ads

فرمان کرزی و موضوع رهایی زندانیان

چهاردهم جوزا نشست سه روزه مشورتی صلح به کار خود پایان داد. نشستی که با صدور یک قطعنامه به پایان رسید که را آن روی حذف نام های رهبران مخالفین از فهرست سیاه سازمان ملل،  

نویسنده: The Killid Group
18 جوزا 1389
فرمان کرزی و موضوع رهایی زندانیان

چهاردهم جوزا نشست سه روزه مشورتی صلح به کار خود پایان داد. نشستی که با صدور یک قطعنامه به پایان رسید که را آن روی حذف نام های رهبران مخالفین از فهرست سیاه سازمان ملل، اجرای مذاکرات بدون قید و شرط، رهایی افغان هاي بی گناه از محابس تحت کنترول نیروهای افغان و خارجی و ایجاد شورای عالی صلح تاکید شده است.

به دنبال آن رییس جمهور کرزی در فرمانی هیاتی را موظف نمود تا دوسیه های زندانیانی که گفته می شوند، بر اساس گزارش های نادرست و اتهامات غلط در حبس به سر می برند را بررسی کند.

در اين فرمان گفته شده بود، اشخاصي كه بر اساس گزارش های نادرست در زندان ها بسر مي برند بايد به زودترين فرصت رها شوند و این هیات موظف است تا ریيس جمهور را در جريان تمام فعاليت هايشان قرار دهند.

اين هیات متشكل از نمایندگان ستره محكمه، لوی سارنوالی، کمیسیون ملی تحکیم صلح، هیات مشورتی ریاست جمهوری در امور عدلی و حقوقی به رياست وزير عدليه كشور مي باشد و بر بنیاد فرمان آقای کرزی وظيفه اين هيئت، بررسي دوسيه هاي زندانيان در زندان هاي دولتي افغانستان مي باشد .

اين در حاليستكه چندين محبس توسط نيروهاي خارجي در افغانستان ايجاد شده كه زنداني هاي افغان نيز به اتهام جرايم مختلف در اين محابس زنداني اند.

اين فرمان ریيس جمهور پس از فيصله جرگه مشورتي صلح و در پي سخنان داكتر زلمي رئيس كميسيون سمع شكايات مشرانو جرگه در حالي صادر مي گردد كه داكتر زلمي  چند روز قبل گفته بود: از تكميل مدت حبس 350 زنداني، ماه ها گذشته ولی عدم نظارت مسئولين در محابس باعث شده تا آنان بر خلاف قانون، بيش از مدت محكوميت، در حبس باشند.

عبدالباقي بهسودي قومندان محبس پل چرخي می گوید، در اين زندان اشخاصي هستند كه حكم محكمه ثلاثه بر آنان هنوز صورت نگرفته و بيشتر از دو سال را در بي سرنوشتي به سر مي برند.

اين در حاليست كه به اساس قوانين افغانستان بايد در مدت نه ماه سرنوشت يك متهم توسط ارگان هاي عدلي و قضايي تعيين گردد.

ولی عبدالوكيل عمري ريس نشرات ستره محكمه ضمن ادعای داكتر زلمي زابلي مبني بر بي سرنوشتي شماري زندانيان را رد می کند.

هاشم قيام كارشناس و روزنامه نگار اين  فرمان ریيس جمهور را يك نوع دو گانگي حكومت می داند.

رزاق مامون كارشناس مسائل سياسي نیز اين فرمان را بي تاثير در افزايش بحران در افغانستان بی تاثیر نخوانده می گوید: اين فرمان حلقات پاكستاني و دشمنان افغانستان را جرات بيشتر مي بخشد.

ولی وحيد عمر سخنگوي ریيس جمهور مي گويد: آقاي كرزي اين فرمان را بر بنیاد مواد ذكر شده در قطعنامه و در خواست نمايندگان مردم، صادر کرده و بررسي وضعيت زندانيان به معناي رهايي آنان از زندان نيست.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA