ads

فرمایشات استخبارات گرایانۀ ایران

بعد از آنکه دولت ایران بی هیچ دلیل قانونی و هیچ استدلالی، 1700 تانکر تیل تاجران افغان را در کنار مرز توقف داد و اجازه ای عبور به داخل خاک افغانستان نداد و قیمت تیل در بازارهای کشور بیست

نویسنده: The Killid Group
6 دلو 1389
فرمایشات استخبارات گرایانۀ ایران

بعد از آنکه دولت ایران بی هیچ دلیل قانونی و هیچ استدلالی، 1700 تانکر تیل تاجران افغان را در کنار مرز توقف داد و اجازه ای عبور به داخل خاک افغانستان نداد و قیمت تیل در بازارهای کشور بیست در صد افزایش یافت، شهروندان کابل چند مظاهرۀ پیهم و قانونی را در برابر سفارت ایران به راه انداختند و از دولت ایران خواستند تا به این عمل ضد انسانی خاتمه دهد و تانکرهای تیل افغان ها را اجازه ورود به افغانستان بدهد. اما سپس سفیر ایران در کابل، فداحسین مالکی به دولت افغانستان با تحکم اخطار کرد که برگزار کنندگان این تظاهرات را شناسایی و دستگیر کند.

تظاهرات قانونی حق هر شهروند افغان است و هیچکسی قادر نیست جلو آن را بگیرد. تظاهرات چند روزی که در مقابل سفارت ایران بر گذار شد، ضرورتی به تحقیق و شناسایی برگذار کنندگان آن ندارد، زیرا همۀ این برگذار کنندگان در این چند تظاهرات صحبت کردند و خود را معرفی نمودند، دولت افغانستان همۀ آنان را می شناسد، چون هیچ یک از این تظاهرات بدون در جریان قراردادن دولت به راه نیافتاده است. پس ضرورت به صدور فرمایشات استخبارات گرایانۀ آقای فداحسین نیست که تهدید کند و بگوید اگر این تظاهر کنندگان دستگیر نشوند، ایران تیل خود را بر افغانستان قطع و روی روابط خود با افغانستان تجدید نظر خواهد کرد.

این که ایران بر روابط خود با افغانستان تجدید نظر کند، کسی جز چند جیره خوار ایران هرگزغمگین نخواهد شد و به این خاطر اشک نخواهد ریخت.

آقای مالکی باید با حضورش در افغانستان دریافته باشد که در این جا نمی شود، هر کاری را انجام داد و مردم را از اعتراض نیز باز داشت.

مردم افغانستان 30 درصد تیل مصرفی خود را از طریق ایران وارد می سازند و این تیل از هر جایی می تواند خریداری شود، چون ایران عضو سازمان ایکو است و این سازمان فیصله نموده که اعضای ایکو بین خود رسماً از ترانزیت یکدیگر استفاده کرده می توانند، اما حال که ایران این تیل را بند کرده و یکی از قواعد مهم سازمان ایکو را به عنوان عضوی که خود را متعهد به فیصله های آن می داند، نقض کرده، باید توسط اعضای این سازمان مواخذه شود و با این تمرد، عضویت او را در این سازمان به تعلیق در آورند.

با اینکه ایران از یک طرف 1700 تانکر تیل تاجران افغان را در سرحد افغانستان توقیف نموده و از سوی دیگر به دولت افغانستان دستور می دهد که تظاهر کنندگان علیه این زورگویی را دستگیر و جزا بدهد، حال مردم افغانستان انتظار دارند که دولت افغانستان، مخصوصاً وزارت خارجه حد اقل جوابی به این زورگویی بدهد. این کوچکترین انتظاری است که مردم افغانستان از وزارت خارجه دارند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA