ads

مگس خربوزه فاجعه آفرین شده

یک دهقان و نماینده مردم در بغلان مرکزی جای که کشت خربوزه در آن رونق بیشتری دارد می گوید، این مرض بدون علاج که آنرا “مگس خربوزه” می گویند چنان بر روحیه فالیز کاران تاثیر بد کرده  که اکثرا امسال حاضر به کشت خربوزه نشدند.  

نویسنده: The Killid Group
5 سرطان 1389
مگس خربوزه فاجعه آفرین شده

 

یک دهقان و نماینده مردم در بغلان مرکزی جای که کشت خربوزه در آن رونق بیشتری دارد می گوید، این مرض بدون علاج که آنرا “مگس خربوزه” می گویند چنان بر روحیه فالیز کاران تاثیر بد کرده  که اکثرا امسال حاضر به کشت خربوزه نشدند.

به گفتهء آنان” اگر دولت برای ازبین بردن این آفت طبیعی توجه نداشته باشد، شاید درآینده هیچ کسی دراین ولایت خربوزه کشت نکنند.”

نوراحمد رییس شورای همبستگی ملی “مسجد رییس گل جان” مربوط شهر جدید بغلان مرکزی که خود یک دهقان است می گوید که خربوزه بغلان که

از خود نام، نشان و اعتبار خاص دارد، در چند سال اخیر مصاب به مرض مگس خربوزه شده که علاج آن در توان مردم نیست.

وی علاوه می کند:” همین که مردم در علاج آن عاجز ماندند همه از کشت خربوزه دلسرد شده اند، اگر بیشتر از این در مورد غفلت صورت بگیرد، بدون شک این حاصل به مرور زمان کاملاً ازبین خواهد رفت.”

کشت خربوزه  بیشتر در مناطق گرم سیر این ولایت مانند بغلان مرکزی، دند غوری، دند شهاب الدین، دهنه غوری و کیلگی رونق دارد که مگس خربوزه هم در همین جاها زیاد بوده و آسیب بیشتری به محصولات مردم می رساند.

حمیدالله 32 ساله که ازسالهای گذشته خربوزه می کارد، با اظهار ناامیدی  می گوید از روزیکه مگس خربوزه پیدا شده ضرر زیاد کرده و دیگر نمی خواهد خربوزه کشت کند:” دولت درفکر مانیست، دوا برای ازبین بردن این مگس برای ما نمیدهد، من نمیتوانم هرسال با کشت خربوزه ضررکنم.”

به گفتهء خربوزه کاران، این مرض از داخل شدن یک نوع حشره یا پشهء خورد بداخل خربوزه ناشی می شود که عمدتاً بعد از جدا شدن از گل صورت می گیرد و خربوزه را کاملاً نا بکار می سازد. یعنی شکل بیرونی این خربوزه ها که در بازار میآیند سالم اند ولی زمانی که شکافته شوند، داخل آن خراب و مملو از کرم های می باشد که در آن خانه کرده اند.

نورالله که درشهر بغلان کار میوه فروشی می کند می گوید:”زمانیکه مگس خربوزه وجود نداشت، خربوزه بغلان بخاطر کیفیت بسیار خوب بیشتر به فروش میرفت و ما فایده زیاد می کردیم. اما از وقتی که این آفت پیدا شد، خربوزه کیفیت خود را ازدست داده وقیمت آن دربازار پایین آمده و دهقانان نیزعلاقهء به کشت آن ندارند.”

این درحالیست که سید عبدالغیاث مدیر حفاظت از نباتات ریاست زراعت ولایت بغلان که در قسمت نابود ساختن این مرض اظهار ناتوانی می کند می گوید، مرض مگس خربوزه مشکل بغلان و افغانستان نیست بلکه مشکل جهانی است که تا بحال دوای موثر برای آن پیدا نشده است.

وی گفت:”این مشکل در بغلان و افغانستان نیست بلکه مشکلی است که خربوزه کاران در سراسر جهان به آن مواجه اند برای این که تلاش های انجام شده در این مورد تا به حال به نتیجهء مطلوبی نه رسیده است، یکی از دلایل آن هم همین است که این مگس جای مشخص و آشکار برای بود و باش ندارد، فقط برای تولید نسل برای مدت کوتاهی در فالیزها میآیند و به زودی بر می گردند. با آنهم چهار سال می شود که موسسه محترم اف ای او در جهت ریشه کن کردن این مرض تلاش دارد ولی سودی نبخشیده است.”

وی می افزاید، برای همین، امسال یکی از موسسات همکار با زراعت برای آگاهی دهاقین در مورد وقایه خربوزه از این مگس اقدامی کرده که اگر مفید واقع شود می تواند گام خوبی در این زمینه باشد.

بگفتهء سید عبدالغیاث، امسال دفتر محترم مرسی کورپس، مسوولیت مجادله با این مرض را گرفته و در پروگرام که دارد به دهاقین از نحوه وقایه خربوزه که چگونه پوش یا کار دیگری انجام شود معلومات می دهند.

وی می گوید:” من از بعضی متخصصین خارجی در مورد نابود ساختن مگس خربوزه پرسیدم، آنها به من گفتند که باید برای یک سال اصلاً خربوزه کشت نشود تا این مگس جای برای تولید نسل نیافته و نابود شوند.”

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA