ads

ارگ: آزادی کامل زندانیان نیروهای افغانبرای دولت و ملت افغانستان مهم است

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری، این موضوع را در تویترش مطرح نموده و افزوده‌است که دولت افغانستان، به آغاز هرچه‌زودتر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برای تامین صلح و ثبات و قطع جنگ در کشور متعهد است.

محمد فصیح متوکل
15 سرطان 1399
ارگ: آزادی کامل زندانیان نیروهای افغانبرای دولت و ملت افغانستان مهم است
با این حال، گروه طالبان، ادعا می‌کند که تا کنون، نزدیک به 700 زندانی دولتی را در ولایت‌های مختلف آزاد کرده‌اند، اما دولت افغانستان گفته است که از این میان، تنها 408 تن شان نیروهای امنیتی و دفاعی بوده‌اند و متباقی، غیرنظامی‌اند.
در این میان، وزارت خارجه‌ی کشور می‌گوید که کابل در هفتهع‌ی روان میزبان سه نشست مهم برای تامین صلح در کشور خواهد بود.
مسوولان این وزارت می‌گویند که این نشست‌ها به هدف ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد روند صلح افغانستان به‌طور آنلاین برگزار می‌شوند.
به گفته‌ی سخنگوی این وزارت، مجلس اول کشور‌های منطقه  و شرکای استراتیژیک دولت از طریق ویدیو کنفرانس به روز دوشنبه برگزار می‌شود. مجلس دیالوگ استراتژیک میان افغانستان، پاکستان و چین به روز سه شنبه برگزار و مجلس سومی با اشتراک کشور‌های فرامنطقه به هدف اجماع بین‌المللی پیرامون مذاکرات بین‌الافغانی صلح و پروسه‌ی صلح به روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد.
از سویی هم، کارشناسان سیاسی به این باوراند که نشست‌های مقدماتی صلح اگر دارای اجندای واضح باشند، به روند صلح افغانستان کمک می‌کند.
نصرالله فلک؛ تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید که این نشست‌ها برای معلوم‌کردن اهداف کشورهای منطقه و جهان مفید است.
اما عین‌الدین بیگ؛ کارشناس سیاسی می‌گوید که نقش کشورهای منطقه و اروپایی در روند صلح افغانستان برازنده ‌است.
به گفته‌ی وی، برگزاری نشست‌ها، کوتاه‌سازی راه دشوار صلح خواهد بود.
در حالی‌که روند رهایی زندانیان تکمیل نشده‌است، اما گزارش‌ها می‌رسانند که در جریان ماه جاری میلادی، دور نخست مذاکرات بین‌الافغانی، در قطر برگزار خواهد شد.
قرار بود مذاکرات بین افغانان حدود چهارماه پیش آغاز شود، اما این مذاکرات عمدتاً به علتِ تکمیل‌نشدن روند مبادله‌ی زندانیان بی‌سرنوشت مانده‌است.
.
 
 
 
کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA