ads

افزایش نرخ مواد اولیه در کشور

افزايش در نرخ مواد اوليه بخصوص آرد در بازارهاي شهر مشكلات زيادي را براي مردم به خصوص كساني كه درآمد كمتري دارند به وجود آورده است.  

نویسنده: The Killid Group
30 جوزا 1389
افزایش نرخ مواد اولیه در کشور

افزايش در نرخ مواد اوليه بخصوص آرد در بازارهاي شهر مشكلات زيادي را براي مردم به خصوص كساني كه درآمد كمتري دارند به وجود آورده است.

با اين حال فضل الرحمان مسئول اتحاديه تاجران مواد خوراكی ميگويد: 12 روز رخصتي در قزاقستان باعث شد تا تاجران نتوانند مواد اوليه را وارد كشور کنند و اين مسئله باعث افزايش در نرخ مواد اوليه شد.

ولی غلام محمد ييلاقي سرپرست وزارت تجارت و صنايع كشور بلند رفتن نرخ گندم و آرد را حمايت دولت از دهاقين عنوان نموده افزود: وزارت ماليه مصمم است به منظور حمايه از دهاقين افغان محصول وارداتي را بلند ببرد و اين مسئله باعث بلند رفتن نرخ مواد اوليه شده است.

از سوي ديگر شماري تاجران وارد كننده آرد ميگويند، نرخ مواد اوليه از قزاقستان توسط سكتور خصوصي تعيين مي گردد و آنان آرد را به قيمت دلخواه شان بر تاجران وارد كننده آرد به فروش مي رسانند.

آقاي ييلاقي سرپرست وزارت تجارت صنايع با تاييد اين مطلب مي گويد: وزارت تجارت از مواد وارداتی هيچ كشوري كنترول ندارد و كنترول توسط گروهی از تاجران افغان صورت مي گيرد.

این نگراني ها درحالي مطرح مي شود كه چندي قبل عبدالهادي ارغنديوال وزير اقتصاد، حاصلات گندم كشور در دو سال اخير را قابل ملاحظه خوانده گفته بود: در سال جاري افغانستان قادر خواهد بود تا محصولات گندم و آرد خود را به كشورهاي همسايه نیز صادر نمايد.

به گفته آقاي ايلاقي در حال حاضرافغانستان 75 هزار تن گندم ذخيره دارد.

عزيز احمد نادم نماينده مردم در پارلمان نیز علت بالا رفتن قيمت ارد را عدم نظارت و كنترول ازسوي دولت می خواند.

اگاهان امورمي گويند با وجود بارش هاي متواتر در دو سال اخير و حاصلات خوب گندم گمان ميرفت امسال دولت افغانستان با استفاده از اين محصولات قادر شود ضرورت مردم به مواد اوليه خصوصا آرد را تا حد زیادی رفع سازد.

ولی به گفته مسولان اتحاديه مواد خوراكی كشور در حال حاضر بخش اعظم مواد اوليه كه ارد هم شامل ان است از كشورهاي خارج بخصوص همسايه های افغانستان وارد می شود. وی افزاید تنها روزانه 25 واگن آرد از قزاقستان وارد افغانستان می شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA