ads

آمادگی‏ ها برای برگزاری دور دوم انتخابات

نتایج نهایی دور نخست انتخابات ریاست‏ جمهوری در بیست‏ و پنجم ماه ثور اعلام شد که مطابق آن، داکتر عبدالله عبدالله 45 درصد و داکتر اشرف‏ غنی احمدزی 31.6 درصد آرا را به دست آورده‏ اند.

نویسنده: The Killid Group
3 جوزا 1393
آمادگی‏ ها برای برگزاری دور دوم انتخابات

نتایج نهایی دور نخست انتخابات ریاست‏ جمهوری در بیست‏ و پنجم ماه ثور اعلام شد که مطابق آن، داکتر عبدالله عبدالله 45 درصد و داکتر اشرف‏ غنی احمدزی 31.6 درصد آرا را به دست آورده‏ اند. بدین ترتیب، هیچ یکی از نامزدان پست ریاست‏ جمهوری نتوانستند “50 + 1” درصد آرای ریخته شده در صندوق‏ ها را کسب کنند. بناءً، مطابق حکم قانون، انتخابات ریاست‏ جمهوری برای بار دوم میان این دو نامزد پیشتاز در دور اول، برگزار می‏شود.
کمسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی دور اول انتخابات ریاست‏جمهوری را به این ترتیب اعلان کرده است: داکترعبدالله عبدالله؛ ۲ ملیون و ۹۷۲ هزار و ۱۴۱ رأی (۴۵ درصد)، اشرف‏غنی احمدزی؛ ۲ ملیون و ۸۴ هزار و ۵۴۷ رأی (۳۱.۵۶ درصد)، زلمی رسول؛ ۷۵۰ هزار و ۹۹۷ رأی (۱۱.۳۷ درصد)، عبدالررب رسول سیاف؛ ۴۶۵ هزار و ۲۰۷ رأی، (۷.۰۴ درصد)، قطب‏الدین هلال؛ ۱۸۱ هزار و ۸۲۷ رأی (۲.۷۵ درصد)، محمدشفیق گل‏آغا شیرزی؛ ۱۰۳ هزار و ۶۳۶ رأی (۱.۵۷ درصد)، داوود سلطان‏زوی؛ ۳۰ هزار و ۶۸۵ رأی (۰.۴۶ درصد) و هدایت امین ارسلا؛ ۱۵ هزار و ۵۰۶ رأی (۰.۲۳ درصد).
نظر به آماری که کمسیون مستقل انتخابات از تعداد مجموعی اشتراک‏کننده‏های دور اول انتخابات ریاست‏جمهوری داده بود، حدود ۷ ملیون نفر در این انتخابات اشتراک کرده بودند.
دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری روز 24 جوزای سال 1393 برگزار می‏شود. جدول زمانی این انتخابات از شروع تا ختم آن توسط کمسیون مستقل انتخابات طوری ترتیب شده است که با سپری شدن تمام مراحل پروسه انتخابات، نتایج نهایی آن در 31 سرطان همین سال اعلام خواهد شد.

مسأله نظارت و محلات رأی‏دهی
کمبود محلات رأ‏ی‏دهی و اوراق رأی‏دهی در محلات یکی از عمده‏ترین نواقص انتخابات در دور اول به شمار می‏رفت. به همین دلیل، نامزدان ریاست‏جمهوری، مردم و نهادهای مدنی همواره از این ناحیه کمسیون مستقل انتخابات را مورد انتقاد قرارد می‏دادند. اما این بار کمسیون مستقل انتخابات از اشتباهات دور اول تجربه گرفته و آمادگی‏های بیشتری را جهت برگزاری دور دوم انتخابات اتخاذ کرده است. کمسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که بیش از چهار هزار محل رأی‏دهی در دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری بر محلات رأی‏دهی افزوده خواهد شد، تا کسانی که نتوانستند در دور اول رأی بدهند، فرصت شرکت در انتخابات را در دور دوم داشته باشند.
همین طور مقامات کمسیون مستقل انتخابات خبرداده‏اند که برای دور دوم انتخابات پانزده ملیون ورقه رأی‌گیری چاپ شده است؛ در حالی که در دور اول انتخابات حدود هفت ملیون نفر در انتخابات اشتراک کرده بودند.
همچنان در دور اول انتخابات، 19 هزار و 700 محل رأی‏دهی وجود داشت و دیده شد که در بعضی محلات رأی‏دهی صف‏ها بسیار طولانی بود و حتی برای بعضی افراد نوبت رأی دادن نرسیده بود.
مسوولان کمسیون مستقل انتخابات می‏گویند، انجام این کار از یک سو سهولت برای رأی‏دهنده‏ها فراهم می‏کند و از سوی دیگر از ازدحام بیشتر مردم در محلات جلوگیری می‏کند. نورمحمد نور، سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات، چنین می‏گوید: “این مرتبه کمسیون تصمیم گرفته که حدود بیست و چهار هزار محل داشته باشد، به خاطر سهولت بیشتر برای مردم و جاهایی که صف‏ها بسیار طولانی بوده، محلات بیشتر در نظر گرفته شده است.”
در کنار این، انتقادات در رابطه به شفافیت انتخابات 16حمل نیز وجود داشت، تعدادی از نامزدان نسبت به عدم سهولت برای ناظران‏شان در سایت‏های انتخاباتی شکایت داشتند. اما در این رابطه نورمحمد نور می‏گوید که کمسیون مستقل انتخابات اطمینان دارد که انتخابات دور دوم در 24 جوزا به صورت شفاف برگزار خواهد شد: “دور دوم انتخابات، هم برای ناظرین کاندیدان و هم برای مشاهدین ملی و بین‏المللی به مراتب آسان‏تر از دور اول است، چون فقط دو کاندید است، نه انتخابات شوراهای ولایتی است و نه هم یازده کاندید داریم.”
علاوه بر این، کمسیون مستقل انتخابات رهنمود تازه‏ای را نیز در مورد ناظران نامزدان مطرح کرده است که در آن از آن‏ها خواسته شده است در نظارت از پروسه انتخابات جدی باشند. نامزدان باید ناظران خود را یک روز قبل از برگزاری انتخابات در محلات جا‏به‏جا کنند، تا آن‏ها از آغاز برگزاری انتخابات تا پایان آن، یک‏جا با کارکنان کمسیون، جریان برگزاری انتخابات را زیر نظر بگیرند. طبق این رهنمود، ناظران باید در پایان روز انتخابات به پای جدول نتایج محلات رأی‏دهی امضا کرده و اطمنان حاصل کنند که حق‏شان تلف نمی‏شود. نورمحمد نور، سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات، می‏گوید: “نظارت از موضوعات مهم دور دوم انتخابات است و هر نامزد باید ۲۵ هزار ناظر به کمسیون مستقل انتخابات برای نظارت از روند برگزاری انتخابات معرفی کند.”
تمام این آمادگی‏ها از سوی کمسیون مستقل انتخابات به خاطر شفافیت بیشتر در دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری مطرح شده است.
از سویی، هیأت ارزیابی اتحادیه اروپا از انتخابات افغانستان با اشاره به تقلب در دور اول انتخابات از کمسیون مستقل انتخابات می‏خواهد به شفافیت در دور دوم این پروسه توجه جدی کند. تی جیس برمن، رییس هیأت ارزیابی اتحادیه اروپا از انتخابات افغانستان، می‏گوید که هرچند در انتخابات 16 حمل سال 1393 تقلب صورت گرفته است، اما میزان تقلب در این دوره نسبت به دو دور قبلی انتخابات ریاست‏جمهوری در افغانستان کمتر بوده است. اما کمسیون مستقل انتخابات می‏گوید، برای جلوگیری از تقلب در دور دوم انتخابات متعهد است تا افرادی را که در دور اول دست به تقلب زده‏اند به ارگان‏های عدلی و قضایی بسپارد. به گفته یوسف نورستانی، رییس کمسیون مستقل انتخابات، حدود سه هزار تن به اتهام تقلب در انتخابات 16 حمل شناسایی شده‏اند: “این افراد شامل کارمندان ساحوی کمسیون مستقل انتخابات، مسوولان حکومتی و ناظرین می‏شوند.”

امنیت
ارزیابی‏ها نشان می‏دهد که مردم، نهادهای مدنی و سازمان‏های بین‏المللی نسبت به ناامنی‏های احتمالی در روز انتخابات نگران هستند. شهلا میهن‏دوست، یک تن از اهالی کابل و فعال حقوق زن، می‏گوید: “مردم در انتخابات 16 حمل به طور گسترده اشتراک کردند. بسیار خوب بود با درنظرداشت شرایط امنیتی و اقتصادی، این انتخابات به دور دوم نمی‏رفت.”
یوسف نورستانی، رییس کمسیون مستقل انتخابات، نیز نگرانی‏هایی را در زمینه امنیت حمل و نقل مواد به ولایت‌ها وروز برگزاری دور دوم انتخابات مطرح کرده است. با این وجود، مقامات امنیتی کشور همواره از آمادگی‏های کامل خود در حفظ امنیت دور دوم انتخابات سخن می‏گویند. جنرال محمدسالم احساس، رییس کمسیون امنیتی انتخابات، می‏گوید که نیروهای افغان برای تأمین امنیت دور دوم انتخابات آمادگی کامل دارند: “در انتخابات 16 حمل هم دشمنان بنیادی مردم افغانستان بسیار تلاش کردند تا این پروسه ملی ما را خدشه‏دار سازند. اما دشمن فعلاً این توانمندی را ندارد. نیروهای امنیتی افغان توانایی تأمین امنیت دور دوم پروسه انتخابات را به لطف خداوند و به همکاری مردم با عزت افغانستان دارند.”
همچنان رییس‏جمهور کرزی بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات، ضمن آن که به مقامات دولتی دستور داده است در دور دوم انتخابات بی‏طرفی خود را حفظ کنند، از مردم نیز خواسته است در این دور به طور گسترده شرکت کنند: “همان‏گونه که در دور اول با شور و شوق به پای صندوق‏های رأی رفتید و اراده ملی خود را تمثیل کردید، این بار هم مردم‏سالاری را هر چه بیشتر نهادینه کنید.”
در پی این دستور ریاست‏جمهوری، وزارت دفاع ملی نیز آمادگی‏های خود را نسبت به تأمین امنیت دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری اعلام داشت. جنرال محمدظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی، گفت: “رییس‏جمهور افغانستان تأکید می‏دارد که اردوی ملی از تمام قابلیت خود برای تأمین امنیت انتخابات استفاده کند و همان‏گونه که در دور اول بی‏طرفی خود را حفظ کردند، در این دور نیز بی‏طرف باشند.”
در حالی که پیش از برگزاری دور نخست انتخابات، طالبان هشدار داده بود که انتخابات را مختل خواهد کرد، اما تأمین امنیت انتخابات به گونه‏ای صورت گرفت که نیروهای امنیتی بگونه بی‏سابقه مورد استقبال مردم و جامعه جهانی قرار گرفت. 

نامزدان و مردم
داکتر عبدالله عبدالله با کسب 45 درصد آرا بالاترین آرای دور اول انتخابات را از آن خود کرده است. او با آن که نسبت به عملکرد کمسیون‏های انتخابات و نحوه بررسی شکایت‏ها، ناراضی بود، اما نتایج نهایی دور اول انتخابات را پذیرفت و آمادگی خود برای رفتن به دور دوم را اعلام کرد.
آقای عبدالله از اشتراک گسترده مردم در دور اول انتخابات سپاس‏گزاری کرد و بار دیگر از مردم خواست در دور دوم انتخابات به صورت گسترده شرکت کنند. وی از حمایت داکتر زلمی رسول که ۱۱.۳۷ درصد آرا را در دور اول انتخابات کسب کرده بود و نیز محمدشفیق گل‏آغا شیرزی که ۱.۵۷ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود، اظهار امتنان کرد و این امر را باعث پیروزی قطعی خود در دور دوم انتخابات دانست.
داکتر اشرف‏غنی احمدزی که 31.56 درصد آرا را در دور اول انتخابات کسب نموده است نیز اعلام کرده که نتایج انتخابات را با تمام مشکلاتی که داشته می‌پذیرد. او در یک نشست خبری از راه یافتن خود و داکتر عبدالله به دور دوم استقبال کرد و گفت، هر کسی که دست به تقلب بزند از نظر وی و تیمش منفور است. آقای احمدزی از رقیب خود عبدالله عبدالله خواست تا او نیز افرادی را که تقلب می‌کنند، از خود دور کند.
مردم نیز در گوشه و کنار کشور برای اشتراک در دور دوم انتخابات آمادگی خود را نشان داده‏اند و انتخابات را تنها راه مشروع برای انتقال قدرت و اداره کشور دانسته‏اند. احمد جامی، یک تن از اهالی شهر هرات، می‏گوید که تصمیم دارد در دور دوم انتخابات شرکت کند. او می‏گوید، اگر نیروهای امنیتی مانند انتخابات گذشته امنیت این انتخابات را تأمین کنند، بیشتر مردم در دور دوم انتخابات شرکت خواهند کرد.
مردم در مناطق سردسیر، 24 جوزا را بهترین زمان برای اشتراک رأی‏دهنده‏های این مناطق در انتخابات می‏دانند. به استدلال آن‏ها، در این تاریخ که هوا نسبتاً گرم می‏باشد، مردم به راحتی می‏توانند در پای صندوق‏های رأی در محلات رأی‏دهی حاضر شوند. داکتر عبدالله قلندری از ولایت دایکندی به این نظر است که مردم در دور دوم انتخابات بیشتر از دور اول شرکت می‏کنند: “وضعیت هوا این بار بهتر از دور قبل است، در ضمن مردم بیشتر علاقمند رقابت شدید بین دو کاندید شده‏اند. اما نگرانی از تقلب وجود دارد. ما رأی می‏دهیم نه به خاطر این دو کاندید، بلکه به خاطری که بین مردم انتخابات رواج یابد و نهادینه شود.”
همچنین، آقارضا نیک‏زاد، یک تن از اهالی ولایت سرپل، نسبت به انتخابات بسیار خوشبین بوده و می‏گوید: “این بار اشتراک مردم گسترده‏تر از دور اول خواهد بود، مردم نشان خواهد داد که دیگر نمی‏خواهند حکومت از طریق زور و جعل و تقلب بر سرنوشت آن‏ها مسلط شود.”
نظر به یک ارزیابی اجمالی دیده می‏شود که انتظارات مردم از شفافیت و امنیت انتخابات دور دوم بیشتر بوده و نهادهای مسوول نیز در جهت رسیدگی به خواسته‏های مردم اعلام آمادگی کرده‏اند. حال نوبت آن است که در عرصه عمل دیده شود که مردم و نهادهای مسوول در روز 24 جوزا چگونه انتخاباتی را پشت سر خواهند گذاشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA