ads

نهاد های جامعه مدنی هرات: حضور مردم این ولایت در انتخابات کمرنگ بود

پس از دو بار تاخیر بالاخره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته (ششم میزان) درسراسر کشور برگزار شد؛ اما آنچه که قابل توجه است حضور کم رنگ مردم پای صندوق‌های رای بود. شماری از آگاهان امور معتقد اند که  نبود یک حکومت کارآمد در پنج سال گذشته، وجود تخلف و تقلبات گسترده در دوره های قبلی […]

نویسنده: Abdul Malik Atash
7 میزان 1398
نهاد های جامعه مدنی هرات: حضور مردم این ولایت در انتخابات کمرنگ بود

پس از دو بار تاخیر بالاخره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته (ششم میزان) درسراسر کشور برگزار شد؛ اما آنچه که قابل توجه است حضور کم رنگ مردم پای صندوق‌های رای بود.

شماری از آگاهان امور معتقد اند که  نبود یک حکومت کارآمد در پنج سال گذشته، وجود تخلف و تقلبات گسترده در دوره های قبلی انتخابات و نبود برنامه‌های مردم محور از سوی سیاسیون، باعث بی‌باوری مردم نسبت  به برگزاری  انتخابات ریاست جمهوری شده است.

سید اشرف سادات، مسئول دفتر مجتمع جامعه مدنی افغانستان (مجما) در هرات می‌گوید:« هیچ یک از کاندیداهای که در این دور ریاست جمهوری نامزد بودند ، برنامه‌های مردم محور نداشته اند که آینده روشن را برای مردم رقم بزنند.»

به گفته او حضور کمرنگ مردم به معنای «نه» گفتن به افراد سودجو می‌باشد.

همچنان شماری از باشنده‌گان هرات می‌گویند که تجربیاتی که از دوره های گذشته انتخابات دارند، رای شان معیار سنجش نبود که این مسئله سبب بی‌اعتمادی آنان نسبت به روند انتخابات شده است.

عصمت‌الله مظفری یکی از باشندگان ولایت هرات می گوید:«اگر این‌بار نیز با آرای رای دهنده‌گان بازی‌های سیاسی صورت گیرد، دیگر مردم به پای صندوق‌ها نخواهند رفت.»

در ولایت هرات حدود 571 هزار واجد شرایط رای ثبت نام کرده بودند؛ اما داود صدیق‌زاد مسئول دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در هرات می‌گوید تا اکنون آمار دقیق از رای دهنده‌گان در ششم میزان در این ولایت را در دست ندارد.

با این همه شماری از اشتراک کننده‌گان در انتخابات ریاست جمهوری می‌گویند که بخاطر حفظ دموکراسی، احترام به قربانیان جنگ 18 ساله افغانستان، نه گفتن به جنگ و آمدن صلح و امنیت، به پای صندوق‌های رای رفته اند تا با رای شان آینده روشن برای خود و فرزندان شان رقم بزنند.

این در حالیست که در دوره قبلی، مردم به شکل گسترده در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک کرده بودند که پس از جنجال ها بر سر نتایج آن حکومت وحدت ملی شکل گرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA