ads

تاکید ولسی جرگه بر لغو محکمهء خاص

ولسی جرگهء شورای ملی روز دوشنبه با اکثریت آرا فیصله کرد که تا روز شنبه هفتهء آینده موضع نهایی خود در رابطه به محکمه ویژهء انتخاباتی را اتخاذ کند. بر اساس فیصلهء این مجلس، قرار است، قبل از اخذ تصمیم نهایی

نویسنده: The Killid Group
20 ثور 1390
تاکید ولسی جرگه بر لغو محکمهء خاص

ولسی جرگهء شورای ملی روز دوشنبه با اکثریت آرا فیصله کرد که تا روز شنبه هفتهء آینده موضع نهایی خود در رابطه به محکمه ویژهء انتخاباتی را اتخاذ کند.

بر اساس فیصلهء این مجلس، قرار است، قبل از اخذ تصمیم نهایی در مورد این محکمه؛ برای آخرین بار هیئت اداری ولسی جرگه با رئیس جمهور کرزی در مورد لغو این محکمه دیدار و گفتگو کند.

شماری از اعضای ولسی جرگه می گویند که محکمه ویژهء انتخاباتی درنظر دارد، در جریان رخصتی های تابستانی این مجلس که از 15 جوزا قرار است آغاز گردد؛ فیصله خود  را اعلان خواهد کرد که مطابق آن شماری از وکلا به اتهام تقلب از مجلس بیرون خواهند شد.

این بخش از اعضای مجلس، ایجاد و فیصلهء محکمه ویژه را غیرقانونی دانسته و می گویند که حکومت از این محکمه، به عنوان اهرم فشار علیه ولسی جرگه  کار می گیرد.

حاجی ظاهر قدیر نمایندهء ولایت ننگرهار می گوید، برخی از اعضای هیئت اداری مجلس نیز در فهرست کسانی اند که قرار است به اتهام تقلب از سوی محکمه ویژه؛ از ولسی جرگه بیرون شوند.

همچنین محمد سرور عثمانی یکی دیگر از اعضای ولسی جرگه نیز با غیرقانونی خواندن محکمهء خاص؛ می گوید، ایجاد این محکمه به دستور مسئولان ستره محکمه، باعث ایجاد بحران در کشور شده است.

به گفتهء آقای عثمانی؛ مطابق قانون اساسی؛ باید مسئولان ستره محکمه به دلیل بحران سازی در کشور؛ به محاکمه کشانده شوند.

البته در میان اعضای ولسی جرگه نیز اختلافاتی در مورد لغو محکمهء خاص و راه یافتن برخی افراد از طریق تقلب به مجلس وجود دارد.

شماری از اعضای این مجلس می گویند، کسانی که از طریق تقلب به ولسی جرگه راه یافته اند ؛ باید از این مجلس بیرون شوند.

آرین یون نمایندهء ولایت ننگرهار و رمضان بشر دوست نمایندهء کابل از کسانی اند که بر خروج کسانی که از طریق تقلب به مجلس راه یافته اند، تاکید دارند.

از سوی دیگر حاجی سخی نمایندهء ولایت کنر، با انتقاد از پروسهء شمارش مجدد آرا، افرادی که مصروف شمارش ارا در ولایات هستند را متهم به فساد و اختلاس می کند و می گوید که از او پول خواسته شده است تا در ولسی جرگه باقی بماند.

عبدالرئوف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز مخالف محکمهء خاص حقوقی مرتبط با انتخابات می باشد.

آقای ابراهیمی ایجاد و اجرائات محکمهء خاص را خلاف قانون اساسی و ارزش های دموکراسی دانسته می گوید: بعد از بازگشت رئیس جمهور به کشور؛ هیئت اداری برای اخرین بار با وی دیدار و در مورد لغو محکمهء خاص   گفتگو خواهد کرد.

رئیس جمهور کرزی همینک در ترکیه به سر می برد. وی برای اشتراک در کنفرانس کشورهای کمترین توسعه یافته به ترکیه سفر کرده است.

ابراهیمی می گوید، فرصت دادن بیشتر و ادامهء کار محکمهء خاص، جفا به حق کسانی است که با تحمل خطرات و مشکلات زیاد به پای صندوق های رای رفته و نمایندگان شان را انتخاب کرده اند.

این چهارمین بار است که لغو محکمه ویژه انتخاباتی در اجندای کاری ولسی جرگه قرار می گیرد.

قبل از این نیز اعضای ولسی جرگه ایجاد و فیصلهء محکمه خاص را غیرقانونی دانسته و خواستار لغو این محکمه شده بودند.

با اینکه خبرنگار کلید تلاش کرده است تا در زمینهء اظهارات نمایندگان ولسی جرگه، نظر رئیس محکمهء خاص را جویا شود، اما موفق به آن نشده است.

البته یکی از مسئولان اداری این محکمه گفته است که نتایج شمارش آرای تمام ولایات به استثنای ولایت غزنی به این محکمه رسیده است و اعضای محکمهء خاص مصروف بررسی این نتایج هستند.

محکمهء خاص انتخاباتی به پیشنهاد ستره محکمه و منظوری رئیس جمهور کرزی به منظور رسیدگی به ادعاهای نامزدان معترض در مورد انتخابات ولسی جرگه؛ ایجاد شده است.

انتخابات ولسی جرگهء شورای ملی به تاریخ 27 سنبله سال 1389 برگزار گردید.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA