ads

هراس ‎افگنی بیجاشدگان داخلی

مسوولان امنیتی در هرات از دست داشتن شماری از بیجاشدگان داخلی در ناامنی‎های این ولایت خبر می‎دهند.
به گفته آن‎ها، شماری از بیجاشدگان داخلی در هرات دست به انجام ترور، اختطاف، سرقت‎های مسلحانه و همچنان سازماندهی حملات تروریستی و هراس‎افگنانه در این ولایت می‎زنند.

نویسنده: zekria
13 سرطان 1396
هراس ‎افگنی بیجاشدگان داخلی

مسوولان امنیتی در هرات از دست داشتن شماری از بیجاشدگان داخلی در ناامنی‎های این ولایت خبر می‎دهند.
به گفته آن‎ها، شماری از بیجاشدگان داخلی در هرات دست به انجام ترور، اختطاف، سرقت‎های مسلحانه و همچنان سازماندهی حملات تروریستی و هراس‎افگنانه در این ولایت می‎زنند.
سخنگوی پولیس هرات می‎گوید که مخالفان مسلح دولت با شماری از بیجاشدگان داخلی ارتباط برقرار کرده و وضعیت امنیتی و مصوونیت مردم در هرات را شکننده ساخته‎اند. عبدالاحد ولی‏زاده به کلید گفت تا به حال چندین میل اسلحه و مقدار زیادی مواد انفجاری حین تلاشی کمپ‎های بیجاشدگان به دست پولیس افتاده است. او از کمپ‎های مسلخ، شیدایی و کمپ محله قندهاری‎ها به عنوان کمپ‎هایی نام برد که شماری از ساکنان این کمپ‎ها دست به فعالیت‎های غیرقانونی و اقدامات تروریستی و جنایی می‎زنند.
همچنان مسوول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات می‎گوید در بیش از 30 درصد ناامنی‎های هرات بیجاشدگان داخلی دست دارند. محمدمهدی حدید به کلید گفت آن دسته از بیجاشدگان داخلی که در تلاش انجام فعالیت‎های سازمان‎یافته تروریستی هستند، از سوی گروه‎های بزرگ تروریستی حمایت و اکمال می‎شوند. وی اما تأکید داشت که ضعف نهادهای استخباراتی سبب شده تا این گروه‎ها به راحتی در میان بیجاشدگان داخلی نفوذ کنند و با همکاری آن‎ها دست به اقدامات تروریستی بزنند.
رییس اداره مهاجران و عودت‎کنندگان هرات ضمن تأیید فعالیت افراد سوء استفاده‎جو و مخرب در میان بیجاشدگان داخلی در این ولایت، می‎گوید که شمار بیجاشدگان در ولایت هرات، در جریان امسال، ده درصد بیشتر شده است. احمدجاوید نادم به کلید گفت شمار بیجاشدگان داخلی که هم اکنون در کمپ‎های مسلخ، شیدایی و ساحه مناره‎های شهر هرات زندگی می‎کنند به 266 هزار نفر می‎رسد. به گفته نادم، این افراد از ولسوالی‎های ناامن هرات و یا ولایت‎های همجوار هرات به این ولایت آمده‏اند.
همکاری شماری از بیجاشدگان داخلی با گروه‎های تروریستی باعث نگرانی نهادهای جامعه مدنی و فعالان اجتماعی در هرات شده است. آن‎ها از حکومت می‎خواهند امنیت در مناطق اصلی بیجاشدگان داخلی را تأمین کند تا با بازگشت آن‎ها به محلات اصلی شان، تهدیدات امنیتی در شهر هرات، کاهش یابد.
از طرف دیگر، آگاهان امور، تأکید دارند به خاطر برقراری نظم و امنیــت در هــرات، لازم است هویت افـــراد سـاکــن در ایــن ولایت شناسایی و ثبت شود. محمدرفیقشهیر، یک تن از این آگاهان، به کلید گفت در تمام نقاط هرات، از طریق وکیل گذر در هر ساحه و کوچه، برای هر خانه و هر شخص یک فورم آماده شود تا مشخصات خانه و هویت فرد در آن ثبت شود. او افزود در صورتی که فردی از یک محل به محل دیگر می‎رود و جایش را فرد دیگری می‎گیرد، برای ثبت مشخصات فرد دوم در همان محل فورم دیگری در نظر گرفته شود. به عقیده این آگاه امور، با این راهکار می‎توان به سادگی هویت افراد را تشخیص داد و افراد خاطی و مشکوک را بازداشت و مجازات کرد. شهیر علاوه کرد در صورتی که چنین تدبیری روی دست گرفته نشود، مسلم است شهر هرات شاهد آرامش نبوده و ساکنان آن خاطر آرام نخواهند داشت.
شماری از شهروندان هرات می‎گویند که این شهر ظرفیت لازم برای پذیرش این همه بیجاشده داخلی را ندارد و حکومت باید برای بازگشت آن‎ها به مناطق اصلی شان برنامه‎ریزی کند. آن‎ها همچنان از نهادهای کمک‎کننده می‎خواهند به جای مصرف کمک‎های شان در کمپ‎ها، کاری کنند که مردم دیگر مجبور به ترک محلات اصلی زندگی شان نشوند.
دست داشتن بیجاشدگان داخلی در ناامنیهای هرات، یک امر کاملاً تازه نیست، بلکه پیش از این نیز بارها اعلام شده است که این افراد در ناامنی‎های هرات نقش پررنگی دارند. اما آن‎چه مایه نگرانی و انتقاد مردم از مسوولان حکومتی شده، این است که آن‎ها کم‎ترین توجهی تا به حال برای رفع و یا مهار تهدیدات این بیجاشدگان انجام نداده اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA