ads

تظاهرات در محکومیت تلفات غیرنظامیان

كشته و زخمي شدن غير نظاميان از سوي نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان يكي از معضلات جدي فرا راه حكومت آقاي كرزي ظرف چند سال گذشته بوده است.    

نویسنده: The Killid Group
11 اسد 1389
تظاهرات در محکومیت تلفات غیرنظامیان

 

كشته و زخمي شدن غير نظاميان از سوي نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان يكي از معضلات جدي فرا راه حكومت آقاي كرزي ظرف چند سال گذشته بوده است.

هر چند برخی معتقند در زمان جنرال مک کریستال قوماندانی عمومی ناتو در افغانستان را برعهده داشت این مشکل تاحدودی رفع شده بود ولی ظرف یک ماه گذشته و از زمان واگذاری این سمت به دیوید پتریوس تلفات غیرنظامیان دوباره بالا  گرفته است.

در تازه ترین مورد روز جمعه چهار غیرنظامی توسط نیروهای خارجی کشته و دو تن زخمي شدند که این مسئله باعث خشم و انزجار مردم شد.

صبح دیروز تعداد زيادي از باشندگان كابل تظاهرات مسالمت آميزي را بر ضد نیروهای خارجي براه انداختند.

درين تظاهرات ده ها مرد و زن با بدست داشتن تصاويري از قربانیان شعارهايی عليه آمريكا، پاكستان و ايران سر داده و خواهان توقف حملات نظامي ناتو عليه غیرنظامیان شدند.

داود زرمك ریيس حزب همبستگي ملي مي گويد، هدف از اين تجمع تقبيح حملات نيروهاي خارجي بر غير نظاميان مي باشد.

فريد حميدي عضو كميسون حقوق بشر افغانستان نیز معتقد است، بخاطر جلوگيری از تلفات غير نظاميان بايد حكومت تحت فشار قرار گيرد.

اين در حاليست كه سازمان نظارت و گزارش دهی حقوق بشر افغانستان (آرم) مي گويد، ظرف شش ماه اول سال 2010، یک هزار و هفتاد و چهار غیرنظامی در افغانستان کشته شدند که این آمار در مقایسه با شش ماه اول سال گذشته میلادی افزایش 1.3 درصدی را نشان می دهد.

این سازمان در حالی که گروه های مسلح مخالف دولت را مسئول شصت درصد از تلفات غیرنظامیان دانسته، تاکید کرده که سهم نیروهای خارجی در وارد کردن این تلفات به تناسب سال گذشته “کاهش قابل ملاحظه ای” یافته است.تظاهرات در کابل درمحکومیت کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای خارجی در افغانستان

بر پایه اين آمار از مجموع یک هزار و هفتاد و چهار غیرنظامی که در شش ماه اول سال جاری در خشونتهای افغانستان کشته شدند، بیش از شصت درصد به حملات گروه های مسلح مخالف دولت ارتباط داشته است.

این گزارش افزوده که انفجار بمب و مواد انفجاری جاسازی شده در خیابان ها، بیشترین تلفات را به غیرنظامیان وارد کرده در حالی که حملات انتحاری، دومین عامل بزرگ کشته شدن غیرنظامیان بوده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA