ads

تلاش برای ریشه کن کردن بی سوادی

در آستانه تجليل از روز جهاني سواد، مسئولين وزات معارف می گویند، با توجه به رقم بالاي افراد بي سواد دركشور، تلاش هاي اين وزارت براي ريشه كن ساختن بيسوادي تا سال آینده ادامه می یابد. امان الله ايمان سخنگوي وزات معارف در یک نشست مطبوعاتي از دستا

نویسنده: The Killid Group
20 سنبله 1391
تلاش برای ریشه کن کردن بی سوادی

در آستانه تجليل از روز جهاني سواد، مسئولين وزات معارف می گویند، با توجه به رقم بالاي افراد بي سواد دركشور، تلاش هاي اين وزارت براي ريشه كن ساختن بيسوادي تا سال آینده ادامه می یابد.

امان الله ايمان سخنگوي وزات معارف در یک نشست مطبوعاتي از دستاوردهاي اين وزارت در راستاي مبارزه با بيسوادي ياد آوري نموده گفت: درجريان ده سال گذشته از مجموع 12 ميليون بي سواد، بيش از 4 ميليون نفر از نعمت سواد بهره مند شده است.

وي همچنین گفت: براساس برنامه هاي وزارت معارف همه ساله 500 هزار نفر با سپري نمودن دوره آموزشي 9 ماهه با سواد شده و قرار است در سال آينده با برنامه ریزی انجام شده این رقم به يك ميليون نفر افزايش يابد.

اين در حاليست كه مسوولين معارف در ولايت هرات مي گويند: هم اكنون  70 تا 80 فيصد مردم در حوزه غرب كشور بيسواد هستند.

سيد مقصود اميري مسول ليسه سواد حياتي دليل بيسوادي در كشور را جنگ هاي متواتر و  فقر اقتصادي عنوان كرده گفت: براي برچيده شدن دامنه بيسوادي در كشور رسانه ها نیز مسئول اند. وی گفت: رسانه ها نقش كليدي در بين جامعه دارند، بنابرين بايد از طريق برنامه هاي مختلف خود مردم را به كسب علم و دانش ترغيب نمايند.

به باور آقاي اميری در جامعه كنوني افغانستان اكثرا خانم ها از نعمت سواد محروم مي باشند و از لحاظ سني اگر افراد مورد بررسي قرار بگيرد، بيشتر كساني از نعمت سواد بي بهره هستند كه سن شان از 21 سال به بالا است.

اما شماري از خانم هايی كه سن شان بين 30 تا 40 قرار دارد و هم اكنون مصروف آموزش در ليسه سواد حياتی هستند ابراز امیدواری می کنند که از نعمت سواد برخوردار شوند.

با اين حال معين صبور سخنگو رياست معارف ولايت هرات متقعد است كه تهاجم فرهنگي باعث گرديده تا آمار بي سوادان در سطح كشور گسترش يابد.

از سوي ديگر عبد الحي خطيبي سخنگو والي غور می گوید: ولايت غور با آنكه از جمله ولايات مركزي كشور مي باشد، اما  كمتر در زمينه معارف توجه صورت گرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر 70 فيصد باشندگان غور كه در ولسوالي هاي دور افتاده بود و باش دارند بي سواد هستند.

گفته هاي سخنگوي وزارت معارف درحالي بيان مي شود كه در حال حاضر بر اساس آمارهاي اين وزارت، بيش از 8 ميليون نفر در سطح كشور  بيسواد بوده  و اكثر دختران در ولايت ناامن از رفتن به مكاتب محروم مي باشند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA