ads

حقوق بشر افغانستان: حمله بالای اماکن مذهبی جنایت جنگی است

ظاهرا تکنیک کشتار هدف‌مند نظامیان، افراد ملکی، انفجارها در اماکن مذهبی و کشتار عالمان دین که در حمایت از نیروهای امنیتی قرار دارند، تغییر کرده است.

نویسنده: محمد فصیح متوکل
24 جوزا 1399
حقوق بشر افغانستان: حمله بالای اماکن مذهبی جنایت جنگی است

انفجار در مراسم جنازه در ننگرهار، حمله بر شفاخانه داکتران بدون مرز در دشت‌برچی کابل و کشتار زنان باردار و کودکان نوزاد، انفجار در امکان مقدس و ترور عالمان دین، از رویدادهای‌است که مردم را نسبت به تامین صلح بی‌باور ساخته‌است.
تنها در ده روز اخیر، چهار عالم برجسته که در حمایت از حکومت و نیروهای امنیتی قرار داشتند، ترور شده اند.
در تازه‌ترین مورد، خطیب یک مدرسه در ولسوالی چاه‌آب ولایت تخار، از سوی افراد مسلح ناشناس به قتل رسیده است.
خلیل اسیر؛ سخنگوی قومندانی امنیه این ولایت به کلید می‌گوید که مولوی عین‌الله؛ خطیب مدرسه قریه خَلیان ولسوالی چاه‌آب، ساعت ده‌ جمعه‌شب زمانی‌که از یک محفل شرینی‌خوری به‌طرف خانه‌اش می‌رفت، در ساحه دشت شیرازی این ولسوالی با فیر مرمی کشته شد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر، کشتن نظامیان و ترور عالمان دین را محکوم نموده، خواهان شناسایی عاملان آن است.
ذبیح الله فرهنگ؛ سخنگوی این کمیسیون به کلید می‌گوید که هر نوع حمله بالای اماکن مذهبی جنایت جنگی به‌حساب می‌آید.
از سوی هم عالمان دین به‌این باورند که افغانستان شامل صفحه‌ جدید از جنگ شده‌ و افرادی‌که در حمایت از مردم‌سالاری‌اند، ترور می‌شوند.
صابرصدیقی؛ یک تن از عالمان دین می‌گوید که حکومت هیچ برنامه کارساز، برای تامین امنیت عالمان ندارد و اگر این روند ادامه پیدا کند، آنان تصامیم جدی‌تری خواهند گرفت.
با این حال، وزارت امور داخله می‌گوید که روی‌کرد جدید برای تامین امنیت عالمان دین روی دست است.
طارق آرین؛ سخنگوی این وزارت انفجار روز جمعه در مسجد شیرشاه سوری را ضد ارزش‌های دینی دانسته می‌گوید که تحقیقات در این مورد آغاز شده‌است.
این در حالیست که حدود ده‌روز پیش نیز در نتیجه انفجار در محوطه مسجد وزیر محمد اکبر خان شهر کابل، دوتن به‌شمول محمد ایاز نیازی؛ خطیب این مسجد و استاد پوهنتون کابل جان باختند.
رئیس جمهور غنی برای برسسی این رویداد، یک کمسیون را ایجاد کرد که در راس آن عبدالحکیم منیب؛ سرپرست وزارت حج و اوقاف قرار دارد؛ اما تا کنون خبری از نتیجه بررسی‌های این کمیسیون نیست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA