ads

زنان بی سرپرست و کارهای شاقه

چهل درصد از زنان بی سرپرست در ولایت هرات مشغول کارهای شاقه هستند زنان آسیب پذیر ترین قشر جامعه افغانستان هستند. این قشر ظرف دهه های گذشته با مشکلات زیادی مواجه بودند و در واقعیت صدمه های اصلی ناهنجاری ها و خشونت های این دوران بیشتر بر آنان وارد شده است.

نویسنده: The Killid Group
28 سرطان 1391
زنان بی سرپرست و کارهای شاقه

چهل درصد از زنان بی سرپرست در ولایت هرات مشغول کارهای شاقه هستند

زنان آسیب پذیر ترین قشر جامعه افغانستان هستند.

این قشر ظرف دهه های گذشته با مشکلات زیادی مواجه بوده اند. در واقع می توان گفت که صدمه های اصلی ناهنجاری ها و خشونت های این دوران بیشتر بر آنان وارد شده است.

هر چند در ده سال گذشته، ادارات فراوانی برای کمک به حل مشکلات زنان به وجود آمدند ولی هنوز هم زنان بیشماری هستند که برای رفع مشکلات خود، کار می کنند.

شماری از این زنان در ولایت هرات که در کارخانه های کرک پاکی و سر بازار مشغول به کار هستند، از مبتلا شدن به انواع بیماری ها و در کل بی توجهی مسوولان ریاست صحت عامه سخن میگویند:

آنان مدعی اند، هر روز از ساعت هفت صبح تا چهار بعد از ظهر با اطفال شیرخوار خود مشغول کرک پاکنی هستند و در آخر روز تنها 200 افغانی از شرکت مزد دریافت می کنند.

یک تن از این خانم ها که نخواست نامي از وي برده شود گفت: شرکتی که او در آن مشغول به کار است، هیچ توجه ای به وضعیت بهداشت، درمان و غذای آنها ندارد و تنها کار می خواهد و بس.

این خانم که شوهرش پنج سال قبل کشته شده میگوید با چهار طفلش در وضعیت بدی بسر می برد.

مسوولین ریاست امور زنان می گویند: در حال حاضر 40 فيصد از زنان بی سرپرست مصروف كارهاي شاقه و 30 فيصد دیگر از زنان هم در ادارات دولتي مشغول فعاليت مي باشند.

در همين حال فهيمه يوسفي وكيل مدافع رياست امور زنان ميگويد: این رياست براي بهبود وضعيت زنان كارگر، يك ماركت را بنام خديجه الكبرا ساخته كه زنان در آنجا صنايع دستي خود را به فروش ميرسانند.

او عواملی كه سبب شده خانم ها به كارهاي شاقه روي بيارند چنين عنوان ميكند.

بنا به اظهارات وي تبعیض اقتصادی، عدم وجود خدمات صحی و مناسب نبودن محیط های کاری، حجم زیاد کار و امتیاز کم از جمله مشکلات عمده زنان کارگر در محیط های کاریشان می باشد.

با این وجود منيره فيض زاده مدير اجرائيه و نشرات رياست كار و امور اجتماعي اعلام کرد، سروي دقيقي از زنان كارگر در رياست كار و امور اجتماعي به ثبت نرسيده اما بطور اوسط ده هزار از خانم ها در ارگان ها دولتي مصروف كار هستند.

نجيبه عزيزي آمر بخش حمايت و انكشاف حقوق زنان در كميسيون مستقل حقوق بشر نیز اظهار داشت: بر اساس بررسی و بازدیدی که آنها از وضعیت زنان کارگر داشتند دریافتند، زنان در وضعیت بسیار نامناسبی کار و امرار معاش می کنند و با وجود اینکه از صبح تا عصر کار می کنند اما باز هم مبلغ ناچیزی بین هفتاد تا صد افغانی دستمزد، دریافت می کنند.

در همین حال آقا محمد صديقي رئيس احيا و انكشاف دهات بيان داشت: براي خانم ها پروژه هاي حرفه ای و توليدي را رو دست دارند كه از طريق برنامه همبستگي ملي، انكشاف برنامه صنايع روستايي و انكشاف منطقه ای تطبيق ميشود.

وي همچنان افزود: دو روز پيش يك پروژه گلدوزي براي خانم ها، در مركز ولسوالي غوريان افتتاح گرديد كه در اين كورس 30 تن از خانم ها مصروف فعاليت گرديدند.

بنا به گفته وي در حال حاضر 555 تن از خانم ها در سطح ولايت هرات مصروف فعاليت در كورس هاي گلدوزي و قالين بافي مي باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA