ads

مردم قندهار، قرباني يك رويارويي دردناك

ساكنان قندهار بار بار از سوي طالبان و نيروهاي بين المللي ضربه ديده اند. از يك سو طالبان با ادعاي اينكه مي خواهند كشور را از خارجی ها پاكسازي كنند، دست به انفجار و انتحار زده اند كه بر اثر آن غير نظاميان قرباني شده اند و از سوي ديگر نيز نيروهاي بين المللي با اين ادعا كه مي خواهند طالبان را در اين منطقه شكست دهند مردم را متضرر مي كنند.  

نویسنده: The Killid Group
15 میزان 1389
مردم قندهار، قرباني يك رويارويي دردناك

عمليات در قندهار كه از شش ماه به اين سو از آن سخن گفته مي شد، اكنون آغاز شده است. اما از اجراي اين عمليات، غير نظاميان خسارات زيادي را متحمل شده اند.

اگرچه قبل از عمليات همواره از سوي مقامات قومانداني قواي ناتو در افغانستان، ادعا مي گرديد كه اين عمليات نظامي نخواهد بود، اما در عمل ديده مي شود كه عمليات در حال اجرا در پنجوايي، ژيري و ارغنداب كاملا نظامي است و مردم غير نظامي در اين عمليات متضرر مي شوند.

بر اساس گزارشهاي منتشر شده در رسانه ها، جنگي كه هم اكنون در سه ولسوالي قندهار در جريان است، بيشتر از اينكه طالبان را ضربه زده باشد، مردم غير نظامي يعني ساكنان منطقه را خساره مند كرده است. آخرين خبرها حاكي است كه از اثر جنگي كه در ولسوالي هاي ژيري، پنجوايي و ارغنداب در جريان است، حد اقل 900 خانواده مجبور به مهاجرت شده اند. بسيار واضح است كه رسيدگي لازم به اين افراد صورت نگرفته است.

زيرا اين تجربه ثابت گرديده كه به آوارگان جنگ بي توجهي صورت مي گيرد و اين به يك قاعده استثنا ناپذير در افغانستان بدل شده است.

غير از اين افراد كه آواره شده اند، تعداد زيادي ديگر نيز در منطقه جنگ بند مانده اند كه بدون شك در ترس و وحشت زندگي مي كنند. روحيه اطفال خانواده هاي كه در منطقه اي جنگي بند مانده اند، صدمه مي بينند. همزمان با آن با توجه به اينكه اكنون وقت حاصلات و كشت و كار نيز مي باشد، از نظر مادي نيز مردم خساره مند گرديده است.  اين نشان مي دهد كه سازمان دهي جنگ در افغانستان بگونه اي صورت مي گيرد كه مصالح مردم در آن مورد توجه قرار نمي گيرد.

از سوي ديگر عمليات در قندهار با واكنش طالبان نيز مواجه شده و طالبان نيز در واكنش به اين عمليات ها، عمليات هاي انفجاري خود را در شهر قندهار از سر گرفته اند كه در اين انفجارها نيز اين غير نظاميان هستند كه قرباني مي شوند.

به اساس گزارشها در چهار مورد انفجار كه شب سه شنبه در قندهار صورت گرفت، حد اقل 12 تن كشته و زخمي شدند كه در ميان آنان علاوه بر سربازان پوليس غير نظاميان نيز بودند. اين رفتار شب چهار شنبه نيز از سوي طالبان تكرار شد. در سه مورد انفجار كه شب چهارشنبه بوقوع پيوست، 35 تن شامل غير نظاميان و سربازان پوليس كشته و زخمي شدند.

با توجه به انجام عمليات از سوي نيروهاي بين المللي مستقر در افغانستان در شماري از ولسوالي هاي ولايت قندهار از يك سو و واكنشي كه طالبان در قالب طراحي و اجراي انفجارهاي متواتر در قندهار سازمان مي دهند از سوي ديگر،  ديده مي شود كه مردم قندهار از دو جهت خود را تحت فشار احساس مي كنند.

از يك سو اجراي عمليات در اين ولايت باعث گرديده است تا وضعيت امنيتي منطقه تحت تاثير قرار گيرد و از سوي ديگر انفجارهاي صورت گرفته نيز مردم را تحت فشار قرار مي دهد.

اين وضعيت نشان مي دهد كه جنگ در افغانستان در واقع مردم را متضرر مي كند. رهبران گروه طالبان وقتي در مورد افغانستان سخن مي گويند، يكي از ادعاهايي را كه همواره مطرح مي كنند اين است كه آنها به اين دليل در برابر دولت افغانستان و قوت هاي بين المللي مستقر در اين كشور، به مجادله مي پردازند كه به استقلال كشور باورمند نبوده و به اين نظر اند كه افغانستان از سوي نيروهاي بين المللي مستقر در افغانستان اشغال گرديده اند. ادعاي طالبان اين است كه مي خواهند با ادامه جنگ و مقابله با نيروهاي دولتي و خارجي، افغانستان را از اشغال اين نيروها خارج كنند.

در اين طرف قضيه، ادعاي رسمي نيروهاي  بين المللي مستقر در افغانستان اين مي باشد كه آنان مي خواهند با تامين امنيت، صلح را در افغانستان مستقر كرده و آتش جنگ را براي هميشه در افغانستان خاموش كنند.

ادعاي قوت هاي خارجي بر اين متمركز مي باشد كه آنان مي خواهند امنيت را به افغانستان بر گردانده و آرامش را براي مردم افغانستان تامين كنند.

در گرماگرم اين دو ادعا اما اين مردم افغانستان است كه قرباني مي شوند. مردم در ميان دو ادعايي كه هر دو با اهميت انگاري به مردم افغانستان مطرح مي گردد، در تنگنا قرار داده و همواره نيز متحمل خسارات و صدمات شديدي مي شوند.

در انفجارهايي كه از سوي طالبان تدارك ديده مي شود، اين مردم افغانستان است كه قرباني مي گردند و در عمليات هايي كه از سوي ناتو تدارك ديده مي شود نيز اين مردم افغانستان است كه زندگي خويش را از دست مي دهند.

نمونه واضح از اين وضعيت را مي توان در ولايت هاي هلمند و لغمان به چشم ديد. در جريان عمليات هاي اجرا شده در اين دو ولايت شماري كشته شده اند كه مردم مي گويند تعداد زيادي از اين كشته شدگان غير نظامي بوده اند. اين نشان مي دهد كه جنگ در افغانستان جز خسارت براي مردم افغانستان دستاورد مثبت و سود آور نداشته است.

يكي از مناطقي كه مردم آن در اين عرصه و با گرفتاري ميان اين دو ادعا بسيار ضربه ديده اند، قندهار مي باشد. ساكنان ولايت قندهار بار بار هم از سوي طالبان و هم از سوي نيروهاي بين المللي ضربه ديده اند.

از يك سو طالبان با ادعاي اينكه مي خواهند كشور را از خارجی ها پاكسازي كنند، دست به انفجار و انتحار زده اند كه بر اثر آن غير نظاميان قرباني شده اند و از سوي ديگر نيز نيروهاي بين المللي با اين ادعا كه مي خواهند طالبان را در اين منطقه شكست دهند مردم را متضرر مي كنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA