ads

مردم و نامزدان پس از 24 جوزا

ملیون‏ ها شهروند واجد شرایط رأی‏ برای دومین بار در روز 24 جوزا به مراکز و محلات رأی‏ دهی رفتند و با ریختن آرای‏ شان در صندوق‏ ها، رییس‏ جمهور جدیدی را برای یک دوره پنج ساله انتخاب کردند.

نویسنده: The Killid Group
28 جوزا 1393
مردم و نامزدان پس از 24 جوزا

ملیون‏ ها شهروند واجد شرایط رأی‏ برای دومین بار در روز 24 جوزا به مراکز و محلات رأی‏ دهی رفتند و با ریختن آرای‏ شان در صندوق‏ ها، رییس‏ جمهور جدیدی را برای یک دوره پنج ساله انتخاب کردند. طبق جدول زمانی انتخابات دور دوم ریاست‏ جمهوری، نتایج ابتدایی شمارش آرا در 11 سرطان (ماه آینده)  و نتایج نهایی آن پس از فیصله کمسیون مستقل شکایات انتخاباتی، به تاریخ 31 سرطان اعلام می‏گردد. در این انتخابات، داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف‏غنی احمدزی، پیشتازان انتخابات دور اول ریاست ‏جمهوری 16 حمل سال 1393 خورشیدی، با یکدیگر رقابت کردند. بر بنیاد قانون اساسی و قانون انتخابات، هرگاه یکی از آن‏ها بتواند اکثریت نسبی آرای شهروندان در دوم انتخابات را به دست بیاورد، برای یک دوره پنج ساله، راهی ارگ می‏شود.
مشارکت وسیع رأی‏ دهندگان در انتخابات ریاست‏ جمهوری 24جوزا به منظور انتقال قدرت سیاسی از رییس‏ جمهور کنونی به رییس ‏جمهور جدید، نشان از رشد آگاهی و مسوولیت‏ پذیری سیاسی در میان شهروندان دارد. آن‏ها با حضور در پای صندوق‏های رأی‏ دهی، اعلام داشتند که تنها راه برای دست به دست شدن قدرت سیاسی در کشور، انتخابات و پذیرش قواعد بازی در رقابت‏های انتخاباتی می‏باشد. همچنین، حضور پررنگ واجدان شرایط رأی‏ در پای صندوق‏ های رأی، نشان داد که مردم نسبت به سرنوشت سیاسی‏شان با حساسیت بیشتر از گذشته برخورد نموده و مسوولیت‏های سیاسی خود در امر انتقال مشروع و دموکراتیک قدرت را با جدیت و قاطعیت انجام می‏دهند. این در حالی است که بعضی از ناظران نسبت به مشارکت وسیع مردم در دور دوم انتخابات تردید داشتند و میزان اشتراک آن‏ها در انتخابات 24 ماه جوزا را کمتر از آنچه دیده شد، پیش‏بینی کرده بودند.
اما مسوولیت شهروندان، تنها به اشتراک در انتخابات 24جوزا و دادن رأی به نامزدان مورد نظرشان خلاصه نمی‏شود، بلکه آن‏ها مسوولیت دارند در روزها و سال‏های پس از انتخابات نیز دولت متبوع‏شان را حمایت و از قانون اساسی و ارزش‏های مندرج در آن پاسداری و حراست کنند. در عین حال، بر اساس قواعد بازی در نظام‏های دموکراتیک، رقبای انتخاباتی در روزهای پس از انتخابات، با تحمل یکدیگر در قدرت، دوست و شریک سیاسی برای تأمین منافع ملی‏شان در آینده می‏باشند. از این رو، بازنده انتخابات 24 جوزا، هر کسی که باشد، مسوولیت دارد با تحمل رقیب سیاسی‏اش در قدرت، در تشکیل دولت آینده و همچنین تطبیق طرح‏ها و برنامه‏ های رییس جدید دولت که منشاء آن‏ها را قوانین پذیرفته شده ملی و بین‏ المللی تشکیل نماید، مشارکت کند.

مردم پس از انتخابات
مشارکت در انتخابات، تنها بخشی از حق و مسوولیت سیاسی شهروندان در نظام‏های مردم‏سالار و دموکراتیک است. در کنار آن، مردم به لحاظ سیاسی و اخلاق شهروندی، مسوولیت دارند در راستای منافع ملی‏شان دولت آینده را یاری و کمک نمایند. زیرا؛ رییس‏ جمهوری که در نتیجه انتخابات و رأی آزاد و مشروع مردم روی کار می‏آید، نیاز دارد تا برنامه‏ها و سیاست‏های وی برای بهبود وضعیت از سوی همگان مورد حمایت قرار گرفته و با اقبال عمومی روبه ‏رو شود. اما در صورتی که مردم از برنامه‏ها و طرح‏های رییس‏جمهور منتخب‏شان برای تغییر و بهبود وضعیت، حمایت نکنند، قطعاً دولت جدیدی که در نتیجه انتخابات به میان آمده است با ناکامی روبه ‏رو خواهد شد. بنابراین، مسوولیت‏ها و اخلاق سالم شهروندی، می ‏طلبد تا همه اقشار جامعه و مردم، جدا از این که به کدام قوم، مذهب، زبان و جغرافیای ولایتی تعلق دارند، می‏باید با دولت آینده همکار باشند.
در عین حال، مردم، در نظام‏های مردم‏سالار و دموکراتیک، ناظر اصلی بر همه رفتارها، کنش‏ها و عملکرد دولت‏ها و کارگزاران سیاسی‏ شان در زمینه ‏های مختلف هستند. آن‏‏‏‏‏‏‏ها با نظارت از رفتار دولت‏مردان و زمامداران امور، سعی می‏ورزند تا کنش‏های سیاسی و اداری آن‏ها را در چهارچوب قانون عیار نموده و روحیه پاسخگویی در وجود این زمامداران را تقویت کنند. از این نگاه، افغان‏ها مسوولیت دارند، پس از 24 جوزا و تکمیل پروسه انتقال قدرت سیاسی، بر رفتار و کنش‏های سیاسی و اداری رییس ‏جمهور منتخب و اعضای کابینه وی، به طور فعال و آگاهانه، نظارت نموده و مجال ندهند تا اراده و امیال شخصی آن‏ها جایگزین قانون و اراده عمومی در کشور شود. اگر چنانچه مردم از این حق و مسوولیت مدنی و شهروندی‏ شان چشم‏ پوشی کنند و حق کنترول بر دولت منتخب را برای خود محفوظ ندانند، محتمل است که رییس‏ جمهور آینده و تیم همکارش دست به اقداماتی بزنند که نه منشای قانونی داشته باشد و نه با منافع و خیر همگانی سازگار باشد. از این رو، لازم به نظر می‏رسد تا مردم با هوشیاری و هوشمندی سیاسی و با استفاده از مجاری و کانال‏های متعددی که قانون پیش روی آن‏ها باز گذاشته است، بر رفتارها و تصمیم ‏های رییس ‏جمهور منتخب و کابینه جدید او نظارت نمایند.
حمایت و همکاری با دولت آینده و همچنین نظارت از عملکرد آن، مستلزم وجود حس فعال مسوولیت‏ پذیری در میان شهروندان به ‏ویژه کسانی است که رأی و رفتار آن‏ها به شکل از اشکال بر مناسبات اجتماعی و سیاسی مردم منشاء اثر می‏باشد. تا زمانی که مردم به عنوان مرجع و منبع اصلی قدرت سیاسی، نسبت به سرنوشت آینده‏شان احساس مسوولیت نکنند و به مسوولیت‏های شهروندی خود پای‏بندی نشان ندهند، نمی‏توان نسبت به دست‏آوردها و مؤثریت دولت آینده خوش‏بین بود. زیرا؛ دولت کارآمد، پاسخگو و فعال، زمانی شکل می‏گیرد که حس مسوولیت‏ پذیری به عنوان یک محرک در وجود آحاد جامعه، خلق شود و آن‏ها را در همکاری با دستگاه سیاسی حاکم و نظارت فعال از آن بسیج نماید. اما از آن‏جایی که مردم به شکل وسیع در انتخابات ریاست‏ جمهوری اشتراک کردند، این امیدواری به میان آمده است که شهروندان کشور آماده هستند تا آینده بهتری را برای‏شان رقم بزنند.

نقش بازنده انتخابات
با توجه به روند مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست‏جمهوری در دور دوم و همچنین پیوستن نامزدان بازنده دور اول انتخابات با تیم‏ های انتخاباتی نامزدان پیشتاز، به نظر می‏رسد که شرایط برای استحکام پایه‏های دموکراسی و استقرار نظام مردم‏سالاری در کشور کمی هموار شده است. زیرا؛ این اولین باری است که رقبای سیاسی انتخابات با رفتارهای‏شان در جریان رقابت‏ها و صف‏آرایی‏های انتخاباتی، نشان داده‏اند در رقابت بر سر قدرت سیاسی از قواعد بازیی که قانون پیش‏بینی کرده است، تبعیت می‏کنند. چنان که مشاهده شد، بازندگان دور اول انتخابات ریاست‏جمهوری با پیوستن به تیم‏های پیشتاز این انتخابات، اعلام داشتند که به اراده و خواست مردم احترام دارند و باخت‏شان در انتخابات 16 حمل را می‏پذیرند.
به همین شکل، مبارزات و کمپاین‏های انتخاباتی نامزدان پیشتاز در دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری هرچند خالی از عیب نبود اما به صورت کلی به مسیری سوق نیافت که منتج به تنش‏های سیاسی و بروز اختلافات عمیق میان بازیگران اصلی این رقابت دموکراتیک در سطح کشور گردد. علاوه بر این، این دو نامزد رقیب اعلام داشته‏اند، در صورتی که انتخابات دور دوم ریاست‏جمهوری عاری از تقلب باشد و اصل شفافیت در آن رعایت شده باشد، نتایج آن را می‏پذیرند. این موارد نشان می‏دهد که هرگاه نتایج انتخابات با تقلب‏های سازمان‏یافته و مشکلاتی که تأثیر منفی بر نتایج آرای مردم بگذارد، همراه نباشد، از سوی نامزد بازنده و هواداران سیاسی وی پذیرفته خواهد شد؛ اتفاقی که از نگاه سیاسی، اهمیت فوق‏العاده برای آینده کشور و سرنوشت دموکراسی در جامعه متکثر افغانستان دارد.
با این حال، اما تنها تمکین در برابر نتایج شفاف انتخابات از سوی نامزد بازنده و یا نامزد برنده انتخابات، گرهی از مشکلات موجود در کشور باز نمی‏کند. دموکراسی واقعی آن‏گاهی در سیمای دولت آینده تجلی می‏یابد و گرهی از مشکلات مردم باز می‏گردد که هم نامزد برنده و هم نامزد بازنده انتخابات، با همیاری و تشریک برنامه‏ های‏شان، به سوی آینده مشترک حرکت کنند. اگر چنانچه برندگان انتخابات، قدرت را به طور انحصاری در اختیار بگیرند و برای رقبای انتخاباتی‏شان مجال حضور در قدرت را ندهند، قطعاً زمینه را برای نفاق و تفرقه سیاسی در آینده هموار خواهند ساخت. اما اگر دو تیم رقیب که یکی از آن‏ها در نتیجه انتخابات 24جوزا به پیروزی می‏رسد، با همیاری و مشارکت در اصلاح و بهبود وضعیت اقدام کنند، نه تنها زمینه‏ ها و بسترهای مساعد نفاق و تفرقه سیاسی از بین می‏رود بلکه دولت جدید ضمن تمثیل واقعی دموکراسی بر مشکلات کنونی به آسانی غلبه خواهد یافت.
دولت کارآمد، فعال و پاسخگو، تنها زمانی شکل می‏گیرد که ضمن مشارکت مردم و مسوولیت‏پذیری آن‏ها در برابر نظام، رقبای سیاسی رییس‏جمهور آینده و نامزدان بازنده انتخابات نیز به شکل فعال در همه عرصه ‏ها حضور داشته باشند. بر این اساس، ایجاب می‏کند که نامزدان بازنده انتخابات با درک عمیق از شرایط کنونی کشور، صحنه را به دلیل باخت در رقابت ‏های انتخاباتی ترک نکرده و فعالانه در اصلاح و بهبود امور نقش بازی کنند. هرگاه نامزدان بازنده انتخابات با تیم‏ های سیاسی هوادار آن‏ها به منظور تأمین منافع ملی و خیر همگانی وارد تعامل سازنده با رهبری سیاسی آینده گردد، مسیر برای تعالی، توسعه، همگرایی سیاسی و در نهایت استحکام پایه‏ های دموکراسی هموارتر خواهد شد. اما اگر تیم‏های انتخاباتی و طیف هوادار آن‏ها به علت آن که در یک رقابت شفاف و دموکراتیک از رسیدن به اریکه قدرت باز مانده‏اند، دست به تخریب سیاسی علیه زعامت جدید بزنند، واضح است که کشور به سوی یک مسیر قهقرایی دیگر سوق خواهد یافت؛ چیزی که هرگز در زمان کنونی به مصالح عمومی و منافع جمعی افغان‏ ها نیست و به جز تباهی و دوام بی‏ ثباتی سیاسی حاصل دیگری هم ندارد. از این رو، تنها راه برای داشتن افغانستان با ثبات و مرفه و داشتن افغانستان در حال رشد و خودکفا، مشارکت همگانی در دولتی است که در نتیجه انتخابات 24 ماه جوزا روی کار می‏ آید. 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA