ads

اعلام پیروزی تیم ثبات و همگرایی واکنش های زیادی را بر انگیخت

پس از آنکه عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته اظهاراتی مبنی بر برنده شدن تیم انتخاباتی خود در دور اول انتخابات ریاست جمهوری داشت، واکنش های زیادی از جمله نامزدان رقیب و نهاد های بین المللی را بر انگیخت.

نویسنده: Abdul Malik Atash
9 میزان 1398
اعلام پیروزی تیم ثبات و همگرایی واکنش های زیادی را بر انگیخت

پس از آنکه عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته اظهاراتی مبنی بر برنده شدن تیم انتخاباتی خود در دور اول انتخابات ریاست جمهوری داشت، واکنش های زیادی از جمله نامزدان رقیب و نهاد های بین المللی را بر انگیخت.

داکتر عبدالله عبدالله روز گذشته گفت که در شرایط کنونی نیاز به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیست، و  تیم ثبات و همگرایی دولت آینده را تشکیل خواهد داد.

بدنبال این موقف گیری تیم ثبات و همگرایی، امرالله صالح معاون تکت انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی طی کنفرانس خبری واکنش نشان داده و افزود که هیچ نامزدی نمی تواند قضاوت زود هنگام داشته باشد؛ زیرا نتایج نهایی از سوی کمیسون های انتخاباتی اعلام خواهد شد.

امرالله صالح معاون تکت انتخاباتی دولت ساز افزود:« از تیم های دیگر خواهش می کنم که به قاعده بازی احترام‌بگذارند و با ادبیات خیابانی اذهان مردم را مغشوش نسازند. برد و‌ باخت را کمیسون های انتخاباتی تعین می کند.»

او هم چنان تاکید کرد که با برگزاری انتخابات، پلان کودتای سفید که قرار بود با ایجاد حکومت موقت در کشور عملی شود، خنثی شد و جمهوریت امروز از آن ملت افغانستان است.

هم چنان عطا محمد نور رئیس اجرائی حزب جمعیت اسلامی نیز به اظهارات عبدالله عبدالله واکنش نشان داده و او را شکست خورده قلمداد کرد.

آقای نور در صفحه فسبوک خود نوشت:«با رنگ و چهره هاى افكنده از غم مي گويند ما پيروز هستيم. عجب! لطفا براي بار چهارم در پنج سال بعد به انتخابات آمادگي گرفته و بخت خود را بيازماييد.»

اظهارات رهبر تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی واکنش های جهانی نیز به همراه داشت.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواسته تا خویشتنداری کرده و منتظر اعلام رسمی نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات باشند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت که مشروعیت نتایج نهایی انتخابات اکنون بستگی به توانایی مدیریت کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان دارد تا مسئولیت خود را به گونه بی‌طرف، کارآمد، شفاف و با احترام کامل به قانون اساسی، قوانین انتخابات و با در نظرداشت شکایت‌ها انجام دهند.

از سوی هم وزارت خارجه امریکا می‌گوید که نامزدان و رای‌دهندگان در مورد نتایج انتخابات نباید پیش‌داوری کنند.
وزارت خارجه امریکا در خبرنامه‌ای از نامزدان و رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواسته است تا زمان اعلان نتایج نهایی توسط کمیسیون انتخابات، از پیش‌داوری‌ها در مورد نتایج خودداری کنند.

انتخابات ریاست جمهوری کشور به روز شنبه (ششم میزان) با وجود چالش های امنیتی و تخنیکی در سراسر کشور برگزار شد که اشتراک مردم نسبت به دوره های قبلی انتخابات کمرنگ بود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA