینه‌ی کار نیز مهیا شده‌است.
در همین حال، شماری از فارم‌داران زنبور از نبود امکانات و عدم حمایت حکومت در این زمینه شکایت دارند.
محمد سالم ساعی؛ ریس زراعت، آبیاری و مالداری بلخ به کلید می‌گوید که در نقاط سرسبز و دور از شهر، ده‌ها فارم زنبور عسل ایجاد شده که تعداد آن‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است.
وی می‌گوید، هر کیلو عسل این ولایت در حدود 5 صد افغانی به فروش رسانده می‌شود.
با آن‌که محصولات عسل بلخ مارکیت خوبی در بازارها داشته ولی با آن‌هم زنبورداران با چالش‌های زیادی مواجه‌اند.
آنان می‌گویند، واردات عسل‌های بی‌کیفیت و تقلبی به نام عسل‌های این ولایت، روی بازار آن تاثیر منفی داشته و در آینده مارکیت آن را از بین خواهد برد.
نورآغا سلطانی؛ رییس انجمن زنبوردارن ولسوالی دهدادی بلخ می‌گوید، به دلیل علاقه‌مندی مردم به محصولات خارجی روی تولیدات داخلی تاثیر منفی گذاشته‌است.
از سویی هم، اجمل؛ یک تن از فارم‌داران زنبور عسل این ولایت از حکومت می‌خواهد که زمینه‌ی صادرات محصولات آنان را به خارج از کشور مهیا سازد.
عسل افغانستان به علت طبیعی‌بودنش علاقه‌مندان زیادی در بازارهای اروپایی دارد، اما نبود ظرفیت بسته‌بندی و نیز موجودیت نارسایی‎ها در بخش تصدیق‌نامه‌ی سنجش کیفیت، این محصول در بازارهای اروپایی صادر نمی‎شود.
 
 
کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA