ads

تاریخچهء ورزش کرکت

ورزش کرکت در قرن 21 از جمله بازیهای مشهوری به شمار میرود که به طور گسترده مورد علاقه مردم قرارگرفته و توجه تماشاچیان زیادی را از سراسر جهان به خود جلب نموده است.

نویسنده: The Killid Group
22 جوزا 1389
تاریخچهء ورزش کرکت

قرن 21
ورزش کرکت در قرن 21 از جمله بازیهای مشهوری به شمار میرود که به طور گسترده مورد علاقه مردم قرارگرفته و توجه تماشاچیان زیادی را از سراسر جهان به خود جلب نموده است.
دراین قرن با ایجاد مقررات و روش های جدید در معیاد برگذاری و طول زمانی مسابقات زمینه آن فراهم گردید تا علاقمندان بیشتری موفق به تماشای مسابقات کرکت از شروع الی پایان رقابت ها گردند.
نظریه چنین است که در گذشته مسابقات کرکت به شیوه 50 آوره و حتی مسابقات یک روزه و چند روزه  برگذار میگردید که تماشاچیان طبعیتا نمیتوانستند ساعت ها یا حتی روز ها در مقابل تلویزیون های خود و یا در میادین مسابقات نشسته و به تماشای مسابقه کرکت بپردازند. بنابرآن موافقه صورت گرفت در تعداد آوور های مسابقات (هر آور مساوی است به 6 بال) کاهش بعمل آید.
با درنظرداشت همین نیاز ها و لزوم دید ها (کم شدن آوارها در مسابقات کرکت) مورد موافقت دست اندرکاران و قانون سازان این رشته ورزشی قرار گرفت.
بازیهای (20 آوره کرکت) برای اولین بار در سال 2003 میلادی برگذار گردید اما اولین مسابقه جهانی آن در سال 2007 تدویر یافت و تعداد زیادی از تماشاچیان توانستند مسابقات و رقابت های آنرا از سر تا آخر به تماشا بنشینند.
چنانچه ورزش دوستان افغان خصوصا علاقمندان کرکت چندی قبل شاهد اشتراک تیم ملی کرکت کشور در سلسله مسابقات بین المللی (20 آوره) کرکت که در ویست اندیز برگذار گردید، بودند.
در آن مسابقات تیم ملی کرکت افغانستان در گروپ خویش با تیم های کرکت هندوستان و افریقای جنوبی به میدان مسابقه رفت و با توجه به اینکه اولین حضور خود را در میدان های جهانی، آن هم در مقابل قدرتمند ترین تیم های کرکت در سطح جهان تجربه می نمود، مورد تحسین و ستایش قرار گرفت.

کرکت در افغانستان
معلومات موجود در آرشیف های ورزشی،  نشاندهنده آنست که اولین بازی کرکت در سال 1839 توسط سربازان برتانیه در شهر کابل انجام شده است. درآنزمان این بازی برای مردم ما یک بازی کاملا ناشناخته بود.
بتاریخ 18 فبروری سال 1879 اولین بازی ثبت شدهء کرکت در افغانستان  میان لوای تفنگدار و لوای توپچی نیرو های نظامی انگلیس در شهر کندهار برگذار گردید.  اما بعد از آنکه انگلیسها افغانستان را ترک کردند، این بازی از خاطر ها فراموش گردید تا اینکه بعد از سپری شدن بیشتر از صد سال دوباره به این سرزمین راه یافت.
در سال 1995 اولین نهاد رسمی کرکت “کرکت بورد افغانستان” درکابل تاسیس شد. کرکت در اوایل حکومت طالبان مانند اکثر ورزش ها ممنوع گردید، اما در سال 2000 بطور استثنایی این ورزش از جانب این گروه مجاز اعلان شد و بعد ازیک سال،  افغانستان عضو ICC  یا (شورای بین المللی کرکت) گردید.  بعد از سقوط حکومت طالبان و برگشت مهاجرین افغان به کشور شان بازی کرکت بصورت وسیع درافغانستان ترویج یافته و مورد علاقه مردم قرار گرفت.
در سال های 1990 بازی کرکت میان جوانان افغان مقیم پاکستان رواج پیدا کرد؛ حتی بعضی از افغانهای که در این ورزش مهارت زیاد داشتند، عضویت تیم های محلی پاکستان را نیز بدست آوردند.
تیم ملی کرکت افغانستان در سال 2001 به همت جوانان افغان که در پاکستان به این ورزش رو آورده بودند، ایجاد گردید.  بازیکنان افغان با وجود عدم دسترسی به حد اقل امکانات، به رشد کرکت در افغانستان تلاش زیاد بخرج دادند.
در اوایل بازی کرکت از پوشش رسانه ای چندان برخوردار نبود،  تا اینکه تیم  نو بنیاد کرکت بعد از نشان دادن توانایی های ورزشی خویش در لیگ مسابقات جهانی کرکت در سال 2008میلادي و یافتن چانس حضور در  مسابقات 2009 World Cup Qualifier  ماه اپریل 2009 در کشور افریقای جنوبی توانست توجه همه را بخود جلب نماید.
هرچند تیم ملی کرکت افغانستان نتوانست جواز راهیابی در مسابقات قهرمانی جهانی 2011 را بدست آورد اما موفق گردید تا جواز حضور در مسابقات بین المللی یک روزه را الی سال 2013 از آن خود نماید.
تیم ملی کرکت افغانستان، در 17 اپریل 2009 با اختلاف 21 رنز در مسابقات بین المللی یک روزه، نامیبیا را مغلوب کرد؛ این پیروزی یکی از نخستین  گامهای موفقانه تیم ملی کرکت افغانستان در سطوح بین المللی بشمار میآید. این تیم در مسابقات راهیابی به تورنمنت ACC Trophy (قهرمانی شورای بین المللی کرکت) که قرار بود در فبروری سال 2010 در کویت برگذار گردد اشتراک و موفق شد چانس حضور در اولین تورنمنت مهم جهانی یعنی مسابقات جهانی “20 آوره کرکت”ویست اندیز را نصیب گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA