ads

ارگو؛ گودال مرگ و مشکل مدیریت‌کمک‎ها

با گذشت یک هفته از حادثه مرگ‎بار و اندوهناک لغزش کوه در ولسوالی ارگوی بدخشان، نه از اجساد زیر آوارها خبری است، نه سقف و سایبان مناسب برای آسیب دیدگان این حادثه مهیا شده و نه هم آمار دقیقی از میزان تلفات آن وجود دارد.

نویسنده: The Killid Group
21 ثور 1393

با گذشت یک هفته از حادثه مرگ‎بار و اندوهناک لغزش کوه در ولسوالی ارگوی بدخشان، نه از اجساد زیر آوارها خبری است، نه سقف و سایبان مناسب برای آسیب دیدگان این حادثه مهیا شده و نه هم آمار دقیقی از میزان تلفات آن وجود دارد.
فرودآمدن کوهی از خاک و سنگ بر سر باشندگان قریه آب باریک، صدها انسان را به کام نیستی در دل خاک برد و هزاران بازمانده را بی‏خانمان ساخت که اندوه آن در سراسر دنیا گسترش یافته و صدای این فاجعه دلخراش طبیعی تا دورترین نقطه کشور و جهان دیگر رسید و همگان را سوگوار ساخت.
اختلافات آماری از مرگ 350 تا 2700 نفر نیز تبدیل به معمایی شده است که بخشی از بحث‎ها پیرامون این حادثه را به خود اختصاص داده است. تفاوت ادعاها از زبان والی تا قومندان امنیه و سایر مقام‎های محلی را نیز تفسیرهای متفاوتی داده‏اند. برخی، آمار پایین را دلیلی بر توجیه کم‎کاری دولت دانسته و تعدادی هم میزان بلند مرگ را انگیزه‎ای برای جذب کمک‎های بیشتر و اخاذی توسط مقام‎های محلی تعبیر نموده‏اند.
به هرحال، نفس فاجعه و بی‏خانمانی صدها نفر چیزی نیست که قابل کتمان باشد؛ امری که به باور بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مردم در ولسی جرگه قابل پیشگیری بود و کمسیون حالات اضطرار وظیفه دارد با شناسایی مناطق آسیب‎زا به مردم هشدار دهد تا در این مناطق زندگی نکرده و جای دیگری را برای حیات‏شان اختیار نمایند.
انجنیر سید اکرام، عضو ولسی جرگه، می‌گوید که شناسایی چنین نقاطی در جلوگیری از بروز این گونه حوادث ضروری است. به باور وی و برخی دیگر از اعضای این نهاد، وظیفه کمسیون حالات اضطرار تنها به این مسأله محدود نیست که پس از حادثه به کمک آسیب‎دیدگان بشتابد، بلکه بخش مهم مسوولیت آن، شناسایی مناطق آسیب‎پذیر و تعریف منطقه جایگزین برای اسکان مردمان در معرض خطر است.
فوزیه کوفی، وکیل مردم بدخشان در ولسی جرگه نیز می‎گوید: “چرا مناطقی که در معرض خطر هستند شناسایی و مردمش انتقال داده نمی‏شوند و اسکان مجدد صورت نمی‏گیرد؟ صورت نگرفتن اسکان مجدد به دلایل سیاسی است. خوب است که رهبران ما به جان و حیات مردم خود بیشتر اهمیت دهند تا مسایل سیاسی.”
همچنین شریفی بلخابی، وکیل مردم سرپل در ولسی جرگه، اظهار داشت: “اگر کمیته حالت اضطرار تثبیت می‌کرد، تفکیک می‌کرد و آسیب‌پذیری‌ها را پیش‌بینی می‌کرد، مردمی که در معبر سیل است، در معبر دریا  است، در زیر آن تپه‌ای که واقعاً خاک‌ریزی دارد و در بدل آن زمین مناسب در مناطق هموار برای آن‏ها می‎داد، امروزه این فاجعه رخ نمی‎داد.”

انبوه کمک‎ها و بی‏سرنوشتی اجساد
اکنون اما فاجعه اتفاق افتاده و ارگو به “گودال مرگ” تبدیل شده است؛ گودالی که حتی در توان دولت نیست تا اجساد را از آن بیرون نماید، لذا تصمیم بر آن شده تا این قریه به گورستان دسته‎جمعی مبدل شود؛ امری که اعتراض مردم و بسیاری از نمایندگان را برانگیخته است. از سوی دیگر، دست هزاران نیازمند در ارگوی بدخشان به سوی امدادرسانی از سوی دولت، نهادهای بین‎المللی و داخلی و مردم دراز است.
واکنش‎ دولت، مردم، نهادهای داخلی و بین‎المللی و کشورهای دور و نزدیک نیز به این حادثه نشان از درک انسانی آنان دارد. افزون بر این که حکومت، مبلغ 40 ملیون افغانی به بازماندگان این حادثه اختصاص داده و قول خانه‎سازی را برای آنان داده است، برخی از کشورهای دیگر نیز کمک‎های زیادی وعده نموده و برخی هم کمک‎های‏شان را به این آسیب‎دیدگان رسانده و توزیع کرده‏اند.
رییس‏جمهور کرزی، باراک اوباما، مقام‌های ایران، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و برخی از کشورهای دیگر از این رویداد ابراز تأثر کردند. هر کسی هم به طور انفرادی، گروهی یا مجازی غم‏شریکی کرده است، از تلاش خود برای امدادرسانی به قربانیان گفته و نهادهای دولتی، غیردولتی، مدنی و حکومتی هر کدام به سهم و توان خویش به آنان کمک اختصاص داده‏اند.
تا اکنون، کشور چین، مبلغ 50 هزار دالر به آسیب دیدگان بدخشان کمک کرده و اعلام آمادگی برای کمک‎های بیشتری داده است. طیاره حامل کمک‎های جمهوری آذربایجان که شامل برنج، شکر، قند، روغن مایع، چای، ماکارونی، کیسه خواب، کمپل و آرد بود نیز به مزارشریف رسیده است. تاجیکستان هم اعلام کرد با تکمیل و انتقال یک کاروان متشکل از محموله‌های امدادی و انسان‌دوستانه به آسیب‌دیدگان حادثه لغزش زمین در ناحیه «ارگوی» ولایت بدخشان کمک می‌کند.
در همین حال، اکثر اعضای ولسی جرگه به آسیب دیدگان ولایت بدخشان وعده کمک نقدی کرده‌اند و برخی آن‎ها نیز این مبالغ نقدی را به ریاست این مجلس سپرده‌اند. از این میان رمضان بشر دوست، یک عضو این نهاد، 150 هزار افغانی را به طور نقدی به رییس ولسی جرگه داد. همچنین قدرت‏الله ذکی، عضو دیگر این مجلس، وعده کمک 20 هزار دالری را به این آسیب دیدگان داده است. عبدالروف ابراهیمی، رییس ولسی جرگه نیز 2 ماه معاش خود را که معادل 10 هزار دالر می‎شود به آسیب دیدگان رویداد ولایت بدخشان تخصیص داد. علاوه بر این، صدها نهاد داخلی، مدنی و مردمی حاضراند به هر نحوی که شده و به هر میزانی که بتوانند، آماده شده‏اند به این قربانیان کمک نمایند و از آنان دستگیری کنند.

مدیریت کمک‎ها، نگرانی اساسی
این کمک‌ها در حالی برای این مردم رسیده و یا هم وعده سپرده شده است که شکایت از بی‏نظمی و عدم مدیریت درست کمک‎ها به دلیل نبود تجربه و یا هم شفافیت و دلسوزی، نگرانی اصلی نمایندگان ولسی جرگه و مردم است. فوزیه کوفی، پس از سفر به منطقه آسیب دیده، از نبود تجربه و نظم لازم برای توزیع کمک‎ها شکایت نموده و بر ضرورت اعزام هیأتی جهت تنظیم کمک‎ها و نظارت بر توزیع آن تأکید کرد.
نیلوفر ابراهیمی، عضو دیگر ولسی جرگه نیز گفت: “ولسی جرگه باید یک هیأت را به ولایت بدخشان بفرستد تا بر تمام کمک‎ها نظارت کند.” وی افزود: “مردم بدخشان از لغزش زمین آسیب زیادی دیده‎اند و ولسی جرگه باید دفتری را برای رساندن کمک‎ها به این آسیب دیدگان در آن ولایت ایجاد کند تا تمام موادهای ضروری و مواد غذایی از این طریق به آن‎ها ارسال شود.”
این عضو ولسی جرگه همچنین پیشنهاد کرد که باید یک شهرک برای بازماندگان این رویداد طبیعی ساخته شود، زیرا آن‎ها هم‎اکنون منزل مسکونی و جای امن ندارند.
عبدالولی نیازی، عضو دیگر این مجلس با اشاره به انتقال آسیب دیدگان به جای امن و مناسب، رویداد ولایت بدخشان را بی‎سابقه عنوان کرد و گفت در این حادثه، بیش از 2500 نفر کشته شده و بیش از 2500 نفر دیگر منزل مسکونی ندارند و در بیابان‎ها زندگی می‎کنند.
سازمان جهانی غذا که 80 تن مواد خوراکی به ولسوالی ارگو رسانده است، می‌گوید که نگران چگونگی توزیع کمک‌ها به آسیب دیدگان می‏باشد. صلیب سرخ و سازمان بین‌المللی مهاجرت تشخیص کرده‏اند که دستکم ۷۰۰ خانواده به کمک‌های فوری و مواد اولیه زندگی نیازمند هستند. اما کسی برآورد نکرده که میزان نیازمندی آن‏ها چه قدر است و نیازمندی با سیلی از کمک‌ها چه تناسبی دارد.
به دنبال این انتقادها، حکومت تصمیم ایجاد کمسیون توزیع کمک‎ها و اقدام برای خانه‎سازی برای بازماندگان این حادثه را روی دست گرفت و ورود به این منطقه را به دلیل احتمال تکرار حادثه ممنوع اعلام کرد. دفتر مطبوعاتی ریاست‏جمهوری با انتشار خبرنامه ای اعلام کرد که در نشست روز دوشنبه ( 15 ثور) شورای وزیران به ریاست حامدکرزی، به منظور جلوگیری از افزایش تلفات جانی بر اثر لغزش دوباره زمین، ورود به قریه آسیب‏دیده بدخشان ممنوع اعلام شد. همچنین گفته می‎شود که قرار است در آینده نزدیک برای خانواده‌هایی که بر اثر لغزش کوه در قریه آب باریک ولسوالی ارگوی بدخشان متضرر و بی‌جا شده‏اند، خانه ساخته شود.
عبدالله همایون دهقان، رییس اداره حالات اضطرار ولایت بدخشان گفته که یک کمسیون برای یافتن مناطق خالی برای احداث مسکن برای این بی‏جاشدگان تشکیل شده است. آقای دهقان گفت وی با مردم قریه‌های همجوار در تماس است و حکومت آماده می‏باشد که زمین‌هایی را برای زیست این بی‏جاشدگان خردیداری کند.
با این وجود، در این میان، یک نکته برجسته و قابل ستایش نیز وجود دارد و آن ابراز همدردی و اعلام آمادگی‎های گسترده مردمی برای کمک رسانی به آسیب دیدگان بدخشان در ولسوالی ارگو است. چنان که مشاهده شد، به دنبال وقوع این حادثه مرگ‏بار طبیعی، مردم در سراسر کشور، جمع‏آوری کمک‏ها برای نجات قربانیان را آغاز کردند و مراتب همدردی‏شان را با آسیب دیدگان حادثه اعلام نمودند. مردمان ولایات مثل قندهار، ننگرهار، غزنی، هرات و دیگر ولایات مناطق جنوبی، شرقی، غربی، مرکزی و شمالی کشور ضمن آن که این حادثه را فاجعه ملی توصیف کردند، سعی ورزیدند با قربانیان حادثه اعلام غم‏شریکی نمایند.
با این حال، برخی از نمایندگان ولسی جرگه و شهروندان کشور با ستایش این حرکت ملی، انسجام آن را نیازمند مدیریت نهادهای دولتی می‎دانند که متأسفانه جای این گزینه نیز خالی دیده می‎شود.
به هرحال، هرچند هیچ اقدامی نمی‎تواند اندوه سهمگین حادثه دیدگان ارگو را جبران نماید، ولی ضرورت جدی برای مدیریت کمک رسانی و توزیع آن، همچنین سر و سامان دادن به بازماندگان و بی‏جاشدگان این حادثه چیزی نیست که کوتاهی در آن خصوص قابل توجیه باشد. پس نباید از این نکته غافل شد، رسانه‎ها نیز برای نظارت و گزارش دهی این امر مسوولیت بسیار سنگینی دارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA