ads

امضای چهار توافقنامهء همکاری بین افغانستان و ترکمنستان

در جریان سفر رئیس جمهور کرزی به ترکمنستان، چهار توافقنامه در بخش هاى انرژى، ایجاد خط آهن، امورفرهنگى و همکارى هاى تجارتى بین افغانستان و ترکمنستان امضا شد.

در جریان سفر رئیس جمهور کرزی به ترکمنستان، چهار توافقنامه در بخش هاى انرژى، ایجاد خط آهن، امورفرهنگى و همکارى هاى تجارتى بین افغانستان و ترکمنستان امضا شد.

همچنین در یک توافق دیگر قرار شده است که میزان صادرات برق ترکمنستان به افغانستان نیز پنج برابر شود.

در خبرنامهء که از سوی دفتر سخنگوى رئيس جمهور به نشر رسیده، ضمن اعلام این خبر آمده است که رئیس جمهور، روزگذشته در اولین روز سفر چهار روزه اش به ترکمنستان، با قربان قلی بردی محمدوف رئيس جمهور آن کشور، دیدار و گفتگو کرده است.

رئیس جمهور ترکمنستان در دیدار با کرزی، روابط حسنه ميان دو کشور را در سطح بین المللی و منطقوی حایز اهمیت خوانده و تصریح کرده است که کشورش، خواستار رفاه، تامین امنیت و بازسازی افغانستان بوده و در این راستا از حکومت و مردم افغانستان حمایت می کند.

وی همچنین گفته است  که ترکمنستان و افغانستان، می توانند در راه اندازی روابط تجارتی و اقتصادی، کارهای مهمی را به اجرا گذارند و ترکمنستان می تواند در ترقی افغانستان و منطقه، از طریق پروژه های مختلف اقتصادی نقش مهمی را ایفا کند که راه اندازی پایپ لاین تاپی، یکی از این نمونه ها می باشد.

وی گفته است که پایپ لاین تاپی که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند می رساند، یکی از پروژه های مهم اقتصادی منطقه است که برای مردم افغانستان، برعلاوهء منفعت اقتصادی، کار نیز تولید می کند.

در خبرنامهء دفتر سخنگوی رئیس جمهور آمده است که حامد کرزی نیز دوستی میان دو کشور را تاریخی و با ارزش توصیف کرده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA