ads

بازتاب نشر اسناد افشانشده جنگ

نشر92 هزار سند افشا نشده از سوي سايت خبري ويكليز كه می رساند نيروهاي بين المللي در افغانستان تلفات ملكي را کتمان می کرده اند با واكنش مقامات امريكايي روبرو شد.    

نویسنده: The Killid Group
7 اسد 1389
بازتاب نشر اسناد افشانشده جنگ

 

نشر92 هزار سند افشا نشده از سوي سايت خبري ويكليز كه می رساند نيروهاي بين المللي در افغانستان تلفات ملكي را کتمان می کرده اند با واكنش مقامات امريكايي روبرو شد.

جن جوزف بلاتس سخنگوي نيروهاي ناتو و آيساف در نشست خبري كه روز چهارشنبه در كابل برگزار گرديده بود نشر گزارش محرمانه توسط سايت خبري ويكليز را محكوم و آنرا يك عمل نادرست خوانده افزود: بعضي موارد ذكر شده در اين گزارش نشانگر تلاش نيروهاي بين المللي در جهت گسترش روابط ميان افغانستان و پاكستان مي باشد.

آقاي بلاتس اضافه نمود: نشر چنين اسنادی در تعهد نيروهاي بين المللي جهت گسترش  همكاري ها ميان افغانستان و پاكستان تاثيري نخواهد داشت.

كتمان تلفات ملكي از سوي نيروهاي بين المللي و مداخله كشورهاي همسايه در امورات داخلي افغانستان از موضوعاتي بوده كه در اين اسناد به صراحت بيان شده است.

با اينحال ظاهر عظيمي سخنگوي وزارت دفاع كه در اين نشست حضور داشت گفت: وزارت دفاع نشر هر گونه مداركی كه جان افراد را با خطر مواجه كند محكوم مي نمايد.

وي افزود: افشاي اين گزارش ها در اصل حقانيت ادعاي دولت افغانستان مبني بر موجوديت منابع دهشت افگني در بيرون از خاك افغانستان را ثابت مي سازد.

این درحالیستکه داكتر رنگين دادفر اسپنتا مشاور امنيت ملي كشور در نشست خبري گفته است، اگر متحدان بين المللي ما موارد اخير را در نظر نگيرند، مردم افغانستان مجبورند راه شان را مشخص نموده و تصميمشان را در مبارزه عليه تروريستان مشخص نمايند.

به نظر مي رسد نشر اين اسناد به نحوي مورد پشتيباني دولت افغانستان قرار گرفته است.

كارشناسان مسائل سياسي نشر چنين اسنادی را به نفع گروه خاصی بيان مي نمايند.

آنان علت نشر چنين اسنادی را يك برنامه سازمان يافته از سوي سازمان استخباراتي ايالات متحده امريكا ميدانند.

آنان مي گويند نشر این اسناد زمينه مانور تبليغاتي براي دولت افغانستان را فراهم نموده است.

در حالي نشر چنين اسناد واكنش مقامات آيساف را در پي داشت كه گفته شده پانزده هزار اسناد محرمانه ديگر كه به نظر ميرسد مهم تر از اين اسناد است به اين خاطر كه امنيت ملي افغانستان را متضرر ميساخت نشر نگرديده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA