ads

مردم مصمم به اشتراک در دور دوم

براساس آمار کمسیون مستقل انتخابات، نزدیک به 7 میلیون (6 ملیون و 898 هزار) واجد شرایط رأی در انتخابات ریاست‏جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در 16 حمل امسال شرکت نموده بودند. به گفته این کمسیون، 2 ملیون و 481 هزار و 413 تن از مجموع شرکت‏کنندگان انتخابات 16 حمل را زنان تشکیل داده و متباقی […]

نویسنده: The Killid Group
17 ثور 1393
مردم مصمم به اشتراک در دور دوم

براساس آمار کمسیون مستقل انتخابات، نزدیک به 7 میلیون (6 ملیون و 898 هزار) واجد شرایط رأی در انتخابات ریاست‏جمهوری و شوراهای ولایتی کشور در 16 حمل امسال شرکت نموده بودند. به گفته این کمسیون، 2 ملیون و 481 هزار و 413 تن از مجموع شرکت‏کنندگان انتخابات 16 حمل را زنان تشکیل داده و متباقی رأی‏دهندگان، مردان واجد شرایط رأی بوده‏اند.
طبق این آمار کمسیون مستقل انتخابات، سطح اشتراک مردم در انتخابات امسال بی‏پیشینه بوده است. به همین دلیل، انتخابات 16 حمل افغانستان با استقبال جهانی و حمایت وسیع نهادهای ناظر روبه‏رو شد و این نهادها آن را گامی به سوی تحکیم دموکراسی در افغانستان توصیف کردند.
با این حال، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‏جمهوری که روز ششم ماه جاری (ثور) از سوی کمسیون مستقل انتخابات اعلام شد، نشان می‏دهد که احتمال دارد، انتخابات ریاست‏جمهوری به دور دوم کشیده شود. اما به نظر می‏رسد در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، این بار نیز، مردم با حضور گسترده‏شان در پای صندوق‏های رأی، رییس‏جمهوری آینده‏شان را برای 5 سال دیگر برخواهند گزید. چنانچه ناهید فرید، نماینده مردم در پارلمان، از اشتراک گسترده زنان در دور اول انتخابات اظهار رضایت کرده و نسبت به اشتراک وسیع مردم در دور دوم انتخابات نیز به شدت امیدوار است: “بعد از دیدن نتایج مقدماتی اعلان شده از سوی کمسیون مستقل انتخابات، یک عدد توجه ام را به خود جلب کرد. دو ملیون و 481 هزار و 413 رأی توسط زنان به صندوق ریخته شده است و زنان 36% رأی‏دهندگان را تشکیل می‏دهند. این حضور، پیام‏آور پویایی، شکوفایی و نقش‏آفرینی زنان در مسیر توسعه فردای افغانستان است. این موفقیت را به همه مردان و زنان افغانستان تبریک می‏گویم.”
از نظر بعضی جوانان، رفتن انتخابات به دور دوم، جالب‏تر وجذاب‏تر از دور اول آن خواهد شد. دلایل جذاب‏تر شدن انتخابات را صبور نظامی، محصل حقوق از مزار شریف چنین می‏گوید: “در این دور، رقابت‏ها، جدی‏تر و جذاب‏تر از دور اول خواهد بود؛ چون نامزدانی که رأی کم آوردند، حمایت خود را از دو نامزد پیشتاز اعلام خواهند کرد. اشتراک کردن در انتخابات یک امر ضروری و حق شهروندی هر شهروند افغانستان است. قسمی که در 16 حمل شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات بودیم و نظر به چشم‏دید خودم، مردم آماده هستند در دور دوم هم با همان شور و اشتیاق قبلی اشتراک کنند.”
تعدادی از شهروندان از مناطق مختلف از برگزاری انتخابات حمایت خود را اعلام کرده و انتخابات را بهترین راه برای مشروعیت‏بخشیدن به دولت آینده می‏دانند. مردم عام کشور نیز متوجه این مهم شده‏اند که انتخابات تنها راه برای رسیدن به رفاه و آسایش در زندگی‏شان می‏باشد. چنانچه، هوشنگ از هرات به این نظر است که مشکلات مردم را می‏توان از طریق انتخابات حل ساخت: “یگانه راه بیرون‏رفت از مشکلات در افغانستان از طریق انتخابات است، ما در دور دوم انتخابات نیز اشتراک می‏کنیم.”
در بعضی مناطق حتی عزم مردم برای انتخابات جدی‏تر از دور اول شده است. آقای داکتر مخلص از ولایت ننگرهار به این نظر است که حضور مردم در دور دوم انتخابات باید گسترده‏تر باشد. او می‏گوید: “ما در انتخابات اشتراک می‏کنیم؛ اگر حتی انتخابات به دور دوم، سوم و چهارم هم برود. اما خواهش ما از کمسیون مستقل انتخابات این است که آرای پاک را از آرای ناپاک جدا سازد.”
بعضی از مردم می‏گویند در انتخابات 16 حمل، برخی مناطق سردسیر که پوشیده از برف بود و راه‏های مواصلاتی نیز در بعضی مناطق مسدود بود، تعدادی از ساکنین این مناطق نتوانستند در انتخابات اشتراک کنند؛ در حالی که اگر انتخابات به دور دوم برود، این بار ساکنان این مناطق نیز می‏توانند به راحتی در انتخابات اشتراک کنند. همچنان در بسیاری از مناطق گرم سیر، مردم به دلیل ناامنی نتوانسته بودند رأی بدهند. قادر پویا از ولسوالی ورس ولایت بامیان می‏گوید: “این مسوولیت ما است که در انتخابات اشتراک کنیم. در دور اول انتخابات، راه‏ها پر از برف بود و تعدادی از مردم در انتخابات اشتراک نتوانستند، اما این بار همه می‏توانند اشتراک کنند. گرم شدن هوا کار ما را آسان کرده است.”
افسانه سمر نیز یک جوان بامیانی است، او می‏گوید ما در افغانستان زندگی می‏کنیم و وظیفه ما است تا رییس‏جمهور کشور خود را انتخاب کنیم: “سرنوشت کشور به دست همین افرادی است که در این‏جا زندگی می‏کنند و مکلف هستند در انتخابات اشتراک کنند، ما می‏خواهیم دموکراسی را عملی و پیاده کنیم.”
داکتر روح‏الله از ننگرهار می‏گوید: “یگانه راهی که ما را به طرف دموکراسی، رفاه، آسایش می‏برد و از شر تنفگ‏داران نجات مان می‏دهد، انتخابات است. من حتماً در دور دوم انتخابات شرکت می‏کنم و از کسانی که در دور اول شرکت نکرده بودند، می‏خواهم که این بار انگشتان‏شان را رنگ کنند.”

اعلام نتایج ابتدایی
نظر به آمار و ارقامی که توسط کمسیون مستقل انتخابات اعلام شده است، با درنظرداشت ملاحظات کمسیون سمع شکایات انتخاباتی، انتخابات به دور دوم رفتنی خواهد بود. اما نامزدان پیشتاز هرکدام واکنش خود را نسبت به نتایج انتخابات نشان داده‏اند.
احمدیوسف نورستانی، رییس کمسیون مستقل انتخابات، شام شنبه (6 ثور) نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‏جمهوری را در حضور ناظران انتخاباتی و خبرنگاران اعلام کرد. نظر به بررسی‏های این کمسیون، داکتر عبدالله‏عبدالله با کسب ۴۴.۹ درصد آرا و داکتر اشرف‏غنی احمدزی با کسب ۳۱.۵ درصد آرا، نامزدان رقیب در دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری معرفی شدند. نظر به گزارش کمسیون مستقل انتخابات، آرای نامزدان دیگر در این انتخابات به این ترتیب است: زلمی رسول (۱۱.۵) درصد، عبدرب‌الرسول سیاف (۷.۱) درصد، قطب‌الدین هلال (۲.۷) درصد، محمدشفیق گل‏آقا شیرزی (۱.۶) درصد، داوود سلطان‏زوی (۰.۵) درصد و هدایت امین ارسلا (۰.۲) درصد.
آقای نورستانی همچنین گفت، مجموع محلاتی که در روز انتخابات باز بوده است ۱۹ هزار و ۴۳۱ محل و مجموع محلات بسته ۵۶۷ محل و محلاتی که مجدداً بررسی شده است ۸۱۰ محل می‏باشند.
نظر به قانون انتخابات، در صورتی که هیچ نامزدی نتواند “50 + 1” آرای ریخته شده در صندوق‏ها را به خود اختصاص دهد، انتخابات به دور دوم رفته و با شرکت دو نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند، دوباره برگزار می‏شود.
آقای نورستانی گفت که درصدی اعلام شده، نهایی نیست و کمسیون شکایات انتخاباتی تا کمتر از 20 روز دیگر فرصت دارد به شکایت‌های احتمالی نامزدان درباره این نتایج رسیدگی کند. وی گفت که این نتایج ممکن است با ارزیابی آن کمسیون تغییر کند و یا به حال خود باقی بماند.
نتایج نهایی انتخابات در ۲۴ ثور بعد از ارزیابی کمسیون شکایات انتخاباتی اعلام خواهد شد. در صورتی که ارزیابی آن کمسیون تغییرات قابل ملاحظه‏ای را در نتایج انتخابات نیاورد، انتخابات دور دوم بعد از دو هفته برگزار خواهد شد. بدین ترتیب در روز هفتم جوزا، مردم شاهد برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری خواهند بود و برای انتخاب رییس‏جمهور آینده‏شان به پای صندوق‏های رأی خواهند رفت.

آمادگی‏ها برای دور دوم
نتایج اعلام شده از سوی کمسیون مستقل انتخابات، نشان‏دهنده رفتن انتخابات به دور دوم است. به این ترتیب، این کمسیون موظف است که آمادگی‏های برگزاری انتخابات دور دوم ریاست‏جمهوری را از قبل اتخاذ کند.
نظر به نتایج ابتدایی، آقای عبدالله‏عبدالله در رده اول و آقای اشرف‏غنی احمدزی در درجه دوم قرار دارند و در دور دوم انتخابات باهم رقابت خواهند کرد.
در این حال، داکتر عبدالله‏عبدالله و داکتر اشرف‏غنی احمدزی، هر کدام نسبت به نتایج انتخابات انتقاد داشته و از شمارش آرای تقلبی، کمبود اوراق رأی‏دهی در بعضی مراکز رأی‏دهی، باطل شدن آرای بعضی صندوق‏ها، محدودیت ناظران در جریان رأی‏دهی، روند شمارش آرا و جانب‏داری بعضی کارمندان کمسیون‏های انتخاباتی، شکایت دارند.
داکتر عبدالله‏عبدالله در کنفرانس مطبوعاتی خود که بعد از اعلام نتایج ابتدایی ارائه کرد، گفت: “ما انتظار داشتیم که نتایج انتخابات با بی‏طرفی کامل و شفافیت همراه باشد، ما مواردی را قبل از قبل با رییس کمسیون مستقل انتخابات و مسوول یوناما آقای یان‏کوبیش شریک ساختیم که از سوی نهادهای مسوول بی‏توجهی شد.” او همچنان افزود: “هر گونه نتایجی که در برگیرنده آرای واقعی مردم باشد و به گونه شفاف اعلام گردد را می‏پذیریم و طرفدار خواست مردم افغانستان هستیم.”
داکتر اشرف‏غنی احمدزی نیز نسبت به شمارش آرا اعتراضات خود را بیان داشته ولی نتایج انتخابات را رد نکرده است. او نیز در رابطه به نتایج انتخابات کنفرانس مطبوعاتی گرفته بود و گفت: “نتایج انتخابات آن گونه که باید شفاف می‏بود، نبود، در روز انتخابات در بعضی از مراکز رأی‏دهی، اوراق رأی‏دهی کم شده بود.”
کمسیون مستقل انتخابات ضمن این که بی‏طرفی خود را در انتخابات اعلام نموده، می‏گوید که اگر انتخابات به دور دوم برود این کمسیون آمادگی دارد تا دور دوم انتخابات را دو هفته پس از اعلام نتایج نهایی برگزار کند. آقای نورستانی در حضور ناظران انتخابات و رسانه‏ها گفت: “تمام تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات در دور دوم در نظر گرفته شده است و کمسیون مستقل انتخابات همان گونه که دور اول انتخابات را برگزار کرد، می‏تواند به راحتی، دور دوم این انتخابات را نیز برگزار کند.”
همچنان، کشورهای کمک‏کننده از جمله ایالات متحده امریکا نیز از برگزاری انتخابات ریاست‏جمهوری در دور دوم حمایت کرده و وعده همکاری مالی نیز داده است. پیتر کیسنر، نماینده غیرنظامی سفارت امریکا در افغانستان، پیشتر گفته بود که ایالات متحده در صورت رفتن انتخابات ریاست‏جمهوری افغانستان به دور دوم، از آن حمایت و کمک مالی می‏کند. آقای کیسنر در مورد اشتراک گسترده مردم افغانستان در انتخابات 16 حمل چنین گفته است: “حضور گسترده افغان‏ها در انتخابات امسال، جامعه جهانی و همه دنیا را متعجب ساخته و حکومت امریکا از روند و نتایج انتخابات حمایت می‏کند.”
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، نیز در کمیته کانگرس آن کشور گفته بود: “شمار زیادی در مورد برگزاری انتخابات افغانستان شک و ظن داشتند، اما افغان‏ها قادر شدند با مشوره و کمک دوستان‏شان انتخابات را برگزار کنند.”

نهاد‏های امنیتی
کارشناسان مسایل امنیتی معتقد هستند که رفتن انتخابات به دور دوم، نیازمند تدابیر امنیتی شدیدتری نسبت به دور اول است؛ زیرا هوا گرم‏تر خواهد شد و طالبان نیز برای نبرد بیشتر آماده می‏شوند. این کارشناسان با آن که نسبت به نیروهای امنیتی اعتماد دارند، تأکید می‏ورزند که تدابیر امنیتی در دور دوم انتخابات باید شدیدتر از دور اول اتخاذ شود. جنرال عتیق‏الله امرخیل، کارشناس مسایل نظامی، می‏گوید: “باید نیروهای امنیتی آمادگی بیشتر داشته باشند، به خاطری که امکان دارد طالبان این بار باعقده‏های بیشتری عمل کنند.”
اما صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله، می‏گوید که اگر انتخابات به دور دوم برود نیروهای امنیتی آمادگی‏های لازم را برای برگزاری یک انتخابات امن خواهند داشت. آقای صدیقی گفت: “در برنامه امنیت انتخابات دور اول، پولیس، احتمالات را نیز بررسی کرده بود که توانست موفق‏تر عمل کند. این بار نیز، اگر کمسیون مستقل انتخابات دور دوم انتخابات را برگزار کند ما به گونه جدی و فوری روی برنامه عمل برای تأمین امنیت انتخابات دور دوم کار خود را آغاز خواهیم کرد.”
در انتخابات ریاست‏جمهوری و شوراهای ولایتی 16 حمل، نیروهای امنیتی بسیار خوب درخشیدند و از این لحاظ مورد تقدیر قرار گرفتند، البته نباید فراموش کرد که مخالفان مسلح در آن روز نیز تلاش‏هایی را برای برهم زدن انتخابات انجام دادند. نظر به گزارش‏های وزارت دفاع ملی از روز انتخابات، مخالفان 690 حمله را انجام دادند و در این روز 23 تن کشته و 103 تن دیگر نیز زخمی شدند.
در کنار موفقیت‏های قابل ملاحظه نیروهای امنیتی، حمایت مردم از این نیروها این باورمندی را به وجود آورده است که این نیروها با روحیه بالاتری در رابطه به تأمین امنیت انتخابات دور دوم نیز عمل کنند. جنرال محمدسالم احساس، رییس کمسیون خاص امنیتی انتخابات، می‏گوید که نیروهای امنیتی در ولایات مستقر هستند و هرگاه انتخابات به دور دوم کشانده شود، امنیت آن را تأمین می‏کنند: “اگر احتمالاً انتخابات به دور دوم برود، تمام نیروهای امنیتی قبل از قبل با تشریک مساعی با کمسیون مستقل انتخابات برنامه و پلان‏های خود را داریم و تشویش نداریم و ما از تمام توانمندی نیروهای امنیتی کار خواهیم گرفت تا به خاطر تأمین امنیت بهتر مردم مسوولیت خود را ادا کنیم.”
در کنار نیروهای امنیتی کشور، نیروهای بین‏المللی نیز برای دور دوم انتخابات ریاست‏جمهوری آمادگی خود را اعلام نموده‏اند. آن‏ها گفته‏اند در کنار نیروهای امنیتی افغان می‏ایستند و در تأمین امنیت انتخابات آن‏ها را یاری می‏رسانند. هانس جوزف فیلدمن، سخنگوی نیروهای بین‏المللی کمک به امنیت می‏گوید: “آیساف و نیروهای امنیتی افغان در کنار هم به خوبی آمادگی دارند تا امنیت دور احتمالی دوم انتخابات را فراهم سازند. در انتخابات 16 حمل، رهبری انتخابات را افغان‏ها بر عهده داشتند و انتخابات کاملاً افغانی بود. وظیفه نیروهای آیساف، کمک نیروهای امنیتی افغان در فراهم‏آوری چهارچوب امنیتی برای انتخابات بود.”
با این حال، کارشناسان باور دارند، هرگاه آمادگی‏ها برای برگزاری دور دوم انتخابات از قبل روی دست گرفته شود، مردم این بار نیز مثل دور اول انتخابات با حضور گسترده‏شان در پای صندوق‏های رأی، رییس‏جمهور آینده‏شان را انتخاب خواهند کرد؛ امری که ضمن تحکیم پایه‏های دموکراسی کشور، برای آینده داشتن یک افغانستان با ثبات و مرفه بسیار سودمند و مؤثر واقع خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA