ads

اعتراضات تند در قبال محكمۀ‌ صحرایی

عده‌ای از اعضای جامعه‌مدنی، حقوق بشر و سایر نهادهای حمایت از حقوق زنان، در واكنش به اعدام صحرایی زن 22 ساله در ولایت پروان، دست به راه پیمایی زدند. ‌ ‌ این مظاهره‌ از مقابل دروازه وزارت امور زنان آغاز و در چهار راهی زنبق شهر كابل خاتمه یافت. مظاهره كنندگان با شعار “مرگ بر عاملان خشونت علیه زنان و قاتلان نجیبه”؛ زن مظلومی‌ كه

نویسنده: The Killid Group
27 سرطان 1391
اعتراضات تند در قبال محكمۀ‌  صحرایی

عده‌ای از اعضای جامعه‌مدنی، حقوق بشر و سایر نهادهای حمایت از حقوق زنان، در واكنش به اعدام صحرایی زن 22 ساله در ولایت پروان، دست به راه پیمایی زدند. ‌ ‌

این مظاهره‌ از مقابل دروازه وزارت امور زنان آغاز و در چهار راهی زنبق شهر كابل خاتمه یافت. مظاهره كنندگان با شعار “مرگ بر عاملان خشونت علیه زنان و قاتلان نجیبه”؛ زن مظلومی‌ كه در اثر فیصله محكمه صحرایی در قریه شینواری ولسوالی غوربند ولایت پروان محكوم به مرگ شد، این عمل را به شدت تقبیح كردند.

شركت كنندگان این راه پیمایی در پیوند به افزایش خشونت علیه زنان در سال جاری و به خصوص اعدام صحرایی نجیبه از سوی افراد مسلح در محضر عام، خواهان به محاكمه كشاندن عاملان قضیه و بركناری قوماندان امنیه و والی ولایت پروان شدند.

نادیه سلطانی؛ عضو شبكه جامعه‌مدنی می‌گوید: “ما امروز با جمع شدن در این محل در نزدیكی دروازه ارگ ریاست جمهوری، صدای خود را بلند كردیم و یك حركت قوی مدنی را به راه‌انداخته‌ایم، تا حكومت عدالت اجتماعی و امنیت را برای مردم فراهم ساخته و عاملان چنین قضایا را گرفتار و به محاكمه بكشانند.”

این عضو جامعه مدنی ضمن انتقاد از ارگان‌های امنیتی و حكومت می‌افزاید: “ما اعضای جامعه‌مدنی خواهان بركناری قومندان امنیه و والی ولایت پروان هستیم، چون آنان با وجودی كه چند روز از وقوع این حادثه گذشته است، ضمن اینكه نتوانسته‌اند تا كنون عاملان و قاتلان این زن مظلوم را شناسایی و گرفتار كنند؛ در مورد نیز خاموشی اختیار كرده‌اند.”  ‌ ‌

سلطانی در مورد اعلامیه طالبان مبنی بر رد این قضیه توسط آنان می‌گوید: ‌ ‌

“ما در مورد قتل بی‌رحمانه نجیبه تحقیقات خود را آغاز كرده‌ایم، اما هركسی كه دست به چنین جنایتی می‌زند، باید از سوی ارگان‌های امنیتی، عدلی و قضایی شناسایی و به سزای اعمال‌شان برسد.” ‌ ‌

در همین حال، محبوبه سراج؛ یكی از فعالان حقوق زن می‌گوید:” طالب‌ها هر عملی را كه بدانند واكنــــش‌های تند در پی دارد، آن را رد می‌كنند، اما ما می‌خواهیم، این اعتراضات خاموشانه ما، در حقیقت صدایی باشد برای زنانی كه مظلومانه و خاموشانه به طور فجیح به قتل می‌رسند.”

او می‌افزاید: “قبل از این تصور می‌كردم كه طالب‌ها مانند دیگر احزاب دخیل در جنگ در كابینه سهیم باشند، اما وقتی این حادثه را دیدم، لعنت فرستادم به قاتلانی كه تغییر پذیر نیستند.”

این واكنش در حالی صورت می‌گیرد كه چند روز قبل، ویدیوی محكمه صحرایی نجیبه 22 ساله، از طریق رسانه‌ها به نشر رسید. در این ویدیو مردان مسلح درحال رگبار گلوله به سمت زنی‌اند كه گفته می‌شود، به جرم زنا دستگیر و محكمه شده است.

این درحالیست كه طالبان طی اعلامیه‌ای، دست داشتن‌ در این قضیه را رد كرده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA